Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Ukraine’s drone war is isolating Crimea

Puck med ny video, 11 minutter

vaskeseddel:

“The southern sector can become the new hotspot of the frontline if the stalemate loosens. In this video, I discuss how Ukraine’s drone war is creating supply constraints for the Russians and how this particularly impacts the southern front and Crimea. I also discuss the potential of this turning into a new counteroffensive on the ground and the dilemmas this would create for Russia.”

1 Like

Putin har funnet en ny inntektskilde til statsbudsjettet:

1 Like

VG i dag med hovedsak øverst på forsiden:
«Lager nytt ‘supervåpen’ med Ukraina»

Åpner man linken finner man ut at konsernsjef Eirik Lie i Kongsberg-Gruppen snakker om at det er viktig å (videreutvikle) og

«sikre at nasams blir et fullspekter luftvernsystem. Det betyr at det dekker hele spekteret av trusler fra luften, og at vi kan ta ned alt fra mindre droner til ballistiske missiler.»

Altså et spennende og viktig samarbeid Ukraina-Norge om vider utvikling av NASAMS-systemet.

11 Likes

En «trist» nyhet på morgenen:

Ordføreren i Sevastopol på Krym informerte om at ingen tankbiler var i stand til å nå byen. Man har derfor ingen bensin eller diesel å selge! Ordføreren glemte å informere om hva som hindret tankbilene fra å kjøre til byen, slik de alltid har gjort før.

:cry:

10 Likes
6 Likes

The TANECO oil refinery in Nizhnekamsk was hit tonight by Ukrainian drones.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/0rCzDcCkYg

4 Likes

prosjektet som bare registrerer tap som kan dokumenteres med bilde eller video, oppgir nå 4.397 russiske stridsvogntap siden fullskalainvasjonen startet.

De understreker selv at de reelle tapene trolig er høyere, nettopp fordi udokumenterte tap ikke tas med.

7 Likes

Sjekket casualties som Ukraina rapporterer og hittil i juni, så er snittet på ca 1350 eller en månedstakt på 40k. Dette uten at Ukraina eller Russland er på offensiven. Økningen på ca 35% fra tidligere måneder kommer av at Ukraina i større grad slår til lengre bak, 30-200 km fra fronten. Det vil mao ikke være lett for Russland å stoppe disse angrepene og skal de holde fronten forsynt, så kan de ikke redusere forsyningene.

Ukraina har sagt målet for russiske casualties er 50k i måneden (for i år?). Med den utviklingen vi ser nå, så ser jeg på det som rimelig sannsynlig. Russland må trappe opp luftforsvaret sitt 30-200 km fra fronten enormt for å stoppe dette.

En måte Russland kan redusere casualties på er å trekke seg vekk fra Kherson, Zapohriziha og Krim. Alle områder som har ekstra lange forsynlingslinjer. Litt tilsvarende det de måtte gjøre når de trakke seg ut av Kherson by, over elven Dnipro.

Russland har rekruttert rundt 30k/måneden og det var snakk om en mindre 100k mobilisering i tillegg. Selv en slik mobilisering vil såvidt gjøre at de kan opprettholde mengden soldater de har nå ut året. Enda verre blir det å holde på Kherson, Zapohriziha og Krim som er rimelig vanskelig å forsyne.

Skal man få forsyninger til området skravert i blått, så må man kjøre flere hundre km innenfor rekkevidde av ukrainske angrep , langs fronten

For første gang på lenge, så begynner jeg å ane et håp om at Ukraina faktisk kan ta tilbake de tre sørligste regionene militært. Ikke ved å kaste bort enorme mengder tropper og soldater, men ved å ødelegge en stor nok prosent av russiske forsyninger som blir sendt dit. Deretter, når situasjonen har blitt kritisk, så begynner man å pushe. Normalt, så ville Russland da ha sendt forsterkninger, men når forsterkningene må kjøre 3-400 km mindre enn 100 km fra fronten for å nå fram til de mest utsatte frontavsnittene, så kommer det til å gjøre at den fordelen forsvarere normalt har til en stor grad vil være kraftig redusert.

9 Likes

Ukraina har planer om og intensivere angrepene men de trenger mer finansiering . Men de pengene burde de få om de tvinger russland i kne.

10 Likes

Inntektskilden ser ut til å bremses noe av at kjøperne begynner å lure på om de får beholde det de har kjøpt, eller om de også kan falle i unåde og miste alt. Da er det kanskje bedre å forsøke å finne en måte å smugle mest mulig av verdiene sine ut av Russland.

7 Likes

Tviler på at Norge vil bli med på dette spleiselaget på 200mrd
Maria Zakharova har satt ned foten. Hvis noen skulle være i tvil er det hun som styrer finansene i Norge og ikke Jens

1 Like

putin har nå også fått med seg at AI er hot!

1 Like

Vi får håpe den russiske AI’en plutselig blir bevisst og starter en revolusjon.

Men basert på historie vil jeg anta at to-tre forskjellige AI’er vil kjempe mot hverandre, og den aller aller verste vil komme ut på topp. Makten vil konsolidere seg fort, og på toppen blir det så en slags eneveldig sort RoboTsar som vil terrorisere egen befolkning og naboland.

2 Likes
11 Likes

Kort sagt, russerne får ikke lenger lov å bruke hovedveien, de må bruke sideveier. Spørsmålet er om det gjør det noe særlig vanskeligere for Ukraina å stoppe dem… En evt sidevei fra Berdiansk til Melitopol vil jo bring evt kjøretøy nærmere fronten…

9 Likes

Russiske soldater delte konfidensiell militær info i åpen Telegram-gruppe. Pågikk i ca 1 år.
Ga klare fordeler for ukrainerne som overvåket gruppen hele tiden.

8 Likes

Beskjedne 45-46 % av utgiftssiden i det russiske statsbudsjettet i Q1/2026 gikk med til å finansiere krigen mot Ukraina.

Dette er jo ingenting ift hvor mye NATO-landene bruker på sine respektive forsvar.

3 Likes

Breaking News:

Russerne sier de innen 2-3 uker vil ha stabilisert situasjonen langs veiene i landkorridoren til Krym. Må bety at Ukrainas dronehegemoni langs disse veiene «er vedtatt avviklet» av Kreml,

5 Likes
1 Like

Er det samme typ av russiske uker som ble brukt i Kursk, da Ukrainene ver der og møblerte om? 2-3 uker ble typ 6 månader eller mer. Og i Kursk hadde ruskise et mye bedre utgångslæge at gjøre noe åt situasjonen.

4 Likes