Ift. energi fra Russland/Putin og miljøpolitikken, enig, men for meg blir det en overdose av etterpåklokskap å skulle legge til grunn en energipolitikk som tok høyde for innfallene til Trump, som er de vi og resten av verden er ofre for nå.
Etterpåklokskskap forutsetter en hendelse vi ikke kunne ha sett for oss. Å ta det for gitt at verden ikke kunne forandre seg raskere enn vi kunne bygge opp igjen industriell kapasitet var vel heller litt naivt.
Alle kan til en hver tid se for seg alle mulige verst tenkelige scenarioer, men man bygger ikke industriell kapasitet basert på det. Det er ikke realistisk eller gjennomførbart, imho.
Tiltak må til syvende og sist være knytte opp mot risiko for at slike scenarioer kan inntreffe. Sorte svaner vil aldri forsvinne.
Nope.
Men det var faktisk det man tenkte da Sovjet kollapset.
“The End of History” lizm 
Og så ble det vel egentlig klart allerede tidlig i 2000-årene at det egentlig ikke var helt tilfellet (tenk Politovskaja, Litvinenko osv…), men Europas ledere ville rett og slett ikke ta det inn over seg. “Hvis vi bare knytter denne despotspiren litt nærmere inn til økonomiene våre, så blir han sikkert ikke å finne på noe føkk!”. Meanwhile tenkte despotspiren at “Hvis disse peace-tardsa gjør seg økonomisk avhengig av oss, så kan vi nok finne på ganske mye føkk uten at de reagerer nevneverdig”. Klassisk “vi forstår ikke hinanden”, typ dansk isenkræmmer / kamelåså
Ja, dette var kanarifuglen i gruven som ingen gadd å bry seg om når den lå skinndød i buret. Tragisk! Burde kanskje hatt Atle Antonsen som observatør og oversetter den gang.
Oversetterne var der.
Og observatørene også.
Vladimir Sorokins “En opritsjniks dag” kom på russisk i 2006. Norsk 2010. Men det var jo bare en “abstrakt fabel”.
Ofte er det sånn at det ikke passer med advarsler. Folk vil helst at det skal være annerledes. Ser andre veien. Helt til det ikke er mulig å ikke se det.
Her har vi en av våre landsmenn i 1936:
“Og så skal han ut i en skur av stål
og henge igjen i en piggtrådvase
og råtne for Hitlers ariske rase!
Du vet det er menneskets mening og mål!”
Og der oppsummerer du menneskesinnet! Hvordan folk tolker gitt informasjon eller fakta er ikke mulig å forutsi.
Hej Norge
Slut ferie update – glæd jer, jeg er tilbage 
Som vanlig Denys med gode nyheder 
Nu prøver Russiske myndigheder at ødelægge Konstantin’s kanal og forfølge ham – Konstantin kan de ikke lukke munden på 
Konstantin – Ægte news inside Russia 
Og Solovyov skriger videre på Propaganda kanalen 
Ting er på gang i Kreml – Vurder selv 

Værd at lytte til
Putin er færdig – helt færdig !!!
For de Bingo interesserede
– Flere slag til Putski 
Og dagens Pollental
Bynke 5
Birk 12
Ruskiiiies 1040
Min vurdering at Putskiiie snart er HELT færdig – Til glæde for mange der kan få deres liv tilbage 
Slava Ukraini 
Slava Zelensky 
Dansken
En forfatter som var verdensberømt i Norge i flere tiår (kanskje ikke kjent for vår tids influencere):
Putin holdt i dag tale til representanter for lokalmyndighetene.
Putin mener Russlands seier i ‘konflikten’ er åpenbar for alle, også for Kyiv:
Vel, på 70-tallet, så snudde Frankrike seg rundt. Aldri mer avhengig av olje fra Midtøsten var mantraet. De visste at ressurser du ikke selv kontrollerer kan du miste tilgang på. Å ikke planlegge for det, spesielt når du ser Russlands skjøre demokrati forfalle over 20+ år…
Det skal sies at Russland har gjort alt for å holde Europa avhengig. Spesielt Tyskland. Gjerne gjennom v en god dose korrupsjon.
Har p00tin også blivit dement? Eller bare knæpp?
Du må lese alle beskyldninger som Putin kommer med mot Ukraina som en tilståelse.
Alle krigsforbrytelser som han har beskyldt dem for, er slike som FN har dokumentert at Russland gjennomfører. Etter samme logikk vet Putin nå at Russland ikke vinner, og leter etter en måte å presentere det som en seier.
Hmm, kan dette være bra. Tenker han på å inngå en avtale?..
Frankrike selger nå kjernekraften sin til Europa. De har lært…
Den nye atomkraften kommer fra sola, er visst enda billigere https://inspain.news/spain-exports-more-electricity-than-ever-thanks-to-green-energy/
Hvordan tolker man dette?
Kanskje for å virke proaktiv for samtaler, for å unngå at Trumpen plutselig skal anklage Ukraina for å ikke ville ha fred…
Vanskeligere for Trump å anklage dem for å ikke ville ha reelle samtaler, hvis Ukraina rekker ut en hånd for samtaler. Selv om sannsynligheten for at Russland takker ja er nesten lik 0.
En annen ting er jo også hvor mye info har Putin hva som faktisk er status på frontlinjen. Sitter han på et ufiltrert bilde, eller rosenrød pyntet versjon om hvor overlegen Russland er på slagmarken…
Er Vladolf i ferd med “å se skriften på veggen”? Det meste blir pynta på fra slagmarken, men det enorme budsjettunderskuddet, salg av gull, alle branner i oljeinstallasjoner, økende misnøye / behov for utrenskninger, det er noe han nå må ta inn over seg. Skal han prøve å få til en avtale (som han kan framstille som en seier) mens han enda har en mulighet til å beholde makta?
Edit: Det må eksistere en bakkanal mellom Ukraina og Russland. Det er tidligere uttrykt fra ukrainsk side at man nærmer seg en enighet. Tipper at Russland har lagt som premiss for et møte mellom Zelenskey og Putler at initiativet offisielt må komme fra ukrainsk side. Vil se bedre ut på hjemmebane for Putler, det er Ukraina som “trygler om fred”.