Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Noen som husker avsløringen fra november 2025 om at et 28-punkts fredsforslag presentert som Witkoffs forslag, opprinnelig var skrevet av Kremls representant i fredsforhandlingene.

Forslaget ble senere barbert ned til et 20 punkts forslag, men har etter hvert blitt liggende dødt. Nå har Trump administrasjonen gjort et fremstøt for å gjenopplive/promotere forslaget, ved at Bessent skal møte sin russiske motpart.

Ukraina har ikke blitt inkludert i prosessen:

2 Likes

Russlands oljehavn utenfor St Petersburg i Ust-Luga har blitt angrepet flere ganger før.
Angrepet påny i morgentimene i dag:

5 Likes

Apropos testing av NATO som var temaet her i går:

Fra Danmarks Radio www.dr.dk

1 Like

Ser ut til at dette kan eskalere om det ikke skjer noe drastisk i russland .

2 Likes

Bør tas med noe salt. men at noen forbereder noe eller ønsker å gi inntyrkk av forberedelse er vel ikke til å unngå å se.

3 Likes

Lyman, rybar melder at russiske styrker her er omringet.

image

The Russian 144th Motorized Rifle Division has been cut off and encircled by the Ukrainian Armed Forces north of Lyman.

Hvor mange soldater det er snakk om vet man ikke, men en motoriset divisjon er normalt rundt 15.000 menn ved full styrke. Denne er nok at best 60-80%.

Er vist snakk om 500-4000 personer. Mistenker det er nærmere 500 enn 4000.

11 Likes

Putin føler nok på at han har knapt med tid. Det begrenser hvor grundige forberedelser han kan gjøre.

Presset innad i Russland blir neppe mindre med tiden.

State Duma candidate for the Buryat single- mandate constituency, People’s Khural deputy Bair Tsyrenov (CPRE), released campaign videos with the slogan “Power to the people, peace to the world” and a direct question: “When will the SVO end?” As Sibirsky Express noted, the videos are already being broadcast on local television and, to the candidate’s surprise, have not yet been taken
off the air.

2 Likes

Lurer på om hvordan “feiringen” kreml blir den dagen de har klart å tape 1.500.000? Dagen kommer jo i løpet av en uke :eyes:

4 Likes

Nr.1
En «dokumentar» om innsirklingen av russerne ved Lyman, publ den 28 aug.
Videoen er langt bedre enn det idiotiske cover-bildet indikerer:

Nr.2
RFU fokuserte den 15 aug på at russerne risikerte innsirkling ved Lyman:

**

Virker som noe av russernes problem er at den systematisk overdrevne rapporteringen oppover i kommandokjeden om egne erobringer og egne posisjoner, har gjort det vanskelig for russerne å treffe gode, korrekte taktiske beslutninger.

«Det kan jo ikke være behov for å sende forsterkninger til et sted langs fronten vi russere allerede har full kontroll over».

Nr.3
Et annet kart over innsirklingen:

7 Likes
3 Likes

:money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

4 Likes

Se her ja,nå begynner det virkelig og brenne under føttene til putin.

Det skriver The Economist.

Ifølge avisens kilder skal Putin føle seg trengt opp i et hjørne. Dette skal være hovedårsaken til at han har gitt sine generaler ordre om å intensivere den fullskala okkupasjonskrigen mot Ukraina.

Kilder, som skal stå Putin nær, har fortalt at presidenten skal ha gitt uttrykk for redsel for sin egen skjebne dersom han ikke klarer å innfri målene for «den spesielle militæroperasjonen», som er betegnelsen Putin selv har gitt blodbadet i Ukraina.

Ifølge The Economist tyder meningsmålinger på at misnøyen med krigen er økende blant russere flest. Også i Putins nære krets skal mismotet og frustrasjonen være økende.

8 Likes
8 Likes

Hvem er De??

1 Like

Han er vel redd historien gjentar seg vil jeg tro.

3 Likes

Jeg tror Putin bekymrer seg for maktapparatet rundt seg.

Tankene går til Beria, som trodde at han skulle ta over da Stalin døde. Som leder for de hemmelige tjenestene hadde han noe på samtlige personer i maktposisjoner. Han anså derfor egen posisjon som sterk.

Historien ble litt annerledes. Disse personene innså at de hadde et felles problem, og Beria ble tatt med utenfor og skutt.

8 Likes

Rart med det. CIA var på besøk hos Putin, og rett etter det startet Russland døgnet rundt bombing av Kyiv. Var det carte blanche de fikk overlevert?

Intervensjon nå. Bruk europeiske styrker til å styrke luftvernet. Blir europeiske styrker truffet så slå tilbake direkte.

7 Likes

Synes hele greia med at de vil henge meg virker suspekt. I mitt hode er det noe han kan ha sagt for å begrunne hvorfor han må fortsette krigen, uten virkelig å være i stor risiko for å bli hengt. Tror Putin kan når som helst selge en seier som f.eks at Russland har stått imot Vesten, sikret territorium og tvunget Ukraina til forhandlinger.

Viss du vil fortsette krigen, ville du da sagt?

1. Vi kan få en god avtale nå, men jeg velger å fortsette å sende russiske soldater inn i Donbas fordi jeg personlig ønsker hele området, eller…
  2. Jeg har ikke noe valg. Hvis vi inngår en dårlig avtale, er hele systemet vårt truet – og kanskje også jeg.
1 Like

Burde putte noen hundre soldater fra hvert enkelt NATO-land til å patruljere i Narva, tenker jeg.

Hæsjtægg skin in the game

Så får vi se hva Ru. drister seg til da

2 Likes

Er det gjort undersøkelser i Narva om hvor stor andel av befolkningen der som identifiserer seg som russere?

(I Ukraina er det mange som snakker russisk, men som ikke identifiserer seg som russere.)

1 Like