Krigen går tilsynelatende mindre og mindre Putins vei, men kommer han noen gang til å gi seg? Neppe. Hva skal i så fall til?
Han har mistet Krim og hodet
Han må altså miste Krym før han innser at dette går helt gal vei? Noen mulighet i så fall for at et åpent vindu står og venter på ham?
Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy has said he proposed a meeting with Vladimir Putin at the G7 summit in France this week for talks on ending the war, but Russia was “not ready to speak”.
Source: Reuters, citing Zelenskyy speaking to journalists; as reported by European Pravda
Details: Speaking at the Kyiv-Pechersk Lavra, which was damaged in Russia’s attack on the night of 14-15 June, Zelenskyy said the United States had agreed to invite Putin to the G7 summit, which starts on 15 June in Évian-les-Bains, France.
Jeg tror ikke Putin har lyst å forlate Moskva
En skal ikke se bort fra at han husker hva som skjedde med Khrushchev da han tok en tur til Svartehavet
Moralen er: ‘Оставайся дома’
Usikker på om denne har vært delt her på tråden.
Det kan være noe skjer før det, men tenker at han har kastet nok gode penger etter dårlige penger (unnskyld metaforen) til at nå bare har tenkt å sitte på til selskapet går konkurs eller gjør ett gjennombrudd.
Akkutt bensin- og dieselmangel kan kanskje hjelpe til enten ved å få dissidenter til å ta grep eller ved at krim faller.
Mao, jeg er spent på hva Ukraina kan klare å få til med mellom og langdistanse angrep. Imponerende at de har fått selv Moskva til å kjenne på krigen.
Zelenskyi og andre ledere inspiserte den skadede katedralen i dag.
Gjorde det klart at angrepet på katedralen ikke vil passere uten et (passende) svar:
Bedre link.
Satser på at de går etter mer raffinerier, våpenfabrikker etc
Vasilij katedralen på den Røde Plass kan være et passende mål.
Jf Zelenskyi har sagt at UKR vil speile RUS angrep på UKR:
Jeg håper at Ukraina ikke går etter symbolske mål, men fokuserer ressursene de har tilgjengelige på strategiske mål. Ukraina må bryte ned Russlands evne til å føre krig, både økonomiske ressurser og forsyninger til militære operasjoner.
Russland presser fremdeles hardt i øst, blant annet ved Kostyantynivka. Det tyder på at det er mye godt arbeid å gjøre med russisk logistikk i den retningen.
Regionene i sør er hittil et fokusområde for Ukraina. Jeg tolker det slik at Ukraina velger å fokusere ressursene de har i det området der de kan få best uttellling. Ukraina eskalerer både i intensitet og område etter hvert som de bygger kapasitet. Det er viktig at de rekker å utnytte dette, før Russland klarer å finne et effektivt mottrekk.
Hittil ser den ukrainske strategien i følge russiske krigsbloggere ut til å skape en stadig vanskeligere situasjon for russerne i sør. Om vi skal tro kartene deres, så foregår det nå noen steder ukrainsk aktivitet på bakken bak russiske linjer.
Uff da, Putin!
Ser ut som det er drivstoffmangel i din hjemby:
Denne bør vi kjøpe ASAP.
Tror ikke denne våpennyheten er postet før?
Noe flytende overgang mellom drone og missil/rakett:
https://militarnyi.com/en/news/ukraine-uav-290-jet-powered-strike-uav/
UKR angrep i natt et nytt oljedepot - denne gangen i Kuban som ligger i Krasnodar krai (halvøya på østre side av Kerch-broen).
Hvordan det gikk fremgår av bildene:
Gårsdagens tapsoversikt viser:
** 1.230 soldater
** 417 kjøretøy
Full kortstokk og ess i ermet.
