Enda en russisk gnællspik.
Han bad om problem og fikk akkurat det han bad om. Likførbannet skall det klages og sutres.
vennligst kutt ut reddit, mange unngår det
Regner med at forklaring følger !!
Nu er jeg ikke et flokdyr 
DK
Man kan da trykke på de lenkene man ønsker å se nærmere på?
Og alternativt velge å ikke klikke på det man ikke ønsker å forfølge?
Når jeg tenker meg om så innser jeg at man faktisk ikke trenger å lese innlegg fra brukere man ikke synes har noe å komme med også. Så hvis man f.eks tenker “Ah faen nå kommer han der jævla WVH draende med Tsaren og 1917; Pearl Harbor; Algerie; Fortsettelseskrigen; Kolonialisme; og det der evinnelig gjentagende “DJT er evneveik og åndssvak”-opplegget sitt igjen”, så går det altså faktisk an å velge å ikke lese innlegget mitt.
Synes egentlig at det fine med denne tråden er bredden. Jeg kommer over ting jeg ikke ville kommet over noen andre steder, eller ville oppsøkt selv. Og får med det en litt bedre forståelse av konflikten som er nøkkelen til Europas framtid. Fordi andre brukere gidder å dele sine kilder og tanker.
Mange bekker små gjør en fin tråd.
elns
Orker vanligvis ikke lese POB, men her hadde han noen interessante poenger.
-The European Commission was expected to present the new sanctions package at a meeting of EU diplomats on Wednesday 17 September.
However, on Friday, the United States began pressuring its G7 allies to introduce 100% tariffs on Russian oil purchased by China and India, as well as to take additional steps to force Kremlin leader Vladimir Putin to negotiate with Ukraine.
According to the source, the G7 is currently working on a new sanctions package and aims to finalise the text within the next two weeks.
So far, Trump has refrained from imposing direct sanctions against Russia, despite repeatedly missing deadlines he had set himself and despite Putin’s continued refusal to negotiate an end to the war. (pravda)
Det gjenstår å se hva Trump får til angående Putin. Så langt har det virket som Trump er en ‘Papirtiger’ som Mao ville sagt det. Og dette forstår Putin altfor godt
Det er dermed ikke sagt at Trump bør gjøre seg til uvenn med Putin. Det er rimelig å tru at både Putin og Trump tar ting veldig personlig, så en god personlig relasjon er vel nødvendig
Hva har denne personlige relasjonen gjort for Trump? Ingenting såvidt jeg kan se? Den har gjort masse for putin, Trump har holdt tilbake støtte til Ukraina og ikke tatt initiativ til noe som helst amerikansk støtte etter at Biden gikk av.

USA har innført toller på India pga russisk olje, noe som gjorde India pissed off. Nå driver Trump med rævsleiking for å reparere forholdet. 
God artikkel.
Nytt for meg at India i august faktisk ganske kraftig økte sine kjøp av olje fra Russland. Og hjalp derved Putin med å avhjelpe effekten av den ukrainske offennsiven mot oljedepoter, raffinerier m.v.
However, Transneft, which handles more than 80% of all the oil extracted in Russia, has in recent days restricted oil firms’ ability to store oil in its pipeline system, two industry sources close to Russian oil firms told Reuters.
Transneft has also warned producers it may have to accept less oil if its infrastructure sustains further damage, the two sources said.
Ukraina fikser sanksjoner mot Russland selv
Hva er problemet med POB?
Han er altfor optimistisk
Har Russland mistet 1 million tropper?
Hva er status for Ukraina?
Ikke lett å beregne. Det har blitt rapportert forholdstall på rundt 1 til 5 på grunn av russernes taktikk med “kjøttangrep”, der de bare fyller på med folk.
Tallene gjelder de som er tatt ut av striden. Altså Både drepte og skadde. Russerne ser ut til å et langt dårligere opplegg for å evakuere og behandle skadde, så antallet som vender tilbake til strid etter behandling er trolig heller ikke symmetrisk.
Det er snakk om casualties, dvs:
In war, “casualties” refer to military personnel who are killed, wounded, captured, or missing due to combat or related actions.
Russerne gjenbruker jo gjerne sine skadede, de behøver ikke akkurat være friske igjen heller før de blir sendt til fronten.
Mao, når tallet var på 860k, så sa Zelensky at Russland hadde 250k drepte eller rundt 29% drepte. Russland har nok relativt sett mye færre tungt sårede enn Ukraina, rett og slett fordi førstehjelpen og evakueringen og behandlingen av sårede er såpass dårlig at russerne dør der ukrainerne overlever.
Så er jo spørsmålet, kan det stemme at Russland mister såpass mye folk? Vel, tapstallene stemmer relativt godt overens med tallet på soldater Russland hadde + rekrutterte - tapstallene Ukraina kommer med og så opp mot hvor mange soldater Russland sier de har igjen.
Når det kommer til ukrainske tall, så holder Ukraina disse tett inntil brystet og tallene Russland rapporterer om Ukraina er fri fantasi. De har f.eks. tatt ut mer Himars-artilleri enn Ukraina har osv.
Det som dog er sant er at Ukraina sliter med å ha nok folk for å bemanne fronten godt nok.
Hvis du stoler på ukrainske tall, så sier de at de har 45k døde og 390k sårede.
Både Ukraina og Russland har flere millioner de kan mobilisere. Problemet er å få resten av samfunnet til å fortsette å fungere. Ukraina tillater for eksempel menn inntil 23 år å reise ut av landet. Nedre grense for mobilisering er 25 år. Det lukter ikke akkurat av desperasjon.
Den største effekten av høye tapstall er kapasiteten til å trene nye soldater. Kvaliteten på treningen varierer nok i Ukraina, men alle får 49 dager grunntrening, før de overføres til en avdeling. Treningen fortsetter der.
Om vi skal tro på russiske milbloggere og dødsannonser, så får russiske soldater langt mindre trening ved mobilisering/verving. Dette skaper en uheldig selvforsterkende effekt, der mindre trening gir høyere tapstall og behov for å få soldater raskere gjennom treningen.
Ukraina rekrutterer fra den røde boksen og lar den blå boksen være. Problemet med 18-25 er at det er veldig små årskull.
Russland angriper ukrainsk jernbaneinfrastruktur.
26 trains are delayed over an hour
Skulle ønske det var så små forsinkelser i Norge? Det er jo mye snakk om privatisering osv. Burde vi outsource hele jernbanedriften til Ukraina? Går ikke fordi det er et staten som driver ukrainsk jernbane? Selskapet har både ansvaret for jernbaneinfrastrukturen og transporttjenestene…
Hadde situasjonen vært kritisk, så hadde de mobilisert denne gruppen også.
Jeg ser paralleller til USA under WW2. Flere generaler ville mobilisere langt større hærer, men i stedet ble industriproduksjonen prioritert. Ukraina har opplevd sviktende leveranser fra utlandet, og satser på å øke selvforsyningsgraden av militært materiell og munitions.