Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Blir mye bensin fokus her, men denne videoen viser en sykt lang kø :eyes:

3 Likes

For ordens skyld:
Dette er det samme angrepne raffineriet som omhandlet i 2 av linkene i post # 1916.
Der er altså ikke 2 stk raffinerier, hver med kapasitet på ca 17 millioner tonn, som er angrepet samtidig.

1 Like
9 Likes
6 Likes

Vil tro Ukraina lar Russland få brenne mer ressurser før de gjør noe. For at de selv ikke skal ende i samme situasjon, så vil jeg heller tro de prøver seg fra Zaporizhzhia. Russland er riktignok best befestet der, men alt er vel nøye kartlagt og kan bombes med glidebomber og FPV-er.

3 Likes

For Ukraina er det ønskelig at flest mulig av de russiske soldatene bindes opp i forsvar av Krim. Det reduserer tilgjengeligheten av russiske soldater og materiell ved de forskjellige frontavsnittene.

3 Likes

Dette er 100-200 km fra fronten. Hvis Russland starter å angripe ukrainsk energi i høst, så vet man hva som kommer til å skje i Russland, mindre enn 200 km fra fronten.

Litt mer skade når du bytter ut 50 kg med 1150kg sprengstoff. Rundt 6000m2 med bygning ødelagt av ett missil.

11 Likes
1 Like

Mener å huske at det nærmest var en vedtatt sannhet i denne chatten at Russland selv stod bak ødeleggelsen av sine egne gassrør… men det er det kanskje enda?

2 Likes

Det er vel litt tidlig og konkludere ut i fra en tiltale. Vi har tidligere sette Ukrainere fra Donbass/Donetsk utføre oppdrag for Russland.

5 Likes

Det kan godt hende at vi nok en gang har undervurdert ukrainerne. Jeg er imidlertid fremdeles ekstremt skeptisk.

Jeg har drevet med undervannsoperasjoner på havbunnen fra avanserte fartøy, og det er ikke enkelt. At noen skal kunne gjøre slikt fra en seilbåt, vil i så fall være utrolig imponerende.

Når danskene dokumenterte at et russisk fartøy utstyrt for undervannsoperasjoner oppholdt seg over rørledningene, er det naturlig å anse dem som en mer sannsynlig aktør enn at noen i en seilbåt skal klare å finne rørledningene og holde riktig posisjon mens det dykkes med sportsdykkerutstyr.

14 Likes

1 Like

Beevor:

4 Likes

Interessant

2 Likes

ikke noe stort problem gitt riktig utstyr, risikovilje og evne til improvisasjon.

Man trenger jo ikke å buksere ladningene hele veien til bunnen. man senker den ned langs et bunntau, og bruker passe dimensjonerte løfteballonger til å gjøre de nøytrale i vannet.

Så lenge rørledningene ikke er gravd langt ned, så er det en smal sak å finne de og feste ladningene.

3 Likes

Han har jo delvis rett, situasjonen ble verre pga hamstring, men det ser jo ikke ut som situasjonen skal bedre seg noe. Mao, han er nok mest irritert fordi han ikke kjøpte først. :stuck_out_tongue:

Det er det jeg kaller en massiv økning på 6 måneder.

Det er to land hvor det å ha bensinbil kommer til å bli dritt.

2 Likes

Tenk over hvor stort areal en seilbåt på anker på 80 meters dyp sveiper over. Det er vanskelig å senke ned noe i nærheten av en gitt posisjon, uten et fartøy med dynamisk posisjonering. Alt går utrolig mye tregere med undervannsoperasjoner enn det man kan forestille seg. Bare å få dykkerne til å finne rørledningene er vanskelig. Deretter å få festet en referanseline godt nok til å tåle både strøm og fartøysbevegelser kan bli et dykk i seg selv.

Jeg tror vi må begynne å lete etter et hittil ukjent støttefartøy.

3 Likes

Dette er da meget gode nyheter.

Økende motstand mot krigen

Men de stadig hyppigere ukrainske angrepene i Russland lar seg ikke bortforklare, og i en ny studie kommer det fram at den russiske befolkninga begynner å få nok.

Åtte av ti russere støtter å avslutte krigen i Ukraina «så tidlig som i morgen». Dette kommer fram i et studie fra den ukrainske tenketanken Institute for Conflict Studies and Analysis of Russia (ICAR).

Ikke overraskende brygger det opp misnøye over Putins håndtering av krigen.

• Alle er rasende, sa en anonym, høytstående russisk forretningsmann til Financial Times forrige måned før han la til:

• Alle er helt enige om at dette er en katastrofe, sa han.

9 Likes

Jeg husker hvordan vi sendte humanitær hjelp til Russland på nittitallet. Når jeg ser hvordan myndighetene i Russland ikke prioriterer å avhjelpe problemene i landbruket, begynner jeg å bekymre meg for matforsyningen til en del mennesker i Russland.

Om Putin fortsetter å bruke så mye ressurser på krigen mot Ukraina, kan resultatet bli at de svakeste i samfunnet sulter ihjel.

11 Likes

Ukraine and Germany discuss return of conscription-age Ukrainian men

Et meget vanskelig tema som vel er diskutert her i Norge også
Det beste er vel hvis en kan få dem til å reise tilbake frivillig. Ukraina sliter med mangel på soldater

6 Likes