Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Det der er bare en fantasiløs og fatalistisk tilnærming. Grenser til det fordummende.

Ingen her som betaler prisen for krigen, men likevel skal det brøles «victory or die!»

Det finnes uendelige mange veier til en fred hvis man tillater seg å bruke fantasien og være villig til kompromiss.

1 Like

For Putin er det ikke mange veier til fred. Kun 1 seier.
Å tro noe annet er naivt. Det har historien vist, og det har folk betalt dyrt for.

12 Likes

Men Russland har ikke vært interessert i noen kompromisser?

7 Likes

Spør du meg spør jeg deg.

Jeg har ikke peiling på hva som sies bak lukkede dører.

Men hvis det hadde stått så dårlig til med Russland som konsensus her skal ha det til så burde de vært villig til å ta et vært bein som ble tilbudt.

1 Like

Sikkerhetsgarantier er null verdt hvis Europa ikke er villige til å krige, noe du mener vi ikke er.
Og hvis Europa var villige til å krige kunne vi jo sagt, «get the hell out now, or….»

Nei, eneste mulighet er å tvinge Ru i kne eller vente på et internt kupp/drap.
Jeg tipper Putin blir funnet dau i år

1 Like

Det er jo ikke slik Russland gjør? Eller på en måte. Først, så gir de deg en deal, så bryter de den og knuser det. Se Tjetsjenia f.eks. Det var modus operandi her også. Først 2014-invasjonen, så 2022 hvor Ukraina skulle knuses. Du skisserte jo en løsning med EU/NATO styrker i Ukraina (evt bare luftrommet). Ser ikke for meg at Russland går med på noe sånt. Uten disse styrkene, så er ikke en avtale med Russland verdt papiret den er skrevet på…

Godt poeng! Akkurat nå vil jeg si glasset her halvtomt for Russland og halvfullt for Ukraina. Russland sin plan er å ødelegge strøm/vann/avløp i Ukraina før vinteren setter inn. Ukraina sin plan er å kjøre Russland tomme for bensin.

Spørsmålet er jo også, hvor god er informasjonen Putin sitter på. Har han noe annet enn ja-menn rundt seg? Hvilke tall rapporteres til Putin? :thinking:

2 Likes

Ukraina sin plan ser ut til å være å redusere russisk logistikkapasitet, og drivstoff er en nøkkelfaktor her. Samtidig får det både en serk økonomisk effekt, og er en påminnelse til det russiske samfunnet om at krigen angår dem.

Når Ukraina nå har angrepet mål mer enn 2500 km unna utskytningsstedet, så er det mål som de ville hatt problemer med å nå dersom de hadde hatt den nyeste typen Tomahawk kryssermissil. Det betyr i praksis at Ukraina nå har en kapasitet som det er lite trolig at NATO-land kunne ha forsynt dem med.

3 Likes

Russlands viktigste ubåt base i Stillehavet ligger på Kamatckha-halvøya.

Der er russerne nå i full gang med å etablere anti-drone beskyttelse.
Russerne er altså redd for ukrainske angrep.
Jeg sier ikke at redselen er irrasjonell, men dette er altså mer enn 7.000 km fra Ukraina og nord for Japan og «oppover» i retning Aleutene:

5 Likes
5 Likes
5 Likes
1 Like

Wildberries i Voronezh ble angrepet av ukrainske droner. Kraftige branner:

9 Likes

Tror ikke man før bedre oppsummering.

Putin kan ikke tape og han kommer til å kjempe for å ikke tape til han dør.

9 Likes

Mye som brenner i dag, men man får kanskje begynne med bingokort

Vet ikke om Ukraina skal ha æren for denne brannen, det ligger tross alt nord for Mongolia.

Edit:
Men denne er nok innen rekkevidde, litt vest for Kasakstan

8 Likes

17 Likes

Till ryssland faller, mener du?

Jeg mener att dette er feil. Det spiller ikke noen rolle før p00tins Maktinnehav om kriget pågår eller ikke.
Hva, konkret, skulle førendres hvis han avsluter kriget i morgen, hvis man ser til putins makt og helse?
Det er ofta men leser “hvis kriget sluter så dør putin” og likanande. Men ingen talar om hvordan mekanismen bakom dette skulle se ut. Helt enkelt før at den ikke finnes.

3 Likes

Putin satser på enkelte elementer framover…
ISW: Putin unlikely to negotiate while Russia can strike Kyiv with ballistic missiles | Ukrainska Pravda
Putin vil ikke forhandle så lenge Russland kan angripe Kyiv med ballistiske missiler
:small_blue_diamond: Hovedpoeng
Analytikere ved Institute for the Study of War (ISW) vurderer at Vladimir Putin ikke vil gå inn i reelle forhandlinger så lenge Russland kan gjennomføre ballistiske missilangrep mot Kyiv og andre ukrainske byer uten å bli stoppet. Årsaken er Ukrainas kritiske mangel på Patriot‑avskjæringsmissiler, som er de eneste systemene som kan skyte ned russiske ballistiske missiler.

:small_blue_diamond: Hvorfor dette er avgjørende
Ukraina har svært få Patriot‑missiler igjen, og vinteren nærmer seg.

Russland har skiftet produksjonen sin mot flere ballistiske missiler for å utnytte Ukrainas svekkede luftvern.

ISW mener Kreml ser dette som en mulighet til å bryte Ukrainas kampvilje gjennom vinteren.

:small_blue_diamond: Putins “seiersteori”
ISW skriver at Putin er overbevist om at strategien hans fungerer:

Konstant press langs frontlinjen.

Fortsatte missilangrep mot byer og kritisk infrastruktur.

Målet: utmattelse av Ukraina og svekkelse av Vestens tålmodighet.

:small_blue_diamond: Russland avviser enhver “frys” i krigen
Den russiske viseutenriksministeren Mikhail Galuzin gjentok 9. august at:

Russland ikke ønsker en våpenhvile,

og krever ukrainsk kapitulasjon.

:small_blue_diamond: Bakgrunn
Ukrainsk etterretning sier Russland:

øker produksjonen av ballistiske missiler,

og at en pause i missilangrep ikke er sannsynlig.

5 Likes

Hele greia er idioti. Ukraina har ingen grunn og vil heller aldri gå med på å gi fra seg hele Donbass. Putin har ikke gitt en lite frø for fredsforhandlinger. Han er helt besatt av krigen og vil aldri stoppe før han ligger i grava.

4 Likes

Kriget kommer att fortsette også etter putins frafelle. At ryzzland skulle rygge tilbake til gamle grenser fra 2014 er uteslutet. Finns null støtte før det i ryssland.
Ryssland kommer at fortsette tills antingen ryssland eller Ukraina ikke lengre finns kvar som natsjon.