1,5 millioner er passert!!!

Nedenfor mitt screen shot av kartet du har screen shot av i ditt innlegg.
Jeg har ringet inn med rødt byen Svyatohirsk (med klosteret) som Putin i sin tale den 1 september «opplyste» var kontrollert av russiske styker. Samme by dokumenterer UKR kommandanten i videoen fra 7 september er fri for russiske styrker.
Fremgår av «ditt kart» at byen Svyatohirsk ligger i grønn sone (UKR sone).
Denys Davidovs video har i de første 2-3 minuttene er detaljert gjennomgang - illustrert på kartet - av UKR’e motoffensiven ved Lyman. Han tidfester for øvrig starten på motoffensiven så langt tilbake som mai/juni 2026 (hvilket jeg ikke hadde fått med meg).
Putins agenda er å skape uro en rekke steder i Europa?
UKR angrep inatt påny mål i russenes viktigste oljehavn; Novorossiysk i Svartehavet. Branner oppsto.
Iflg russiske borgermesteren oppsto brann pga fallende vrakdeler fra alle ukrainske droner russerne skjøt ned. Samtidig melder borgermesterens ansatte at 4 personer inkl 1 barn ble drept.
Zelensky uttalte 9 september (altså mens han befant seg i Oslo) at UKR traff en terminal brukt til utskipning av olje, bygninger i den militære delen av havnen, krigsskip og utskytningsramper for Kalibr missiler:
Video 18 min 34 sek viser angrepet:
Det siste gjemmestedet for Russlands Svartehavsflåte blir stadig farligere. Når Russland ikke har luftvernressurser til å forsvare denne havnen, hvor kan skipene da finne dekning?
Det kan de ikke, og det har jeg skrvet om lenge.
Ruskisene har sikkert någon byfåne til spion som sitter og leser her også, men de er før korkade før at begripe det jeg skriver.
Ryssene kan ikke ha krigsskip i hvan. Det blir som att “skyte på sittende fugl” før Ukrainene, noe som de gjør med stor glede.
Det sikkreste før ryssland er at kjøre med båtene raskest mulig så langt vekk fra Urkaina som mulig. Ellers er det kun et tidspørsmål før båten blir ubåt-konvertert. Det kan ta flere år, men det kommer.
Utenfor havnen, så kan Ukraina treffe dem med submersiblene sine som ikke bare gjør litt skade på overbygningen, men gjerne senker skip.
Mao, flåten Russland har i Svartehavet er fubar.
Veldig bra!
Takk for den.
Dette var post # 3584, postet av mvalen.
Mer om UKR ødeleggelse av fregatten Admiral Essenn inne i havnen i Novorossiysk:
https://militarnyi.com/en/news/neptune-missile-hits-russian-admiral-essen-frigate/
Som fremgår var Admiral Essen utstyrt med et skipsbasert utskytningssystem for Kalibr missiler, med i alt 8 stk utskytningsramper. Disse missilene forårsaker en del f…anskap i Ukraina.
Denys Davidov har en egen video publ for 5 timer siden om angrepet på Admiral Essen (15 min 47 sek):
UKR angrep på Sochi igår kveld:
Azovhavet er i praksis stengt for Russland. Svartehavet er i ferd med å stenges, og problemene for russisk skipstrafikk i det Kaspiske hav ser ut til å være økende.
Storskala logistikk er veldig kostbart uten skipsfart, så Russland må allokere ressurser til å beskytte den. Problemet er at de har mistet så mye luftvern de siste årene, at tilgjengelige ressurser avhenger av tilgjengelig produksjonskapasitet - spesielt når det gjelder varslingsradar.
Det regnes jo ikke som offisiell politikk det medvedev sier, men det at de tillater ham å gå rundt å si disse tingene er jo likevel ett tegn på at det aksepteres/støttes eller anses som nyttig.
Det er dessverre symmetri her, Svartehavet et verk stengt for Ukraina nå?
Ukraina tar åpenbart en kalkulert hit. (Magyar var tross alt en kornhandler før krigen.) Som ved det meste Ukraina synes å gjøre nå, så ligger vurderingen i om kostnadene er tilstrekkelig asymmetriske.
Russiske statsøkonomien går så det suser - rakt til katastrofen:
Ila de første 8 og månedene av 2026 har Putin greidd å opparbeide seg et budsjettunderskudd på Rubler 5,8 trillioner.
Da budsjettet passerte Dumaen i slutten av 2025 kalkulerte man med et budsjettunderskudd på Rubler ca 3,8 trillioner.
Budsjettunderskuddet i seg selv målt i prosent er bare barnemat mot mange OECD-land som USA, Frankrike etc… , men mulighetene for å hente inn midler er heldigvis ikke fullt så bra.
Renteutgifter som andel av BNP kunne ha vært interessant å se.
Budsjettunderskudd er en ting. Den andre tingen er utlån til insolvent firmaer så de ikke går over ende. Synes ikke på budsjettet