Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Ref. link og innlegget over fra @Christian om våre forsvarskapasiteter mot droner.

Skandale!

Norske politikere handler fremdeles etter 1939 «nøytralitetsvakts» modellen.

-Si meg er det Altmark som seiler inn på fjorden der? Britene! Best ad holde seg unden til det roer sig…

image

6 Likes

Min vurdering er at personen Putin har malt seg så inn i et hjørne / en situasjon som han ikke kommer ut av, at han kan komme til å gripe til farlige eller desperate handlinger.

Hvis Putin blir borte tror jeg denne risikoen blir vesentlig mindre, noe avhengig av hvem som overtar roret i Kreml.

Konkrete eksempler på slike aksjoner Putin kunne tenkes å utføre nevnes i linken:
** Putin okkuperer Gotland. Overraskelsesangrep som bare tar noen timer.
** Putin okkuperer Ösel/Saaremaa eller en av de andre øyene utenfor Estlands kyst.

Hvis vi legger inn i scenariet en tlf samtale fra Putin til Trump der Putin «forklarer» hvorfor aksjonen er nødvendig, føler jeg meg ikke trygg på Trump ville avvise Putin og la USA tilby Sverige/Estland mil hjelp, jf Art 5. (Hører Donald si noe a la ‘Hverken Sverige eller Estland stilte opp for USA i Iran-krigen’)

https://x.com/nexta_tv/status/2044762666426577312

6 Likes

Var det noen som spådde at det kom til å komme nye hybrid «angrep»?

Så bare denne korte meldingen, og syntes timingen var litt vel god. Men dette har vel skjedd ganske ofte i løpet av krigen så ikke noen stor nyhet,

1 Like

Ukraina har tatt ut et nytt russisk radarstasjon .

Angrepet mot det russiske oljeraffeneri på Krim er et direkte treff.

10 Likes

114 artillerisystemer på en dag!!! :ukraine:

10 Likes

Fordi vi kan se videoer tatt opp av disse dronene, betyr det at de har hatt kontakt med ukrainske styrker under angrepet.

Mao, droner med mye mer rekkevidde enn 30 km som fortsatt styres av mennesker. Har nevnt det tidligere når vi har sett angrep på f.eks. Krim som er 100km+ fra Ukraina-holdt territorie.

7 Likes

** Droner styrt av menneske på 2.000km avstand:

Publ 17 04 2026:

4 Likes

Det antar jeg er Starlink eller mobilnett, er neppe radio på den distansen. :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg tenker vårt beste forsvar mot Russland er å støtte Ukraina. Russland har vel truet med mye gjennom hele krigen og frykten for disse grensene forsinket jo viktig hjelp til Ukraina i starten. Synes ikke man skal gå tilbake til å la seg skremme.

Liker forøvrig avtalen om å produsere droner til Ukraina i Norge. Viktig å få på plass en slik/økt produksjon også for Norge. Vi bør jo generelt få opp egen produksjon av både forsvar og angrepsmateriell. Så kan man støtte Ukraian i første omgang og samtidig sikre seg selv bedre.

12 Likes

100 % enig, og det å bidra til å «knuse» putin sitt regime er også måten vi kan kjøpe oss tid til å bygge opp et moderne forsvar i Vest-Europa !

6 Likes

De avskjæringsdronene jeg har sett bilder av, har ikke hatt plass til Starlink. De manøvrerer dessuten såpass kraftig at en antenne ikke kan holdes i riktig posisjon for å opprettholde kommunikasjonen med satellittene. (En del russiske droner har nå automatiske unnamanøvere.)

Min gjetning er at det er en annen drone i området, som videreformidler signalene til avskjæringsdronen. Den frakter kanskje også med seg mindre droner.

4 Likes

Tipper Moscow Economic Forum bidro til å åpne dørene for at de økonomiske problemene i Russland nå diskuteres åpent i ‘alle’ aviser og kanaler.

Kan nevnes at til og med Izvestia siteres ved ca 2,20 i videoen i BBC-linken nedenfor. Linken går gjennom en rekke avisers artikler publ den 17 04 2026 om de betydelige øk problemene i Russland:

https://x.com/bbcstever/status/2045036798985031716?s=46&t=bkHlO54CH3nhkcBddhGDww

Fra ca 0,30 flg tar videoen for seg software-industrien og uttalelser fra deres ‘bransjeforening’. Rapporteres om sterkt behov for avklaring fra myndighetenes side om varigheten av nedstengningen av, og restriksjoner for internett.

Ytterligere 1 uke, 2 måneder eller 1/2 år før alle Internett-restriksjoner vil bli fjernet? Avklaring kan gi mulighet for tilpasning. Manglende avklaring kan føre til at Russland ikke har noen SW-industri om 1/2 år.

Samme video på YT:

6 Likes

Hva står VAT for? Ikke value added tax, men must milk them for ever more. Hvis noen lurte på hva russerne tenker om at VAT er gått opp fra 20 til 22% og det nå er moms på mye mindre firmaer osv.
image

Effektiv fra 01 01 2026:

Begrunnelsen for økningen var altså behov for å dekke (deler av) budsjettunderskuddet. Som igjen skyldes økende kostnader til krigen og reduserte inntekter på hydrokarboner.

At denne økte beskatningen av privat sektor har følger for en allerede presset privat sektor, er kanskje en sjokkartet nyhet for Kreml?

5 Likes

Er det GRU 29155 som opererer:

• Michael Hicks (59), en veteran fra NASAs Jet Propulsion Laboratory som jobbet med asteroide- og kometforskning. Han døde i juli 2023. Dødsårsaken ble ikke oppgitt.
  • Frank Maiwald (61), også forsker ved NASAs Jet Propulsion Laboratory, døde 4. juli 2024. Heller ikke hans dødsårsak ble oppgitt.
  • Nuno Loureiro (47), direktør ved MITs Plasma Science and Fusion Center, døde i slutten av 2025 etter å ha blitt skutt 15. desember.
  • Jason Thomas (46), kreftforsker ved Novartis, ble meldt savnet fra sitt hjem i Massachusetts i desember 2025. Liket hans ble funnet i en innsjø i mars.
  • Carl Grillmair (67), astronom ved California Institute of Technology, døde 16. februar etter en dødelig skyting utenfor hjemmet sitt

Trump skal visstnok se på saken i følge Dagbladet

110% ikke relatert til Russland ukraina krigen.

Så vi rydder den bort imorgen.

Russiske tap siste døgn inkluderer
** 1.080 soldater
** 6 tanks
** 10 pansrede personell kjøretøy
** 82 artillerisystemer
** 2.104 droner
** 180 kjøretøy

7 Likes

Trump har snudd 180 grader:

Trump har gitt en ny lisens med varighet 30 dager slik at russisk olje lastet om bord på tankskip innen 17 04, uhindret at sanksjonene mot russisk olje kan selges i markedet:

Er egnet til å dempe/utsette den drivstoffprisen ‘alle’ snakker om
Er egnet til øke Russlands inntekter ved salg av olje til rekordhøye priser.

Kl.05.30 lokal tid den 18 04 traff UKR droner russiske oljeraffineriet i Samara oblast. Raffineriet står i brann.

UKR droner angrep også inatt et industriområde i russiske Krasnodar krai (ligger på halvøya rett øst for Krym). Brannene der er såvidt omfattende at mer enn 200 brannmenn skal være involvert i brannslukkingen:

Raffineri bingokortet viser at raffineriet i Samara ligger ca 900 km fra Ukraina, og har blitt angrepet 5 stk ganger tidligere, siste gang 16 11 2025 (rad 3, siste plass):

https://www.reddit.com/media?solution=50a94e7e0fd70b7650a94e7e0fd70b76&js_challenge=1&token=bbbe4bf1c9a2b5160829c4be34da5861f53493941ecd984efe092935b7a95e95&url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Frussian-refinery-hitlist-update-02-04-2026-v0-9maplqqzmpsg1.jpeg%3Fwidth%3D1080%26crop%3Dsmart%26auto%3Dwebp%26s%3D126ca366a9b5069034d4d1b7831350092122d56d

5 Likes

Ser ut til at russland prøver og få med Belarus i krigen.

3 Likes