Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Hva er det norske myndigheter holder på med?

Under et besøk hos Zelensky i Kyiv august 2023 uttalte Støre at Norge skulle donere flere F 16 jagere til Ukraina.

Nå, 2,5 år senere er ingen F 16 fra Norge fysisk kommet frem til Ukraina.

Det var 6 stk F 16 som ble lovt gitt til Ukraina.

Flere representanter for forsvaret og regjeringen har gjentatte ganger uttalt seg som om de aktuelle F 16 flyene var kommet frem til Ukraina og tatt i bruk der. Det viser seg å ikke være korrekt. Ingen av flyene er kommet frem til Ukraina, og ingen av flyene er således tatt i bruk i Ukraina.

Forsvarsminister Sandvik bekrefter at de beste F 16 Norge hadde da Norge faset ut F 16, ble overført til Romania, ikke Ukraina.

**
I dette tilfellet ser det ikke ut til at Støre «har fulgt utviklingen nøye»

6 Likes

Ukrainske sikkerhetsstyrker beslagla et skip som antas å tilhøre den russiske skyggeflåten i Odessa havn i dag:

Skipet fører flagg fra et ikke-spesifisert afrikansk land, og UKR legger til grunn at skipet brukes for ulovlig utførsel av varer fra Krym.

3 Likes

Kreml meddeler at «fredssamtalene» er satt på hold, da USA fokus er annetsteds:

Tviler på at disse såkalte «fredssamtalene» blir gjenopptatt med det første.

1 Like

Norge ga fly som kom i deler og det er ikke nok reparasjonskapasitet i Belgia til at de har blitt reparert. Ukraina har prioritert andre fly.

– Flyene er per tid til klargjøring ved SABENA i Belgia. Det er Ukraina, i konsultasjon med giverlandene, som bestemmer prioriteringene hos SABENA, inkludert klargjøring av nye fly vs. vedlikehold av fly som allerede er i bruk i Ukraina, sier Tore O. Sandvik i en uttalelsen sendt til NRK på e-post fra departementets kommunikasjonsavdeling.

Han opplyser at eierskapet til flyene ble overført fra Norge til Ukraina i 2024 og 2025.

Det er vel kommunikasjonen utad som har feilet, også er det ikke nok reparasjonskapasitet…

5 Likes

At de donerte flyene ikke er på vingene i Ukraina er ikke nødvendigvis Norges feil, slik jeg forsto det, men samtidig hadde Norge bedre fly som gikk til Romania.

1 Like

Jeg leste hele NRK-artikkelen jeg linket til, før jeg postet.
Tror det er dekning for det jeg skrev i oppr innlegg i faktum/artikkelen.

Gaven blir altså først offentliggjort av Støre i aug 2023.
Av NRK-artikkelen av 07 04 2026 fremgår at det pr i dag april 2026 gjenstår minst 1 år arbeider med flyene før de er leveringsklare:

«Det vil ta ca 1 år å få dem klargjort - dersom Sabena begynner jobben nå med å dem klargjort»

Altså minst 1 år fra april 2026; tidligst april 2027.

Den 27 03 2026 uttalte forsvarssjef Erik Kristofffersen at de
«donerte flyene til Ukraina er en viktig del av det ukrainske luftvernet nå».

Mener det er fullt berettiget å stille spm ved hva norske myndigheter holder på med når man slik fører den norske allmenheten bak lyset. Fremgår av artikkelen at ukrainsk side heller ikke er veldig fornøyd:

»Disse seks flyene ville spart liv i vinter og beskyttet infrastruktur bedre»
sier den ukrainske kilden.

3 Likes

Skrev noe tilsvarende. Men er ikke så mye som kan gjøres når man først har gitt bort andre fly og ikke har kapasitet til å reparere disse selv…

Forsvarssjefen kunne jo latt være å lyve for ca 2 uker da han i rene ord sa at
»flyene er en viktig del av det ukrainske luftvernet nå».

Beklager, min tillit til forsvarssjefen er kraftig svekket.
Fremtidige uttalalser derfra vil jeg ta med atskillige klyper salt.
Hvis jeg er alene om det, er det helt greit.

Ukrainerne antar jeg er frustrerte, men de ønsker ikke åpent å kritisere en partner man delvis er avhengig av.

9 Likes

Det er jo veldig rart ja. Spesielt med uttalelsen på slutten…

1 Like

Fått med deg red. anm.?

7 Likes

UKR har i kveld angrepet mål i Vladimir oblast i Russland.
Skal være et ammo arsenal i området:

Vladimir oblast grenser til Moskva oblast:

7 Likes

Det jeg synes er noe av det mest oppsiktsvekkende er uttalelsen til Frølich i Dagsrevyen om jeg forstod den riktig. Ift. at det har kommet henvendelser fra Ukraina til Norge om det kan oppdrives ytterligere verkstedkapasitet ut over Sabena?

Frølich da indikerer at jo det finnes i Bodø….men dette er ikke fulgt opp eller prioritert fra norsk side. Om det er tilfelle snakker vi virkelig om skandale!

9 Likes

UKR sikkerhetstjenesten sammen med FBI og europeiske tilsvarende organer har avdekket en større RUS cyber operasjon der russerne har hacket seg inn på WiFi rutere i UKR, USA og Europa:

4 Likes

Fått med deg at de donerte norske F 16 åpenbart er en del av de vestlige donerte F16?
Og at forsvarssjefen for 2 uker uttalte at disse flyene er en del av det ukrainske luftvernet?
Selv om tidligste leveringstidspunkt for de norske F 16 er april 2027?

**
At jeg er alene/i mindretall om å mene at det er grunn til å stille spm tegn med hva norske myndigheter har drevet med, er helt greitt for min del.

Tror ikke jeg bruker mer tid på å prøve å overbevise om at et slikt spm er fullt berettiget, jfr mitt forrige innlegg, samt mitt første innlegg om dette.

Aksepterer at andre mener noe annet om dette.

1 Like

Man kan mene det og samtidig ha en ryddig sitatpraksis. Du tar tilsynelatende vekk presiseringen av hva sitatet gjelder for at det skal passe ditt narrativ. Jeg lurte bare på om det faktisk var intensjonen å gjøre det sånn.

3 Likes

Jaggu, må du det virker som om russisk luftforsvar virkelig sliter og at Ukraina til en stor grad får til å gjøre skade.

1 Like

Her er en artikkel som omtaler utviklingen av ukrainske mellomdistansedroner, som begynte å gi et bidrag i bekjempelsen av blant annet russisk luftvern fra slutten av 2025. Det er interessant å merke seg at utviklingen gikk langsomt, frem til Russland utviklet gode mottiltak mot GMLRS fra HIMARS.

De ukrainske dronene som omtales i artikkelen er X-vinger, inspirert av russiske Lancet. Om jeg husker rett, så var Lancet inspirert av en drone som Israel solgte til Aserbajan, og som ble brukt mot Armenia.

Edit:
Dronene som får mest oppmerksomhet, er langdistansedronene som angriper strategiske mål og skaper store branner. Jeg tror imidlertid at det er de mindre mellomdistansedronene som har skapt korridorer med lite luftvern, og gjort de store angrepsbølgene mulig. Kombinert med at produksjonstakten på langtrekkende droner synes å ha økt, så er den samlede effekten imponerende.

4 Likes

Rykter om at Kreml vil skifte ut flg’e 3 stk guvernører senere i 2026:

Belgorod oblast - guvernør Gladkov
Bryansk oblast - guvernør Bogomaz
Dagestan oblast - guvernør Melikov

De to første oblastene ligger ved frontlinjen (de grenser begge til UKR), og guvernørposten er nok en Uriaspost.

Gladkov skal ved en anledning avveket fra Kremls mal om at alle eksplosjoner, branner og skader ifm droner skyldes nedfallende vrakrester etter at det fantastiske russiske luftvernet har skutt ned dronene. Gladkov skal dessuten ha kommet med åpen kritikk av sentralregjeringens avstengning av viktige deler av internett. Gladkovs avgang skal tilskrives «helsetilstand» samt det sterke presset på hans Belgorod oblast.

**

Denne skyskraperen i Moskva eies av det statlige jernbaneselskapet.
Skyskraperen skal nå auksjoneres bort. Eierselskapet har påtrengende behov for cash.

6 Likes

Ukrainske soldater angriper en russisk skyttergrav.
Går dårlig for de russiske soldatene:

https://x.com/VictorKvert2008/status/2041515182581572013

5 Likes

Her har de truffet godt i et viktig mål :ukraine: :ukraine: :ukraine:

Edit: Morsom liten video her av en tilsynelatende effektiv drone bruk:

5 Likes