Sjekket casualties som Ukraina rapporterer og hittil i juni, så er snittet på ca 1350 eller en månedstakt på 40k. Dette uten at Ukraina eller Russland er på offensiven. Økningen på ca 35% fra tidligere måneder kommer av at Ukraina i større grad slår til lengre bak, 30-200 km fra fronten. Det vil mao ikke være lett for Russland å stoppe disse angrepene og skal de holde fronten forsynt, så kan de ikke redusere forsyningene.
Ukraina har sagt målet for russiske casualties er 50k i måneden (for i år?). Med den utviklingen vi ser nå, så ser jeg på det som rimelig sannsynlig. Russland må trappe opp luftforsvaret sitt 30-200 km fra fronten enormt for å stoppe dette.
En måte Russland kan redusere casualties på er å trekke seg vekk fra Kherson, Zapohriziha og Krim. Alle områder som har ekstra lange forsynlingslinjer. Litt tilsvarende det de måtte gjøre når de trakke seg ut av Kherson by, over elven Dnipro.
Russland har rekruttert rundt 30k/måneden og det var snakk om en mindre 100k mobilisering i tillegg. Selv en slik mobilisering vil såvidt gjøre at de kan opprettholde mengden soldater de har nå ut året. Enda verre blir det å holde på Kherson, Zapohriziha og Krim som er rimelig vanskelig å forsyne.
Skal man få forsyninger til området skravert i blått, så må man kjøre flere hundre km innenfor rekkevidde av ukrainske angrep , langs fronten
For første gang på lenge, så begynner jeg å ane et håp om at Ukraina faktisk kan ta tilbake de tre sørligste regionene militært. Ikke ved å kaste bort enorme mengder tropper og soldater, men ved å ødelegge en stor nok prosent av russiske forsyninger som blir sendt dit. Deretter, når situasjonen har blitt kritisk, så begynner man å pushe. Normalt, så ville Russland da ha sendt forsterkninger, men når forsterkningene må kjøre 3-400 km mindre enn 100 km fra fronten for å nå fram til de mest utsatte frontavsnittene, så kommer det til å gjøre at den fordelen forsvarere normalt har til en stor grad vil være kraftig redusert.