Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Det var ditt svar til Evil. Men det var jeg som kastet frem Narva.
Kan hende at Narva er et villspor.

Men ila sommeren synes jeg å ha registrert såpass mange indikasjoner på at Putin sysler med tanken på teste NATOs respons på «et eller annet faanskap» som kanskje eller kanskje ikke utløser reaksjon fra NATO.

Så jeg frykter/regner med at Putin faktisk kommer til å teste NATOs besluttsomhet og handlekraft.
I motsetning til de evinnelige fordømmelsene fra Vesten mot Russland.

Og det er der jeg mener at det må være noe mye mindre svart/hvitt når det kommer til NATO respons.

Mye mindre enn atomkrig, ja.
Samtidig frykter jeg rask eskalering om man først begynner.
Ping-pong.

Det er vel dette som er scenariet i Carlo Masalas bok “Om Russland vinner” (bare tidslinjene som er litt annerledes + at Russland i boka tar en estisk øy også, som de bruker som forhandlingskort).

Løsningen her må jo være å relokalisere alle disse russerne til en annen del av Europa / NATO som er lenger unna russergrensen? Er bare snakk om 50k folk lizm :crazy_face:

3 Likes

Helt enig :wink:

Samtidig relokaliserer man også kalingrad.

1 Like

Solved it, er bare å bruke litt oljepenger så har vi kjøpt real estatet:

5 Likes

Natos styrke er uendelig luftherredømme, de har øvd på det siste 50 år. Ja, skyttegravskrig er Russland og Ukraina forran, men i NATOkrig er det litt andre dimensjoner på kampene vil jeg tro. Men hei, kan være NATO har blitt svake også. Finnes dog ingen som kan og samtidig ønsker krig med NATO per nå.

Du går svært fort tom for smarte bomber osv hvis du må bruke de mot f.eks. lastebiler, varebiler osv. Det er det Russland trenger for å få fram forsyninger - dvs droner til en evt front. Selv med luftherredømme, så må NATO-fly holde seg utenfor rekkevidde til manpads, så veldig begrenset med ground support som kan gis utenom via bombing.

På den andre siden, det er noe dritt for Russland å produsere whatever når absolutt alt av våpenrelaterte fabrikker har blitt bombet…

2 Likes

Nato har VEDLIG mye smarte bomber.

Så noen estimater på at USA hadde brukt rundt 5000 glidebomber i Iran alene. Uten at det virker som om de har fått gjort såååå mye.

Rart med det mot et land som har gravd i 20 år. Skulle tro man kunne lært av nord-vietnam

Kongen sa det mellom linjene i sin første tale: krigen kommer

3 Likes

USA produserer offisielt 25.000 GBU kits i året, og har produsert 550.000

Så har vi de franske som jazzer opp produksjonen og snart de ukrainske.

Ad Carlo Masala og CIA-direktørens besøk - ingressen er før bet muren:

14 Likes

passive support is not the same as a demand for active support in its most extreme form: going to the front and dying there. Kremlin political technologists surely know about the gap between formal and real trust in Putin. And, surely, they would like Russians themselves not to discuss this gap for as long as possible.

Artikkelen tar for seg forskjellige måter man kan måle støtte til putin og gapet mellom hva som måles og hva folk mener…

1 Like

Noen som husker avsløringen fra november 2025 om at et 28-punkts fredsforslag presentert som Witkoffs forslag, opprinnelig var skrevet av Kremls representant i fredsforhandlingene.

Forslaget ble senere barbert ned til et 20 punkts forslag, men har etter hvert blitt liggende dødt. Nå har Trump administrasjonen gjort et fremstøt for å gjenopplive/promotere forslaget, ved at Bessent skal møte sin russiske motpart.

Ukraina har ikke blitt inkludert i prosessen:

2 Likes

Russlands oljehavn utenfor St Petersburg i Ust-Luga har blitt angrepet flere ganger før.
Angrepet påny i morgentimene i dag:

5 Likes

Apropos testing av NATO som var temaet her i går:

Fra Danmarks Radio www.dr.dk

1 Like

Ser ut til at dette kan eskalere om det ikke skjer noe drastisk i russland .

2 Likes

Bør tas med noe salt. men at noen forbereder noe eller ønsker å gi inntyrkk av forberedelse er vel ikke til å unngå å se.

3 Likes