Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

8 Likes

Toyota RAV4’s fee went from about $45 to $12,000, and a BMW X5’s from about $52 to $34,000.

Skatteinntektene var ventet å øke 50%, men sank i stedet 50%. Det ble nok for dyrt.

Ettersom Ukraina bomber fabrikker og lager og eksport, så er det eneste som holder Russland fra økonomisk kollaps inntekter fra olje.

Måtte de moderate stemmene i Iran og USA få komme til orde.

6 Likes

I fjor, samme tid

Underskuddet har økt med 36% på et år.

Inntektene er ca like, men det er mens skattene har økt kraftig

3 Likes

Spørsmålet er hvor mye mer gjeld de har gjemt i ulike selskaper, som også er et russisk spesialtriks.

3 Likes

Kyiv Independent rapporterer om flere angrep på russiske logistiske enheter inatt:

1
En logistisk enhet i Krasnodar by, Krasnodar krai, tilhørende selskapet Kuchenland står i brann etter UKR droneangrep

2
En annen logistisk enhet i den russiske Adygea republikken, tilhørende OZON, ble angrepet av UKR droner

3
En tredje logistisk enhet i byen Nevinnomyssk, Stavropol krai, tilhørende OZON, står i brann etter angrep av UKR droner.

4
En fjerde logistisk enhet i byen Tyube sin industripark, Dagestan republikken, tilhørende OZON, står i brann etter angrep av UKR droner.

**
NRK har en avvikende rapport, om 1 stk logistisk enhet tilhørende OZON i Krasnodar krai som NRK opplyser er angrepet ifølge selskapet selv:

5 Likes

Ukraina har vært aktive og tatt ut dette de siste dagene.

• et Su-33 jagerfly i Vityazevo, Krasnodar Krai;
  • et MiG-29 jagerfly i Vityazevo, Krasnodar Krai;
  • en Orion-angreps- og rekognoseringsdrone i Vityazevo, Krasnodar kraj;
  • et Tor bakke-til-luft-missilsystem nær Pudovyi, Rostov-regionen;
  • et Nebo-U radarsystem nær Dolotinka, Rostov-regionen;
  • et Nebo-U-radarsystem i Sevastopol, det okkuperte Krim;
  • et Kasta-2E2 radarsystem nær Latonovo, Rostov-regionen;
  • et Podlyot-radarsystem nær Prigibskiy, Krasnodar Krai;
  • et 36D6M radarsystem nær Uyutne, okkuperte Krim;
  • et Kasta-2E2 radarsystem nær Shabelskoye, Krasnodar Krai;
  • et Pantsir-S1 overflate-til-luft missil og kanonsystem i Yeysk, Krasnodar Krai;
  • en S-400 Triumf luftforsvarsbataljonsposisjon nær Gelendzhik, Krasnodar Krai;
  • et ST-68 radarsystem i Jevpatoria, okkuperte Krim;
  • et Podlyot-radarsystem nær Golovatovka, Rostov-regionen.
9 Likes

Kilden din bygger kun på angrep utført av Robert Brovdi sin enhet.
Det er flere andre meget aktive enheter i ukrainske væpnede styrkene som driver med droner i stort omfang.

Ukraina har tatt ut (mye) mer enn dette de siste dagene.
F eks 5 stk logistiske enheter/lagerbygninger, hvorav 4 stk tilhørende OZON.
Og f eks ca 1.404 russiske kjøretøy ila fre/lø/sø.
Og f eks 201 artillerisystemer ila fra/lø/sø

https://index.minfin.com.ua/en/russian-invading/casualties/

4 Likes

Ozon bingoet fortsetter.

Det største annlegget som ble rapportert truffet for noen dager siden ser ikke ut til å ha tatt større skader.

10 Likes

Er det noen som har lest noe om hvor stor skade disse målene har på den russiske økonomien/kampevnen?

Oppr postet 16 august (innlegg # 3035)

Til Ravioli:

Siste del av innlegget gir en slags oversikt over øk konsekvenser av angrepene på WB-lagrene.

En eller flere av de større russiske bankene bankene kan gå konkurs.

Wildberries’ gjeld er på Rubler 830 milliarder.
Tilsvarer ca USD 10,580 milliarder.

VTB største långiver VTB Bank er en av de 6 stk systemiske bankene som anses som «to big to fall». Russiske stat eier ca 60 % av aksjene i VTB.

Kan også nevnes at mye mil utstyr som de russiske soldatene bruker, kommer fra Wildberries og OZON.

3 Likes

Det er jo ikke akkurat lett å måle, men Russland økte skattene sine betydelig fra i fjor, men de får inn samme rubel-mengde i år. Underskuddet på det russiske statsbudsjettet ser ut til å bli 2-3x størrelsen på av den likvide delen av NWF (Russlands oljefond).

Jeg tenker jo at det vel først var i april/mai hvor Ukraina virkelig fikk økt mengden droner og virkelig kunne kjøre store angrepsbølger som Russland ikke klarte å stoppe. Mao, skadene har ikke hatt veldig lang tid på akkumulere.

Hvis man ser på oljeraffinerier, så er det klart at å måtte eksportere ekstra olje for å importere bensin og diesel ikke er god økonomi.

Når det kommer til kampevnen, så angriper jo Ukraina også russiske våpenfabrikker og kjemiske fabrikker. Det er vel kanskje der jeg forventer å se effekt på russisk kampevne først. Dessverre, så kan nok Russland importere mye fra Kina, men de har jo ikke uendelig med utenlandsk valuta.

EDIT chatgpt.

So the picture isn’t:

Ukrainian strikes → Russian arms production collapses.

It’s closer to:

Ukrainian strikes → individual production lines and critical suppliers are repeatedly knocked out → Russia repairs, substitutes, reroutes and prioritizes → production becomes more expensive, less efficient and potentially more constrained.

Og

If Ukraine can repeatedly interrupt those nodes, the effect can show up months later as longer missile production cycles, declining stockpiles, more substitution of lower-quality components, or Russia having to cannibalize existing weapons.

There are early indications that Ukraine is deliberately moving in that direction. Its May 2026 strikes, for example, specifically targeted chemical-industry facilities whose products feed numerous defense enterprises.

My assessment: the strikes are definitely having industrial effects , and some are quite serious locally. But there isn’t yet convincing public evidence that they have reduced Russia’s overall weapons production enough to create a major battlefield-level shortage. The more consequential effect may emerge with a lag if Ukraine can keep repeatedly hitting specialized production nodes faster than Russia can repair or replace them.

Som vel var omtrent sånn jeg så situasjonen også. Det vil ta tid å slå ut nok russisk våpenproduksjon til at det påvirker krigen. Jeg vil tro at angrep på mikrochip + kjemisk industri er der vi vil kunne se mest effekt. Førstnevnte tar lang tid å bygge opp og er ikke lett å flytte. Kjemisk industri brenner gjerne godt.

5 Likes

En sjeldent god video av treffet i Dagestan:

:fire: :fire: :fire:

5 Likes

Ok, såpass mye gjeld her at det er et problem for bankene da, pluss ødelegge mest mulig logistikk av alle slag i samfunnet, antakelig.

3 Likes

en bok for deg @Geirbjarne ? og kanskje meg, som har litt sansen for Harding

Limer inn par siste avsnittene fra bokanmeldelsen her:

" The villains at the core of the book are undoubtedly Trump and Putin. Harding discusses the question of whether Trump might himself be a Russian asset. Is it just that he enjoys the company of tyrants and envies their supreme power, or do they have embarrassing kompromat that he wants to ensure doesn’t see the light of day (though admittedly this is a man who seems to know no shame)? Harding concludes with a question in the subjunctive: “If Trump were a Russian agent, what exactly would he do differently?”

Yet now Putin seems disappointed by Trump, for he has not delivered the Ukrainian surrender he sought. Which leads to a different question: given Trump’s readiness to accommodate Putin, how come the Russian leader has been unable to make the compromises that would have allowed him to close the deal? It’s a shame that Harding is no longer allowed into his old stomping ground of Moscow, where his contacts might have helped him to explore the biggest puzzle: why Putin persists with a futile and costly war he can’t win."

[min uthevelse, for tl;dr-folka]

10 Likes
6 Likes

Fremgår på slutten av artikkelen at OZON sin aksjekurs falt nesten - 30 % i dag.

8 Likes

Bok for meg. Jeg har jo ment dette lenge at han er Russian asset. Så har jeg også en forståelse for at det kan være litt mere sammensatt.

3 Likes

Jeg går for power trip biten :stuck_out_tongue: Som det blir nevnt der, hva slags kompromat ville Trump bry seg om!?

2 Likes

Det å bli tatt for å være Russisk agent vil jo ikke være helt bra. Tror nok Trump bryr seg om det .

4 Likes

Tradingview for OZON.
Jeg har valgt grafen for 6 måneder:

Her valgt grafen for 5 dager:

3 Likes