Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Slik ordlegger man seg når man selv aldri har opplevd krig.

4 Likes

Sant nok. Men også de som har lest en historiebok

4 Likes

Dette var innlegg # 380:

Tuapse raffineriet ble altså satt i brann natt til 16 04. Fotografier tatt på dagtid idag og postet kl.16.08 lokal tid, viser at brannen nok har blitt mer omfattende enn mindre:

4 Likes

Jeg har lest mye historie. Har lært om utallige meningsløse kriger i Europa.
Ukraina sin forsvarskrig er dog slettes ikke meningsløs. Vi må fortsette å støtte dem, slik at Russland til slutt møter veggen. Viser vi slik styrke og samhold, kan vi kanskje unngå at krigen sprer seg til flere land.

6 Likes

Bortsett fra at nå sier Russland at de vil angripe land som støtter Ukraina. Skal vi da gi oss?

3 Likes

Tror dessverre at Putin kommer til å bli mer desp og prøve å påføre Europa smerte for å få Europa til å trekke seg unna Ukraina. Jo mer pressa han blir, jo mer er han villig til å pushe grenser. Og når han ikke kan vinne i Ukraina så lenge Europa hjelper Ukraina, så prøver han kanskje å få kutta Ukraina løs fra Europa? Jeg tror vi komme til å se stygge ting fra Russland på europeisk jord før dette er over. Forhåpningen må selvfølgelig være at russerne selv får fjerna Putin og får satt en stopper for denne utvida tredagers operasjonen før det eskalerer videre.

7 Likes

Vel, klarer ikke Putin å vinne over Ukraina, så klarer han selvsagt ikke å vinne over flere andre Europeiske land i tillegg. Men en desperat statsleder som Putin bør man forholde seg til på en smart og klok måte. At han mistet Orban, var nok et kraftig slag for han…
Nå bør han få oppleve at dess mer smerte han påfører andre land, dess mer samhold vil han se blant disse landene. Det stikk motsatte av hva han håper på.

6 Likes

Kommer ikke til å være konvensjonelt. Er ikke snakk om å rulle inn i Latvia med tanks, tenker jeg.

Kommer til å finne på noe megafuck. Noe mer en avsporede godsvogner og nedfalte mobilmaster. Tror det kan bli en varm sommer dette.

Jo, jeg ser den… Men hvordan tror du den Europeiske befolkning vil reagere? Personlig tipper jeg effekten ikke blir slik Putin håper…

Nei, vi skal ikke gi oss. Men trolig er dette kun skremselspropaganda fra Putin. Har ingen tro på at Russland i dagens situasjon vil angripe Nato.

1 Like

Da skal de nordiske landene gå i full krigsberedskap og gjøre klar for å bombe alle russiske militærleire vi klarer :wink:

1 Like

At vi ikke har noe forsvar å snakke om mot droner er bare helt utrolig. Ønsker vi krig mot Russland? :see_no_evil:

2 Likes

Svenskene er på gang, Finnene også. Norge, not so mutch.

Men vi har over 400fly. Så vi kan bombe ganske mye :wink:

1 Like

Jeg tror du har rett når det gjelder Putin, men er ikke like overbevist når det gjelder Russland.

Russland gjør allerede fryktelige ting i Ukraina, og ser ut til å trappe opp angrep på sivilbefolkningen i Ukraina. Jeg tror ikke at det moralske bremser som vil hindre Putin i å gjøre flere og større hybridangrep i Europa. Det er imidlertid ikke usannsynlig at murring blandt eliten kan legge en demper på aktiviteten.

Mange i den russiske eliten ser ut til å tenke at Ukraina er noe som tilhører dem, mens Europa er noe de aspirerer til å tilhøre. Frykt for Putin har hittil holdt eliten på plass, men jeg merket meg noe under Moscow Economic Forum. Flere aktører omtaler en “bestefar”, som åpenbart er Putin. Flere russiske milbloggere har også omtalt “Bestefar” i vår. Det er ikke brukt som en respektfull tittel. Snarere som en litt redusert slektning man er litt flau over.

8 Likes

@Evilfreud har vi våpen til disse flyene også? :see_no_evil:

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mjn47yaui22p

The Japanese government has approved easing arms export rules, - Reuters.

As part of the new policy, Tokyo plans to supply used frigates to the Philippines to counter China in the South China Sea, as well as launch joint projects with Poland in electronic warfare and counter-drone systems.

1 Like

Vi burde hatt mer, men vi har gjort noen ok store bestillinger.

image

2 Likes

Ref. link og innlegget over fra @Christian om våre forsvarskapasiteter mot droner.

Skandale!

Norske politikere handler fremdeles etter 1939 «nøytralitetsvakts» modellen.

-Si meg er det Altmark som seiler inn på fjorden der? Britene! Best ad holde seg unden til det roer sig…

image

6 Likes

Min vurdering er at personen Putin har malt seg så inn i et hjørne / en situasjon som han ikke kommer ut av, at han kan komme til å gripe til farlige eller desperate handlinger.

Hvis Putin blir borte tror jeg denne risikoen blir vesentlig mindre, noe avhengig av hvem som overtar roret i Kreml.

Konkrete eksempler på slike aksjoner Putin kunne tenkes å utføre nevnes i linken:
** Putin okkuperer Gotland. Overraskelsesangrep som bare tar noen timer.
** Putin okkuperer Ösel/Saaremaa eller en av de andre øyene utenfor Estlands kyst.

Hvis vi legger inn i scenariet en tlf samtale fra Putin til Trump der Putin «forklarer» hvorfor aksjonen er nødvendig, føler jeg meg ikke trygg på Trump ville avvise Putin og la USA tilby Sverige/Estland mil hjelp, jf Art 5. (Hører Donald si noe a la ‘Hverken Sverige eller Estland stilte opp for USA i Iran-krigen’)

https://x.com/nexta_tv/status/2044762666426577312

6 Likes

Var det noen som spådde at det kom til å komme nye hybrid «angrep»?

Så bare denne korte meldingen, og syntes timingen var litt vel god. Men dette har vel skjedd ganske ofte i løpet av krigen så ikke noen stor nyhet,

1 Like