Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

I byen Kstovo i Nizhny Novgorod oblast i Russland ble både et oljeraffineri og en kjemisk fabrikk angrepet av ukrainske droner natt til 20 mai.

Både raffineriet og den kjemiske fabrikken ble også angrepet natten til 18 mai.

Raffineriet er blant Russlands topp 5 i produksjonskapasitet.
Eksplosjoner hørt av lokalbefolkningen og brann brøt ut i raffineriet.

Analyser av video- og billedmateriale indikerer at brannen brøt ut i destillasjonstårnet, hvilket er godt nytt for Ukraina (lang reparasjonstid).

Lokalmyndighetene var Kreml-tro og offentliggjorde opplysning om at alle droner ble skutt ned, men at vrakrestene dessverre forårsaket enn brann som nå ble tatt hånd om:

Trykk på linken, kart åpner seg (kan zoome inn/ut, øverst til høyre):

4 Likes

Den nasjonale identiteten historisk er bygget rundt ideen om en unik sivilisasjon og en spesiell global misjon. Helt siden Moskva erklærte seg som «det tredje Roma» på 1400-tallet, og gjennom både tsartiden og sovjetperioden, har statusen som en global stormakt vært kjernen i deres selvforståelse. Å akseptere rollen som en ordinær nasjonalstat blir tolket som et tap av suverenitet og en underkastelse som vil føre til svakhet og ubetydelighet. Du kan også legge merke til at de i deres propaganda ikke nødvendigvis blir fremstilt som den gode part, men den sterke og mektige. Og det er grunnen til at krigen ikke har mye støtte i hviterussere sammenlignet med russland,

6 Likes

Innbyggerne i Moskva hadde ikke regnet med at krigen skulle komme hjem til dem.
Det er skremmende.

Nesten så man kan synes synd på russerne.
Nesten.

2 Likes

Slike innkjøpsprioriteringer vil vi få se mer av:

14 Likes

Greit å ta med at Russland systematisk har jobbet i mange år for å bygge ned ukrainsk forsvarsevne.

Så dette var en plan de har jobbet med i MAAAAAAANGE år.

7 Likes

Første kommentaren:

I believe the expert opinion that :ukraine: can never take back Crimea will be shown to be quite wrong.

Her har jeg tegnet inn 3x 150 km sirkler for å vise problemene Russland får med logistikken når de skal kjøre fra øst til vest. De kan jo forsåvidt kjøre om Krim for å forsyne Kherson, men da har de problemet med begrenset kapasitet på Kerch broen og fergene…

9 Likes

https://www.reuters.com/business/energy/oil-refining-standstill-central-russia-after-ukrainian-drone-strikes-sources-say-2026-05-20/

May 20 (Reuters) - Virtually ​all major oil refineries in central Russia have been forced to ‌halt or scale back fuel output following Ukrainian drone attacks in recent days, according to official data and sources.

Så, ikke bare har Ukraina tatt ut mye kapasitet, men de har tatt vekk kapasitet i ett område, slik at det vil legge veldig stort press på logistikk for å evt kunne få bensin og diesel fra fungerende raffinerier.

The combined capacity of refineries that have fully ​or partially halted operations exceeds 83 million metric tons per year, ⁠or around 238,000 tons per day. That accounts for around one ​quarter of Russia’s total refining capacity, according to data and sources who spoke ​on condition of anonymity.

Usikker på om dette er reduksjon i mengden som har blitt raffinert eller kapasitet. Sistnevnte har Russland en god del i reserve av, eller hadde da. :stuck_out_tongue:

7 Likes

De neste ukene kan bli ganske spennende. Hvis Ukraina faktisk klarer å droneistykker alle forsyninger på den veien der. Så tror jeg fort man får se det på russiske fora.

Og Krym trenger forsyninger, både sivile og militære for å overleve.

7 Likes

Russland må finne svar på det ukrainske presset, så er spørsmålet om de klarer.

https://x.com/actfast/status/2056870245529506045?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Rybar melder igjen at russerene rykker bakover :-d

12 Likes

Liker historiske paralleller;

Hva gjorde de allierte en lang periode før D-dagen i 1944?

Ødela flyplasser og logistikken langt bakover i Frankrike, særlig tog.

Som bonus måtte tyskerne kjøre pansret materiell helt frem til fronten. Og motstandsbevegelsen var ufin nok til å sabotere drivstoffet, slik at utstyret brøt enda raskere sammen.

7 Likes

Om ikke annet, så er nok trenden fallende for begge.

6 Likes

«Let-it-burn» :fire:

8 Likes

Denne trenger ingen kommentar:

https://x.com/United24media/status/2057240730498748909?ref_src=twsrc^tfw

2 Likes

Bingo kortet for russiske raffinerier viser at Syzran-raffineriet er nr.21 i produksjonsvolum, og at det har vært angrepet 12 ganger tidligere - siste gang 18 04 2026.

Det nye angrepet er med andre ord timet slik at reparasjonsarbeidet etter siste angrep, nå i det vesentlige må gjøres påny.

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2Fsv5hiuojs81h1.jpeg

4 Likes

Jeg ser den #Moto, men hvor bra har det egentlig gått for Russland med den strategien / ideologien?

Sett bort fra noen storbyer er den russiske landsbygda triste greier, stormakt kan de kanskje sies å være i sine allianser med Kina, Nord-Korea, Venezuela (ikke for tiden), Cuba o.l.

Jeg forstår historikken og ambisjonene, men de kalde fakta taler ikke til ideologiens fordel. Er det ikke bedre å bygge en bedre økonomi, åpen handel, innovasjon og turisme kontra å være en fryktet “stormakt”… ?

Det er på sin plass å minne om at økonomien ikke er særlig betydelig, de har en BNP som er mindre enn Tyskland, på høyde med land som:

  • Italia
  • Brasil
  • Canada
  • noen år også nær Sør-Korea

Er klar over at prisbildet i Russland gir en noe høyere PPP (kjøpekraft), men BNP mot BNP er Russland ikke en stormakt per definisjon. For sammenligning så er de ca. 3 - 4 X Norges BNP, og dette med ett folketall som er 26X…

Spør du meg er det dagens tilnærming som begrenser Russlands mulighet til nettopp det å kunne nå det målet de har om å bli en stormakt.

Det hadde nok stått stusselig til her på berget om vi skulle startet tyttebærkriger i alle retninger :slight_smile:

4 Likes

Hvis du spør Putin, så har det gått veldig bra. Han har greid å holde på makten i et kvart århundre. Og er trolig en av verdens rikeste.

3 Likes

«Det finnes ikke lommer i likskjorter» er et gammelt uttrykk. Så han hadde kanskje gjort lurt å leve ett annet liv for å ha noen glede av pengene for seg eller sine arvinger.

Tror han ender opp som en ny Saddam Hussein m. fl.

1 Like

Husker jeg så en dokumentar for mange år siden som prøvde å nøste opp i nettverket hans. De konkluderte med at han vil forbli Russlands president helt til han dør. Det eneste som er spennende er om han vil dø en naturlig død eller ikke. Det er ingen vei tilbake. Formuen, som anslås fra 40 mrd til 200 mrd USD er jo ikke for privat konsum, men for å opprettholde kontrollen på imperiet.

3 Likes

Blant annet fjerningen av atomvåpen. Reff Budapest-memorandumet, som i ettertid viser seg å ikke være verdt noen ting.

4 Likes