Det er jo ikke akkurat lett å måle, men Russland økte skattene sine betydelig fra i fjor, men de får inn samme rubel-mengde i år. Underskuddet på det russiske statsbudsjettet ser ut til å bli 2-3x størrelsen på av den likvide delen av NWF (Russlands oljefond).
Jeg tenker jo at det vel først var i april/mai hvor Ukraina virkelig fikk økt mengden droner og virkelig kunne kjøre store angrepsbølger som Russland ikke klarte å stoppe. Mao, skadene har ikke hatt veldig lang tid på akkumulere.
Hvis man ser på oljeraffinerier, så er det klart at å måtte eksportere ekstra olje for å importere bensin og diesel ikke er god økonomi.
Når det kommer til kampevnen, så angriper jo Ukraina også russiske våpenfabrikker og kjemiske fabrikker. Det er vel kanskje der jeg forventer å se effekt på russisk kampevne først. Dessverre, så kan nok Russland importere mye fra Kina, men de har jo ikke uendelig med utenlandsk valuta.
EDIT chatgpt.
So the picture isn’t:
Ukrainian strikes → Russian arms production collapses.
It’s closer to:
Ukrainian strikes → individual production lines and critical suppliers are repeatedly knocked out → Russia repairs, substitutes, reroutes and prioritizes → production becomes more expensive, less efficient and potentially more constrained.
Og
If Ukraine can repeatedly interrupt those nodes, the effect can show up months later as longer missile production cycles, declining stockpiles, more substitution of lower-quality components, or Russia having to cannibalize existing weapons.
There are early indications that Ukraine is deliberately moving in that direction. Its May 2026 strikes, for example, specifically targeted chemical-industry facilities whose products feed numerous defense enterprises.
My assessment: the strikes are definitely having industrial effects , and some are quite serious locally. But there isn’t yet convincing public evidence that they have reduced Russia’s overall weapons production enough to create a major battlefield-level shortage. The more consequential effect may emerge with a lag if Ukraine can keep repeatedly hitting specialized production nodes faster than Russia can repair or replace them.
Som vel var omtrent sånn jeg så situasjonen også. Det vil ta tid å slå ut nok russisk våpenproduksjon til at det påvirker krigen. Jeg vil tro at angrep på mikrochip + kjemisk industri er der vi vil kunne se mest effekt. Førstnevnte tar lang tid å bygge opp og er ikke lett å flytte. Kjemisk industri brenner gjerne godt.