Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Satte meg inn i den avtalen i 2022/2023.
Nøkkelbegrepet er marinefartøyets hjemmebase.

Russiske krigsskip som har hjemmebase i Svartehavet kan gå ut og inn av Dardanellene. Russiske krigsskip som har hjemmebase hvor som helst ellers, kan ikke gå inn og ut av Dardanellene.

Men når marinebasen i Syria blir avviklet som marinebase, tillates det enkelte fartøy som hadde Syria som hjemmebase, å endre hjemmebase, f eks til Svartehavet.

3 Likes

Dagens 2 fulltreffere.

MiG-29 and a Ka-52 Alligator mock-up destroyed at Millerovo Airfield.

2 Likes

Ja, du har selvfølgelig rett.
Sløvt fra meg.

Dette høres ut som en bra plan ass :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Vi kjenner igjen formatet i videoen (Robert Brovdi sin enhet).
Viser angrepet på MiG 29:

2 Likes

TASS er i denne sammenheng en brukbar kilde. Det dreier seg om at Putin etablerer grunnlag for at Putin/staten «midlertidig» kan ta over infrastruktur fasiliteter, dersom eieren ikke greier å beskytte objektet eller reparere objektet innen rimelig tid, når angrepet/ødelagt av UKR:

Bra logikk:
Putin greier ikke å beskytte objektene mot droneangrep.
Det gjør ikke eierne heller (de trodde kanskje at det var russiske forsvarets oppgave - så feil kan man ta).
Om ikke reparert i tide:
Vips: Putin overtar fasiliteten på ubestemt tid.

6 Likes

Den jevne russer ser derimot ikke ut til å risikere å gå tom for “drivstoff”. Det blir åpenbart rikelig med vodka tilgjengelig.

5 Likes

Putin/FSB «re-allokerer» løpende høvelige assets til de mest høvelige eiere. Det har foregått i hele hans periode. Hvis du vet at firmaet ditt til ethvert tidspunkt kan overtas og overføres til andre så blir du ganske medgjørlig selv etter hvert.

Kunsten er selvsagt å smøre de rette folka med rett beløp.

4 Likes

Ja.
Putin er sjefsmafiosoen.

1 Like

Polen og landene i «Koalisjon av de villige» holder mil øvelser i Polen i oktober/november:

Signal til Kreml om å ikke finne på noe dumt.
Jf også den forestående russiske mobiliseringen som kommer kort tid etter valget på Duma i Russland 18-20 september.

1 Like

Samme tema:

2 Likes

Storm Shadow til Ukraina:

13 Likes

Afipsky raffineriet i Krasnodar krai (kapasitet ca 6-7 millioner tonn årlig) ble rammet av ukrainsk droneangrep på morgenkvisten inatt og står i brann.

Krasnoyarsk krai ligger på halvøya rett øst for Krym, ganske nær Ukraina, og har vært angrepet en rekke ganger tidligere.

Mitt inntrykk er at når russerne stort sett har greidd å reparere skadene fra siste angrep - så kommer ny ukrainsk droneangrep. Afipsky raffineriet ble sist angrepet 11 juni og 13 juli 2026.

8 Likes

Det er vel samme som nenvt over, men her brenner det nok til at folk har fått r*** i gir :fire:

2 Likes

Jøss, det hadde jeg ikke ventet å lese :eyes:

"Trump congratulated Ukraine on 35 years of restored independence, praising Ukrainians’ resilience and saying the US remains confident in Ukraine’s future as a sovereign, prosperous nation.
Zelensky thanked him, comparing the message to the sound of a Patriot PAC-3 launch. "

5 Likes

Lurer på hva dette er?

3 Likes
3 Likes

ouch. jaja :smiley:

6 Likes

Amur oblast ja.

Den elva renner faen meg ut i Stillehavet den

2 Likes

For å svare meg selv:

Det er nok Witkoff og Kuschner.
Reisen starter fra Andrews Air Force Base i Maryland.

Se kommentar feltet i denne:

2 Likes