Orban er nøkkelen her, men selv om han ligger under på meningsmålingene så er jeg usikker på om han taper. Blant annet fordi både USA og Russland ønsker at han fortsetter, og hva de to landene kan skape av faenskap i valget våger jeg ikke tenke på.
Hva skjer for øvrig om EU uten Ungarn og Slovakia likevel bestemmer seg for å bevilge midler. Hva kan de to landene ofreta seg?
Dette er vel bare starten,snart har de full robot utrustning som sikkert også blir skuddsikker med tiden.
Viktig nyhet:
Generaloberst og Duma-medlem Andrey Kartapolov informerte på russisk TV:
I officially declare that we have the best air defense in the world, and no one has better air defense than ours. There isn’t any today:
https://x.com/NatalkaKyiv/status/2037583553878200663
Tenkte det var viktig å dele denne nyheten med alle på tråden …
For få dager siden retter Putin som kjent et spm / en appel til Russlands oligarker om at disse bør donere betydelige beløp til statskassen «i disse vanskelige tider».
Nå har en av oligarkene foreslått et annet tiltak for å hjelpe Russland «i disse vanskelige tider»:
12-timers arbeidsdag kl.08-20, 6 dager i uken, inkl lørdager
Han peker på at dette vil føre til ‘reset’ av den russiske økonomien, en årlig BNP-vekst stor 7-8 %, samt hjelpe Russland med å tilpasse seg sanksjonene.
Dronebomber:
Denne nattens ukrainske angrep underveis til … Leningrad oblast
Russisk infrastruktur i havnene utenfor St Petersburg skal nok ødelegges ytterligere:
La merke til fra satelittfotoene at det fremdeles er en del oljelagringstanker som ikke har brent
Den 28 mars angrep UKR Yaroslavl oljeraffineri.
Selv om det er skader på flere oljelagringstanker, viser satelittfoto at bare 2 stk tanker er totalt ødelagt. Altså mange flere som kan angripes for å la de brenne helt ut.
Med dagens status på russisk luftvern, antar jeg UKR vurderer ytterligere ødeleggelser at russisk olje-infrastruktur:
Ukrainsk angrep ved Huliaypole:
Tre russiske krigsbloggere som sier at Ukraina har overtaket og at putin leder dem mot tap. En av dem endte opp tvangsinnlagt på mentalsykehus. Den neste i rekken er mye større, med millioner av følgere.
Veldig interessant, flere sitater der man kunne dratt frem og jeg tviler på om disse personene forbli frie så veldig lenge når de f eks skriver:
“We all thought Putin was the unifier of Russian lands. And now we’ve come to this: bloody assaults, the luring of contract soldiers by deception, and much more, as any participant in the SVO [Russian official euphemism for the Russo-Ukrainian War] will confirm. A completely dead-end war, enormous losses, it could go on for another 5-10 years – are you ready for that?… The war is being waged solely to satisfy Putin’s insecurities; we, ordinary citizens, gain nothing from it, only lose,” Remeslo wrote on March 18 to 90,000-plus followers.
Oppdatering:
Den russiske guvernøren i Leningrad oblast bekrefter at:
** Ukraina natt til 31 03 påny utførte et droneangrep mot hans region
** Angrepet førte til (ytterligere) skader på infrastrukturen i havnen Ust-Luga
** Russerne skjøt ned 38 droner
** Angrepet på morgenkvisten fortsatte mot distriktene Kingisepp og Vyborg
** Skader og drepte er registrert i regionen
Derimot konkretiserte han ikke omfanget av skadene, nå etter 7 dagers gjentatte angrep på havneanleggene i Ust-Luga.
Guvernøren gjør (tvungne) fremskritt i åpenhet. For ca 4 dager siden het det seg kun at russerne hadde skutt ned y droner & de nedfalne vrakrestene hadde antent enkelte branner & nødetatene var på stedet og jobbet med saken.
Andre kilder (lokale beboere) opplyser i dag om eksplosjoner og intens skyting i distriktene Ust-Luga, Kirishi, Luga og Tosno
970 russiske soldater eliminert, 199 kjøretøy og 2.296 droner ødelagt.
Det blir forhåpentligvis et regjeringsskifte i Ungarn. Virker som den nåværende regjeringen er i lomma på Kreml
Droner er alltid en nøkkelfaktor når styrkeforholdet drøftes. Her er et intervju som dekker både historien og status for et firma som produserer tunge droner for bruk i sonene rundt fronten. Jeg har inntrykk av at at det er få gode alternativer til disse for logistikk minelegging av angrepsruter frem til de mest fremskutte ukrainske stillingene. Jeg tror også at måten selskapet utvikles på kan være representativt for et bredere utvalg.
Jeg merket meg noen momenter:
- Var allerede etablert før 2022.
- Fikk soldater fra operative avdelinger tidlig inn i selskapet.
- Øker stadig produksjonen og bemanningen.
- Industriell struktur på produksjon og testing.
- Integrering med produsenter av forsvarsteknologi i andre europeiske land.
- Underleverandører med mindre avhengighet av Kina etableres og skaleres opp i Ukraina.
Klarte ikke forstå hva du mente her, kan du skrive om? 
Gråsonen er ikke skarpt definert. Den blir stadig gråere og vanskeligere å holde stillinger i, dess nærmere russerne du kommer. En slik bemannet stilling må forsynes med ammunisjon og mat, og angrepsvektorene inn mot stillingen må beskyttes.
Å frakte inn forsyninger med droner er relativt rett fram.
Å beskytte angrepsvektorne må gjøres på en måte som virker også når været gjør det vanskelig å bruke FPV-droner. Derfor benyttes tunge droner til å droppe miner langs rutene som russerne bruker. Russerne bruker ressurser på å rydde disse rutene (lengst fremme kanskje med UGV). Derfor må det stadig legges nye miner.
Ukrainsk teknologi, systemintegrering og produksjonskapasitet innen droner, har blitt et viktig politisk virkemiddel for Ukraina. Om gulfstatene bidrar med finansiering, kan mer av Ukrainas produksjonspotensial utnyttes. Amerikanske myndigheters muligheter for å øve press på Ukraina reduseres også.
Trump vs Saudiarabiske kronprinsen:
Ser vi konturene av at en arrogant Trump klarer å skyve fra seg USAs allierte?
De fleste NATO-landene har nå oppfattet at det er et sjansespill å satse på at USA står ved sine Art.5-forpliktelser. Ukrainerne har lært the hard way at USA-avhengighet er farlig, og stoler mer og mer på egne ressurser og europeiske allierte. Saudi-Arabia og andre USA-allierte i Midt-Østen lærer nå at USAs leder krever underkastelse fra stolte arabere.
**
Edit:
Etter å ha postet ovennevnte leste jeg denne:
Mod får slette om linken anses utenfor tråden her.
Men det er en rød tråd at alle som er avhengig av USAs militærmakt og/eller tilgang amerikanske våpen, styres i retning av total underkastelse under Donald, og må tåle å bli angrepet eller latterliggjort av samme Donald.
Ref Zelensky i det berømte møtet i Oval Office, og nå at de facto herskeren i SA henvises til å «kiss Trump’s ass».
Surgutneftegas er en av Russlands større aktører innenfor hydrokarboner.
I 2025 gikk foretaket med overskudd, stort Rubler + 923 milliarder.
I 2026 gikk foretaket med underskudd, stort Rubler - 251 milliarder.
https://x.com/delfoo/status/2038989967964209158?s=20
Russland blir bare sterkere av sanksjonene. Russia stronk!