Jeg ser den #Moto, men hvor bra har det egentlig gått for Russland med den strategien / ideologien?
Sett bort fra noen storbyer er den russiske landsbygda triste greier, stormakt kan de kanskje sies å være i sine allianser med Kina, Nord-Korea, Venezuela (ikke for tiden), Cuba o.l.
Jeg forstår historikken og ambisjonene, men de kalde fakta taler ikke til ideologiens fordel. Er det ikke bedre å bygge en bedre økonomi, åpen handel, innovasjon og turisme kontra å være en fryktet “stormakt”… ?
Det er på sin plass å minne om at økonomien ikke er særlig betydelig, de har en BNP som er mindre enn Tyskland, på høyde med land som:
- Italia
- Brasil
- Canada
- noen år også nær Sør-Korea
Er klar over at prisbildet i Russland gir en noe høyere PPP (kjøpekraft), men BNP mot BNP er Russland ikke en stormakt per definisjon. For sammenligning så er de ca. 3 - 4 X Norges BNP, og dette med ett folketall som er 26X…
Spør du meg er det dagens tilnærming som begrenser Russlands mulighet til nettopp det å kunne nå det målet de har om å bli en stormakt.
Det hadde nok stått stusselig til her på berget om vi skulle startet tyttebærkriger i alle retninger 


