Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Russisk presse hadde drept informasjonen så opprør i Hviterussland hadde ikke kommet den jevne russer for øret.

2 Likes

Ikke fort, men det hadde kommet fram

3 Likes

Ministeren i Russland for økonomisk utvikling; Maxim Reshethnikov, deltok nylig på et forum for «entrepeneurship».

Hans budskap var at staten vil nedskalere støtteordninger for bedriftene, pga det «økende fiskale presset» (budsjettunderskuddet - altså at staten ikke har nok penger til å opprettholde støtteordningene som før).

Han fremhevet at staten vil oppfylle forpliktelsene man allerede har påtatt seg. Men det vil ble færre nye lån, støtteordninger og susbsidier, og disse vil involvere lavere beløp

Artikkelen sier ikke noe om hvordan hans tale med mottatt på forumet.

Men neppe med begeistring antar jeg. Viser til at antall privateide og statlig eide foretak som har bedt om redningspakker fra de føderale myndighetene har økt kraftig siste 12 månedene. Lokalmyndighetene har ikke midler. Antallet konkurser, styrte avviklinger og salg av virksomheter, øker.

5 Likes

Med en styringsrente på 15%, så…

1 Like

UKR angrep inatt en russisk dronefabrikk i Taganrog.
Brøt ut brann i fabrikken:

8 Likes

Har ingen måter å verifisere informasjonen her. Men det er jo en take, så får man ta den med en klype salt.

4 Likes

Neppe noen grunn til å ta forbehold om verifisering eller salt-inntak her.

Videoen oppsummerer økonomiske realiteter og setter de i en interessant historisk kontekst ved å sammenligne den øk utviklingen i Hitlers Tyskland med Putins Russland.

Et poeng jeg har bitt merke i for ca 1-2 år siden med den øk utviklingen i Putins Russland, er utviklingen der bankene tvinges av myndighetene «to do bad loans» som han kaller det. Altså at bankene tvinges til å gi lån uten tilstrekkelig sikkerhet og med stor sannsynlighet for at (deler av) tilbakebetalingen uteblir.

Mange av disse pengene vil aldri bli tilbakebetalt, hvilket vil true bankenes overlevelse. Bank-run, ingen vil låne ut penger. Russerne står overfor en serie av bank-konkurser, som kommer til å sammenfalle med en krympende aktivitet i samfunnet og fall i reell BNP.

Alle vil holde på pengene sine. Og/eller staten vil konfiskere penger og eiendeler på private hender, For øvrig en utvikling som allerede er godt igang, men som foreløpig har rammet personer og selskaper som stemples som fiendtlige overfor Putins stat.

Økt bruk av repressive tiltak fra myndighetenes side i tillegg til ovennevnte.

Og da har verken Paul Warbueg i videoen eller jeg tatt med en evt en mer varig nedstengning av internett og heller ikke en mer varig reduksjon av Russlands inntekter ved salg av hydrokarboner.

Om man pro-ukrainsk legger til optimistisk at RUS tvinges til trekke seg tilbake på slagmarken, har vi en dynamisk situasjon der de kreftene som vil bli kvitt Putin og Ukraina-krigen nok kommer til å røre på seg.

3 Likes

Russland har fortsatt en god del igjen i fondet sitt og store reserver av gull. Sistnevnte så store at hvis de begynner å bruke noe særlig av det, så vil prisen gå ned.

Det som dog stemmer et at privat næringsliv har så dårlige forhold at de går elendig med ingen lyspunkt i sikte. Dermed går også russiske skatteinntekter ned, selv om skattesatsen går opp.

3 Likes

Russiske velferdfondet pr.31 12 2021 - ca $ 18 milliarder
Russiske velferdfondet pr.31 12 2025 - ca $ 10 milliarder

Trykk på lenken, grafisk oversikt over fondets størrelse kommer opp:

I og med at budsjettunderskudd (delvis) dekkes av Velferdsfondet, og det budsjetterte budsjettunderskuddet er rekordhøyt for 2026, er det lite sannsynlig at Velferdsfondet vil øke i år, snarere fortsette å synke.

For 1-2 år siden dukket jeg ned i hvilke aktiva Velferdsfondet består av. Fant at en del kritisk infrastruktur for den Russiske Føderasjonen er eid/deleid av Velferdsfondet. Bl a jernbane og jernbanestasjoner. Tok til meg fra eksperter at dette er eiendeler som den Russiske Føderasjonen neppe noen gang kommer til å selge. Synes altså være en ‘grunnkapital’ i Velferdsfondet som neppe vil eller kan røres.

Jeg mener (fortsatt) din oppr link inneholder godt fundert bekymring for russisk økonomi.
Uten at det i seg selv spiller noen større rolle - realitetene slår inn uansett hva vi skriver på forum.

5 Likes

Liquid assets in the National Wealth Fund have dropped to 3.9 trillion rubles ($51.5 billion), from 8.4 trillion rubles ($110.9 billion) before the war.

Gullreservene er fortsatt store

Verdt 300+ milliarder dollar

1 Like

Russland har allerede brukt av gullfondet. 200tonn?

Vi har vel egentlig bare Kreml sine egne ord for størrelsen på de russiske gullreservene. Alle tall fra Kreml bør betraktes med en viss skepsis.

Du nevner at store salg vil påvirke gullprisen, men det forutsetter at gullet selges på det åpne markedet. Tilgangen til det åpne markedet er nok begrenset av sanksjoner mot banker og betalingssystemer.

Jeg ser for meg tre aktuelle mekanismer:

• Bytting av gull mot varer fra Kina. Jeg mener å huske at de kinesiske gullreservene vokser, hvilket i så fall kan indikere at dette ikke er en kilde for gull til de åpne markedene.
  • Russiske oligarker kjøper gull for rubler. Dette gullet når aldri markedet, siden det er ment som en sikkerhet mot kollaps av den russiske økonomien.
  • Russisk gull smulgles til aktører som kan blande det inn i en eksisterende legitim varestrøm til de åpne markedene. Det er vanskelig å se for seg at dette blir et stort volum, siden innblandingen må begrenses for ikke å bli synlig.
6 Likes

Alt gull som selges ut av Russland vil senke etterspørselen etter annet gull.

Ikke nødvendigvis. Når vi snakker om sentralbanker på kjøpersiden (Kina), så styres de av andre motiver enn tradisjonelle markedsaktører. Kina har allerede betydelige valutareserver og vanligvis handelsoverskudd med utlandet, De har ikke noe behov for å selge gull som de får inn. Det er heller ikke gitt at de hadde kjøpt gull på det internasjonale markedet dersom de fikk betalt i utenlandsk avluta.

Gulle som selges til russere, forblir trolig i Russland. Det er trolig en del i den russiske eliten som ønsker å gå ut av aktiva i rubler og inn i gull.

3 Likes

Jeg tror nok det gullet går til Beijing eller Nord Korea. Mistenker Rubler ikke er gangbar valuta for varene som leverers fra kina.

2 Likes

Ingen vil ha rubler, særlig har India og Kina lenge vært klare på dette.

2 Likes

Eftersom ryskt guld ikke selges på åpne marknaden så får ruskisene lavere pris. I praksis det pris kina bestemmer at at de kan få. Ryzzland har helt enkelt ikke så mye alternativ enn at gå med på det Kina sier. De kan selge småtterier til arabaerna, men det betalar neppe speiellt bra de heller.

Da Sovjet kolapsade så hadde de store besapringer av guld. På pappiret. Da valven åpnades var det tomt. Stulet. Det utrddes (naturlig nok) aldri var det tagit veien.

Med tanke på russiska statsselskaper og statens desperate forsøk at få inn kontanter så vibber jeg at nivån av kontantekvivalenter i velferdsfonden er mye lavere enn oppgitt.
Dessuten, offciell nivå er ca 50mdr$. Før et land med 140M inbyggere er det ikke mye at komme med, hvis denne siffre er korrekt. Knappt en halv norsk statsbudget. Og vi er 5 miljoner. Visserligen med høyre kostnadsnivå, men likevel… Jobbet som finansminster i ryzzland nå er nok litt svettigt.

4 Likes

Min utheving (fra linken min over til moscow times)

Budget constraints are tightening. The federal deficit reached 5.6 trillion rubles ($73.9 billion), or 2.6% of GDP, in 2024, and in the first quarter of 2026 alone hit 4.6 trillion rubles ($60.7 billion), or 1.9% of GDP, already exceeding the full-year target.

Sååå… et tap i Q1 2026 på størrelse med hele den likvide delen av velferdsfondet? Det skal sies at Russland skriver at dette ekstra store underskuddet kom pga forskuddsbetalinger.

50 milliarder dollar er nok ikke nok for Russland nei. Hvis Russland må selge unna 180mrd dollar verdt av gull i Q2-Q4 2026 for å holde skuta flytende, så kommer gullprisen til å synke som en stein.

EDIT ca halve underskuddet i 2025 kom i Q1, så ikke uvanlig med store underskudd i Q1. I 2025, så falt også inntektene vesentlig mot slutten av året. I år har Q2 startet med mye høyere oljepriser. Det eneste som holder Russland tilbake der er kinektiske sanksjoner fra Ukraina.

1 Like

Ukrainas demografiske krise - importere 300.000 immigranter pr år for å kompensere for netto årlig nedgang i befolkningen?

500.000 dødsfall/år - 200.000-250.000 fødsler/år

https://x.com/KShevchenkoReal/status/2045066081899774313

Shevchenko er tidligere sjef for Ukrainas Nasjonalbank.

Han oppgir UKRs befolkning i 1992 til 52 millioner, og i 2022 til 41 millioner.
Hvor stor befolkningen er pr i dag er uklart, og såvidt jeg forstår ikke noe myndighetene har offentliggjort tall for.

I hans innlegg er antall ukrainere som har flyktet utenlands (for det meste til Europa) oppgitt til 5,2 millioner. Stimuli for å få flere av disse til å vende tilbake ved fred?