Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Xi er nok inne på den samme tanken. Han spilte dansen til de små svanene fra Svanesjøen for Putin og hans delegasjon.

10 Likes

Hva man ikke vet om Russland. :stuck_out_tongue:

Best å ikke blande seg inn som mediehus, tryggest å bare sende Svanesjøen. :stuck_out_tongue:

Man skal ikke undervurdere effekten Svanesjøen har på folk fra det tidligere Sovjetunionen.
Straks de hører den musikken, slenger de seg over nærmeste radio, og forsøker å få inn Radio Free Europe eller BBC World Services.

3 Likes

“Hvis du spør Putin, så har det gått veldig bra. Han har greid å holde på makten i et kvart århundre. Og er trolig en av verdens rikeste.”

Så da har det gått bra for en i alle fall :slight_smile:

Tror dette skal være gode og ferske nyheter:

:ukraine:

12 Likes

Det sies at den dagen N. Bucharin ble skutt gikk Stalin i balettsalen og fikk framført nettopp ‘Svanesjøen’
Men Nicolay Bucharin hadde fått skrevet en lapp der det stod:
-Hvorfor måtte jeg dø ‘Koba’ ?
Da Stalin fikk overlevert den lappen ble han utrolig nok noe ille til mote

1 Like

Kineserne elsker denne typen kommunikasjon.
Innad blant russerne er Svanesjøen stor både kunstnerisk og som historisk kommunikasjon av «fallen tsar».

Så Putins tur til Kina kan oppsummeres med
** Ingen viktige avtaler
** Subtil men klar ydmykelse

10 Likes

Dersom dette er reelt, kan det umulige være lenge før Putin ramler ut av et vindu. Det går vel heller ikke så bra på slagmarken, og moskovitter klager over hvorfor de blir bombet. Et og annet begynner vel å gå opp for den jevne russer. Historien har vist at store riker på et eller annet tidspunkt har implodert, er Russland det neste i rekken?

4 Likes
1 Like

Jeg vil si det er større problem at de fjernet bombefly, tonnevis med langtrekkende raketter og generelt bygget ned forsvaret noe enormt.

2 Likes

I deres ideologi så er det faktisk ikke det. Derfor bet sanksjonene kanskje mindre enn mange vestlige antok. I Russland er det også stolthet rundt det å kunne tåle motgang, med en grunntanke om at de klarer seg med lite i motsetning til det de anser som det svake og materialistiske Vesten. «Ingen tåler mer lidelse enn oss», skal den russiske forsvarsministeren ha sagt til sin britiske motpart rett før krigen.

Og her er poenget.
Det at økonomien ikke er særlig betydelig gjør nok bare en normalisering enda mindre aktuell, fordi de per i dag ville ha endt opp som landene du nevner. Disse har kanskje høy levestandard, men de er ikke fryktede globale spillere. En slik status kan de ikke akseptere. Derfor må de kompensere med mer geopolitisk og militær makt for å bli lagt merke til og opprettholde “Russkiy mir/russiske verden” og tredje roma ideene.

Land som ikke er selv er stormakter, er bønder på stormakters sjakkbrett mener de, og de skal være en spiller.
Tidlig i karrieren spurte faktisk Putin om når Russland skulle bli invitert til NATO. Han fikk som svar at land må søke selv. Da skal han ha svart at hans land ikke ville stå i kø med land som ikke betydde noe. Han stilte også krav om å bli likestilt med USA, og så for seg at de to stormaktene skulle bestemme seg imellom. Det var utenkelig for dem å godta like stor stemmerett som tidligere underlagte land i øst europa. Det avslaget hadde betydning for kursen de nå er på.

De ble riktignok sluppet inn i det som ble G8 til tross for at de egentlig ikke hadde økonomi til det, men de passet derfor ikke helt inn og måtte holdes utenfor en del av de rent finansielle diskusjonene. Så ja det er et problem for dem at økonomien ikke samsvarer helt med verdensbildet.
De ble også mektig fornærmet når Obama etter annekteringen av krim omtalte landet en som regional stormakt. Det viste en mangel på respekt som forsterket tilnærmingen.
I 2018 viste Russland frem nye atommissiler i en video der de traff Florida. Putin klaget på at Vesten hadde ignorert dem, og sa til stor applaus: ingen hørte på oss da. Så hør på oss nå!

7 Likes

Zelenskyi har besøkt grenseområdet i nord mot Belarus, og vil nå forsterke grensen her.

Naturlig reaksjon på flere runder med sabelrasling fra Putin og hans lakeier med lett fordekte trusler om at ‘man kan komme til å krysse grensen inn i Ukraina’ her.

2 Likes

Kommer til å bli en blodig affære for putin go potetkongen.

Masse miner, droner og forberedte stillinger. Ukraina kommer til å la russeren vandre over hele minefeltet under tung beskytning, droner og artilleri. Før UKR trekker seg tilbake til neste området.

Håper faktisk det kommer et angrep der. Bare fordi det vil knunse russlands evne enda raskere.

6 Likes

Russland sliter med rekrutteringen og har tenkt å mobilisere 100k for å fylle på.

Grenseområdet mellom belarus og Ukraina er økjennt før at vara besværligt. Tæt skog, mye sumpmark. Ikke helt ulik situasjonen da Sovjet angrep Finland og tenkte seg ta Helsingfors på 3 uker. Ulike uppskattnigner om hvor mange sovjeter som tvingedes kaste inn handklet, men opp mot 250000 har nevnts Men da var det jo en del som frøs ihjel også. Ikke umulig att det blir noe liknande.

3 Likes

Grenseområdet mellom Belarus og Ukraina - Pripjet marshes (flere ulike stavninger) eller Pripet våtmarkene/myrene.

Området har være viktige for militære planleggere i godt over 100 år (enhver invasjonshær har prøvd å holde seg på god avstand fra Pripyat for å unngå å kjøre seg fast).

Området spilte en viktig rolle både i ww i og ww ii.

3 Likes

Ukrainske sanksjoner mot Krim begynner å bite. Kan Ukraina holde og øke presset denne gangen? Jeg tror det.

5 Likes
4 Likes

En god oppsummering, Moto.

Det er frustrerende at de ikke ser at vekst (= stormakt) kommer gjennom internasjonalt samarbeid og frihandel, respekt for grenser og menneskeverd. En får håpe på en ny Gorbatsjov :slight_smile:

2 Likes

Kamchatka-halvøya i Russlands Fjerne Østen er kandidat til å være blant de områdene i Putins rike som er geografisk lengst fra Ukraina og krigen:

(Oversiktskart på åpningssiden) :

Likevel: Russiske propagandisten Alexandr Kots sier at den ukrainske dronerrusselen har ført til at russiske atomubåter forlagt på Kamchatka, nå beskyttes av dronenett.

Kots sier videre i videoen linket nedenfor at noen (relativt trygge) russiske «bakre linjer» vekk fra fronten knapt eksisterer lenger. Ukrainske droner kan nå angripe nær sagt hvor som helst i Russland - og gjør i sterkt økende grad akkurat dét.

https://x.com/Gerashchenko_en/status/2057696490651373765?s=20

Går vi tilbake ca 1 år i tid, var situasjonen annerledes, og noenlunde trygge «bakre rekker» bak fronten fantes fortsatt. Skal bli interessant å se hvordan denne siden ved Ukraina-krigens virkelighet vil påvirke Kreml, den russiske eliten og russiske befolkningen generelt.

Jeg tror vi er inne i en fase av krigen nå der lederskapet på ukrainsk side ikke har hastverk med å vurdere avståelser av ukrainske oblaster til Russland, som del av en fredsavtale.

**
Denne 1 dag gamle YT-videoen med prof Gerdes er inne på samme spor (men fokuserer på geografiske trusler bare frem til Ural), og utvider perspektivet til hvordan den russiske ledelsens konstante ‘rosemaling’ av hvordan situasjonen egentlig er, virkelig tærer på tålmodighet og tillit hos prorussiske propagandister og bloggere om sterkt har støttet krigen mot Ukraina:

9 Likes