Veldig enig med valg av mål som Ukraina gjorde 
Jeg tro Ukraina profiterer veldig på å holde seg til slike mål og ikke synke ned på Russlands nivå.
Hej Norge
Dagens !!
Denys !!!
Og Ben Meiselas – ægte news inside US 
Konstantin – Ægte news inside Russia

Fuldstændigt vilde køer til Tankstationer 
Massive drone attack on Moscow: the region’s largest oil refinery is on fire
Slava Ukraini 
Dansken
Jeg liker det også. Ukraina har konsekvent gått etter mål som er relevante for krigen, ikke etter symbolske mål. Kanskje litt symbolsk at de her gikk etter et raffineri som er nær Moskva, men det kan like gjerne at det var på planen i utgangspunktet.
Må forresten le av denne linjen:
I Krasnodar-regionen sør i Russland utløste vrakrester fra en drone en brann ved et oljelager, ifølge lokale myndigheter.
Jeg tror ikke Ukraina har truffet en eneste gang, det er alltid bare vrakrester 
Putskiiiiie har meget at se til – Håber han sover rigtigt dårligt om natten 
Russia is Absolutely PANICKING About Armenia’s Election Right Now
DK
Kappe-venderen Lukaschenko har merket at vinden har snudd:
Det er jo interessant at han, som er så avhengig av Putins støtte, våger å snakke ham indirekte i mot. Det betyr kanskje igjen at Putin blir stående mer og mer alene. Nå venter vi bare på hva den store, oransje, kappesnueren vil si.
Ruzzere som skyter varselskudd mot seilbåter under 40 km fra England 
Putin tester grensene, jf diverse artikler om russisk hybrid krigføring.
«It is understood that the incident took place around 20 nautical miles south of Isle of Wight, outside of UK territorial waters»
Betydelig risiko for eskalering.
Noen har lurt på hvordan det nye ukrainske cruise-missilet FLAMINGO ser ut. Og her er det. En svær drone i bakgrunnen. Missilet markedsføres under slagordet «Love at first strike»….
https://www.facebook.com/share/p/1EJRvyAdkZ/?mibextid=wwXIfr
Vi må tror at britene klarer å forholde seg rolige. Opplever at Putin forsøker på alle mulige måter å provosere.
Britene kan svare med å stoppe flere skyggetankere 
Satser på at det blir noe av Hormuz-dealen slik at Putin stopper å få ekstraordinære inntekter fra olje. Plutselig kan juli bli skikkelig skralt.
Tall viser vel at det allerede er litt skralt for Putin med hensyn på oljeeksport som følge av ukrainernes stadige angrep på oljeinstallasjoner.
Januar, februar og mars var elendige. April og mai var ok. Jeg antar juni blir greit, men håper at juli blir skikkelig elendig. Redusert oljeeksport til reduserte priser og ingen eksport av bensin, diesel eller flybensin.
Britene har hatt SAS i Ukraina siden før krigen startet. Finnes omtrent ingen som tror at de kun har vært observertører for å si det sånn 
Kunne skrevet en intro til denne Men avstår og venter i spenning på hvordan andre her tolker nyhetene.
Fremgår bl a litt ned i artikkelen at Dumaen har fraskrevet seg kontrollen Russlands budjett.
Selv om de er spesialister på å holde seg skjult, er det likevel en risiko for at de kan bli tatt til fange, og da får Putin ytterligere med vann på Vesten-møllen sin og påskudd til for eksempel å “glippe” en drone inne på NATO-område.
Putin har allerede vært hard i nebbet mot UK, alle trodde han fantaserte men nå vet man jo at det stemmer 
UK er det landet som har hatt flest SF soldater i Ukraina.
Vel, mye å spekulere i der, men noe er klart:
The Russian government can now:
Increase spending beyond the budgeted amount without amending the budget itself and without reporting on the purposes and reasons for the overspending;
Borrow money on the domestic market in excess of the national debt limit;
Grant regions deferrals on budget loans until 2030.
Det første punktet er jo fordi de ikke vil ha noe publisitet rundt at det går dritt. Det andre punktet er fordi da slipper de å øke grensen og publisere noe data på det. Det tredje punktet er fordi diverse regioner i Russland er i ferd med å gå konkurs…
Kort sagt, Russland sin økonomi er under veldig hardt press nå.
Joda, jeg leste den delen der.
Men den fremstår mer som en kommentar eller mening, f eks fra Anton Geraschenko.
Ikke en deduksjon fra reglene om maktfordelingen mellom lovgivende og utøvende i Russland (ref Montesquieu). Magefølelsen er at man nå i Russland er i noe ukjent terreng.
Kan f eks Dumaen ved en ny dag med 3 avstemninger ta tilbake kontrollen med budsjettet? Fremgår at budsjettvedtak skjer ved lov i Russland. Er det flere føderale organer i Russland enn Dumaen som kan vedta lover?
Men den faktiske situasjonen er klar nok, i den forstand at økonomien i Russland går til helvete, at ingen vil sitte med Svarteper og være ansvarlig for det, samt at man tyr til mer og mer spesielle eller ekstreme tiltak for å skjule situasjonen for såvel egen befolkning som utlandet.


Increase spending beyond the budgeted amount without amending the budget itself and without reporting on the purposes and reasons for the overspending;