Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Ukraina tar åpenbart en kalkulert hit. (Magyar var tross alt en kornhandler før krigen.) Som ved det meste Ukraina synes å gjøre nå, så ligger vurderingen i om kostnadene er tilstrekkelig asymmetriske.

3 Likes

Russiske statsøkonomien går så det suser - rakt til katastrofen:

Ila de første 8 og månedene av 2026 har Putin greidd å opparbeide seg et budsjettunderskudd på Rubler 5,8 trillioner.

Da budsjettet passerte Dumaen i slutten av 2025 kalkulerte man med et budsjettunderskudd på Rubler ca 3,8 trillioner.

4 Likes

Budsjettunderskuddet i seg selv målt i prosent er bare barnemat mot mange OECD-land som USA, Frankrike etc… , men mulighetene for å hente inn midler er heldigvis ikke fullt så bra.

Renteutgifter som andel av BNP kunne ha vært interessant å se.

1 Like

Budsjettunderskudd er en ting. Den andre tingen er utlån til insolvent firmaer så de ikke går over ende. Synes ikke på budsjettet

3 Likes

Du sammenligner Russlands budsjettunderskudd med USAs og Frankrikes budsjettunderskudd.

De fleste som følger russisk økonomi sammenligner imidlertid det russiske budsjettunderskuddet, med russisk budsjettunderskudd i tidligere år.

Så også Dumaen i Russland. Da Dumaen skulle behandle budsjettet for 2026 mot slutten av 2025 oppsto det tumulter og høy temperatur og mange i Dumaen ville ikke godkjenne budsjettet. På det tidspunktet var det estimerte underskudddet i størrelsesorden rubler 3-4 trillioner (husker ikke eksakt tall).

Kan for øvrig se på den russiske stats faktiske mulighet til å t opp lån i 2025/2026, sammenlignet med USAs mulighet for lånopptak.

Den første er nærmest ikke-eksisterende etter flere mislykkede forsøk på legge ut obligasjonslån i markedet, Mens sistnevntes mulighet som kjent er meget god.

Et eksempel på strak arm der den russiske stat ikke lykkes i å innhente penger via et obligasjonslån i markedet. Det er flere.

3 Likes

Joda, men så skrev jeg da også

Når det er sagt blir i hvert fall jeg litt avstumpet av alle analysene som viser at Russland er på randen av kollaps siden ca. mars 2022.

3 Likes

Men Russlands muligheter er pt 0 - null - prosent.
Mens USAs muligheter (som du vil sammenligne med) er 100 prosent.

Det er mer enn «ikke fullt så bra muligheter.

**
For øvrig har jeg forståelse for din siste setning om at du føler deg avstumpet etter å ha lest «ulv, ulv - konkurs rundt hjørnet» ad Russland siden krigsutbruddet.

Jeg har vært der selv, men har landet på en subjektiv tro på på problemene i russisk økonomi er så dyptgående og store at de meget vel kan føre til en eller annen form for statskollaps.

Økonomien var en viktig faktor da USSR kollapset.

Ok, da sier vi det sånn, “ikke fullt så bra” kan også leses som et understatement.

1 Like

OK - English understatement - Trump har noe bedre muligheter i lånemarkedet enn Putin

Sitter diskusjonen deres i kontekst:

1 Like

Noen innspill herfra:

Nr.1

Nr.2

Nr.2 - screen shot

Nr.3

**
Nr.4
Er for øvrig rentemøte i russiske sentralbanken den 11 september.
Styringsrenten er pt 14,0 %. Representanter for næringslivet vil ha den ned til 12 %.

1 Like

Det foregår nok mye bak kulissene som også påvirker økonomien i Russland.

In plain terms: $12.2 billion left Russia and nobody can officially account for where it went.

4 Likes

Kjøpe våpen fra Kina / Nord Korea?

mvalens innlegg er samme sak som Nr.3 i mitt innlegg rett før mvalens innlegg.

Hypotesen i Nr.3 er at velstående russere/oligarker i stillhet og utenfor ordinære kanaler bringer pengene i sikkerhet i utlandet.
Hypotesen forutsetter altså at «noe» skjer med Mor Russland

2 Likes

Har blitt flere slike?

1 Like

Ryazan raffineriet ble angrepet 6 september.
Det har nå midlertidig stanset all virksomhet.

Raffineriet er det 3 største i Russland.
Kapasitet ca 17 millioner tonn/år:

5 Likes

Russiske Z-propagandist Maxim Kalashnikov: Situasjonen for Russlands nå er enn under ww ii:

5 Likes

…, men det er en vesentllig forskjell på “spesialoperasjonen” og WW2, og det er at den russiske krigsmaskinen fungerte bedre og bedre under WW2. Ukraina er diametralt ulik WW2 (som også i Afghanistan, Syria) der alt viser seg å fungere dårligere jo lenger krigen varer.

En kan spørre seg om WW2 kun gikk slik for Russland pga. Lend-Lease fra Vesten.

9 Likes

Jeg tenker at denne krigen eller spesialoperasjonen ikke kan sammenlignes med ww2. Jeg ser for meg at kraftanstrengelsen hos den gjennomsnittlige russer er på et helt annet nivå. Ww2 var forsvar av fedrelandet. Mulig Putin prøver å fremstille SMOen nå som det samme, men tviler på at selv han klarer å trenge så dypt inn i underbevisstheten til folket.

4 Likes

1.490 dimmiterte soldater

Og en liten brann :fire:

9 Likes