UKR droneangrep i natt mot hhv Tula oblast og Nizhny Novgorod oblast.
Øyenvitner har registrert eksplosjoner. Uklart hva som ble truffet. Russiske myndigheter ser ut til å hevde at alle droner ble skutt ned:
Avventer mer info.
**
Edit:
Se 3 innlegg nedenfor:
Christian har postet ad angrepet i Nizhny Novgorod (viste seg å være rettet mot en av Russlands største fabrikanter av eksplosiver)
Hva tenkte du p00tin skulle gjøre da? Hvis han nå får informasjon om disse angreppene…
Mistenkt russisk agent arrestert av UKR sikkerhetstjeneste for å ha registrert 27 stk Starlink-terminaler i Kharkiv oblast, som så skulle brukes av det russiske militæret ifm angrep på Kharkiv-fronten:
Siden i våres har SpaceX krevd registrering/verfisering av Starlink-terminaler for at de skal kunne brukes på Ukrainsk territorium.
Russerne har derfor prøvd å rekruttere/betale ukrainske statsborgere for å registrere terminaler, som så overlates til russiske militære.
Hvit røyk = eksplosiver som brenner. Godt å se det i Russland i stedet for at det eksploderer i Ukraina.
An ASTRA OSINT analyst has determined that, with a high degree of probability, the source of the smoke is located on the grounds of the Sverdlov Military Plant in the western part of Dzerzhinsk.
The plant is one of the largest manufacturers of explosives in Russia.
Det brenner for russerne til sjøs også.
Interessant at de våger seg ut i Svartehavet fra tid til annen.
Innlegget viser en screen shot fra «Jarl Finland» sin kanal om senkningen av den russiske korvetten «Ivanovets».
Men det ser dessverre ut til at Ivanovets ble senket 1 februar 2024:
https://militarnyi.com/en/news/ukrainian-drones-sink-russian-guided-missile-corvette-ivanovets/
Det var jo kjedelig. Vi får lene oss tilbake og se om det er feil skipsnavn eller resirkulering av en gammel hendelse.
Dette var post # 3046 (postet for 7 timer siden).
Oppdatering:
Ifølge det ukrainske «Militanyi» ble en av de sentrale prosesseringsenhetene skadet/ødelagt. Militarnyi bruker entallsform, indikerer dette raffineriet kun hadde 1 stk slik enhet.
Forutsatt korrekt indikerer dette en midlertidig stenging målt i uker eller måneder:
Guvernøren har en annen forklaring enn i morges.
But: Who cares, Russian are lying most of the time, anyway.
Oppr postet som innlegg # 3048 for 8 timer siden.
Nå har Suchomimus også plukket opp nyheten, jf video på 2 min 42 sek:
Putin har holdt en tale til folket:
Russisk økonomi er god, og UKR angrep har bare begrenset betydning:
Bak betalingsmur.
På samme måte som røyken gir svar når det velges pave, føler jeg røyksøylene gir et greit svar på det spørsmålet: “Den er svekket”.
Eventuelt så er det jo også en alternativ og passe space’a forklaring at Putin lar dette skje, fordi [fyll inn årsak selv].
Jeg på min side er imponert over hvor godt nesten alt i Russland brenner.
Det er dyrt å installere sprinkleranlegg, og brannseksjonering av bygg er både upraktisk og en ekstra kostnad. Det er mye billigere å bestikke de som skal godkjenne bygget.
Fire Point has received all necessary permits and is building a solid rocket fuel plant in Denmark
Positivt.
Jeg er veldig spent på skalaen FP-7 og FP-9 kan produseres i. Den danske fabrikken skal komme online i slutten av 2027. Det finnes masse fabrikker i Ukraina (de er med vilje spredd ut), men jeg vil jo tro de vil bli høyt prioriterte mål for Russland og veldig sårbare.
Jeg tror begrensningen ligger i sprengstoff og rakettmotorer.
Men får de en produksjon på over 10stk pr måned av hver type snakker vi ganske bra.
Jeg har stusset litt over alle pressemeldingene om fabrikken i Danmark.
Lynavleder?
Fire Point now operates from 83 factories inside Ukraine, plus another in Denmark, employing 6,000 people, up from 3,500 late last year, according to Terekh. The Guardian visited one manufacturing site last December, where dozens of men were assembling the plywood, plastic and carbon fibre structures into whole drones.
83 rimelig små fabrikker. Smart. Fabrikkene er sikkert billigere enn et russisk ballistisk missile.