Vanskelig å forene eu i kampen mot Russland.
Russiske fly bør skytes ned om de flyr inn i NATO luftrom og Ukraina bør ta tilbake alle landområder russerne har okkupert sier Donald Trump tirsdag kveld.
Synd du vingler mellom harde utspill og pragmatiske signaler. Blir litt kortsiktig retorisk oppmuntring.
Nydelig liten videosnutt  

Edit: Den over var fra i går, denne er fra i natt - let it burn 
Ukraina får stadig bedre våpen.
Skrev litt om laserforsvar for en stund siden. Siden dette er et investorforum, så synes jeg det er relevant for denne tråden å diskutere ny og kommende våpenteknologi. DN har i dag en artikkel hvor de skriver om dette, og at et uoppgitt NATO-land har kjøpt et system fra en produsent jeg ikke fant i min tidligere gjennomgang, nemlig australske børsnoterte Electro Optic Systems Holdings. Er langt i fra sikkert de vil stå igjen som vinneren, men at dette kommer til å bli et gigantisk marked om ganske kort tid er rimelig klart i mitt hode. Jeg tror slike systemer raskt blir helt obligatorisk som faste installasjoner rundt kritisk infrastruktur i Europa.
https://www.nytimes.com/2025/09/18/world/europe/drones-laser-weapons.html
NY-times artikkelen som DN-artikkelen referer til åpent:
Finner du noe om værbegrensninger?
Tenker på regn, tåke, snø og lignende forhold vi gjerne har her.
Det brenner også i en pumpestasjon i regionen Volgograd. Av og til lurer jeg på om Ukraina angriper Moskva for å holde russisk luftvern borte fra strategiske mål, som raffinerier og oljeinfrastruktur.
Jeg er litt skeptisk, mye billigere med interceptor-droner? Det skulle dog ikke overraske meg hvis laserforsvar blir en greie på krigsskip. De har god tilgang på strøm, vekten er ikke et problem og kostnad er ikke et problem. Utenom det, så er jeg litt skeptisk.
Ukraina ser nok verdien i å spre angrepene sine slik at Russland ikke kan konsentrere forsvaret sitt, som du basically sier. I tillegg er nok angrep på russiske mål i Moskva veldig dårlig PR for Putin. Det nytter ikke å si at de slår Ukraina på TV når ukrainske droner treffer mål i Russland. Jeg tenker også at det er nok diverse industri i Moskva som er viktige mål for Ukraina.
At de nå har skadet nok en pumpestasjon og nok et raffineri viser at Ukraina nå, etter to måneder med angrep på russiske oljeindustri ikke har tenkt å gi seg og at Russland fortsatt ikke klarer å stoppe disse angrepene. Forrige runde med slike angrep varte da mye kortere enn dette? 
Det ser ikke ut til å være noe politisk press på Ukraina for å stanse angrepene på oljeraffinerier nå. Tidligere har det vært bekymring om økt oljepris i noen vestlige land. Det kan ha begrenset forrige runde.
Har du et pressmiddel gjelder det å bruke det riktig. Vesten har 300 mill dollar som Putin gjerne vil ha. Synes det ville være dumt å bruke det opp nå, etter krigen vil det gå til oppbyggingen av Ukraina uansett. Men la Putin tro noe annet og bruke rentene nå og bruk resten som pressmiddel, eller Ukraina kan f, eks bruke det i fredsforhandling. Det samme er med grenseovergangen i Polen/Belarus. Om det kommer droner over grensen eller styrker våpen/ammunisjon e.l. i Belarus. Steng grensen og la Kina legge press på Russland.
EU handler russisk gass som bare det, og på den måten finansierer den russiske krigskassen. Er det ikke mulig å få skrudd igjen disse kranene ved hjelp av sanskjoner? EU-land kjøper russisk gass for fleire milliardar: – Smør krigsmaskineriet – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
Ukraina ser ikke ut til å ha planer om å stoppe strategisk bombing. For å holde prisen på hver flamingo under 400 000 dollar, har de funnet et betydelig antall jetmotorer med under 10 timer flytid igjen. (Angivelig på en søppelplass, men mer sannsynlig hos en bedrift for resirkulering av metall.) Missilet har bare drivstoff til 3,5 timer flytid.
Overskriften på artikkelen kan forvirre litt. Den henviser ikke til produksjon av nye flymotorer, men til produksjon av forenklede strukturelle motordeler i billigere materialer enn titan. (Jeg har mistanke om at skraphandleren allerede hadde plukket av store titandeler, før flamingoingeniørene fant disse motorene.)
https://militarnyi.com/en/news/fire-point-localizes-production-of-jet-engines-for-cruise-missiles/
Greia er at motoren de bruker i Flamingo-missilet vil være kommersielle flymotorer som det er laget hundretusener av.
Many units, though long retired from flight service, may still be stored and usable. For cruise missiles, this is acceptable: the engine only needs to function reliably for about four hours, long enough for the FP-5 to reach the target.
Genialt! Dette er nok en av grunnene til at MDG er det mest offensive partiet på Ukrainastøtte  .
.
Malapropos: Grunnen til at Hamas har vært så godt bevæpnet opp igjennom er gjenbruk av udetonert israelsk materiell.
Hej Norge
Dagens Update — Partisan grupper i Okuperet områder gør en stor forskel !!!

Konstantin : Ægte News inside Russia !!!
https://militarnyi.com/en/news/drones-again-attack-salavat-oil-refinery-1-400-km-from-ukraine/
Dagens Pollental !!
Slava Ukraini 
Slava Zelensky 
Dansken
Russia remains integral part of European security — Kremlin - Russian Politics & Diplomacy - TASS
Virker som Putin er klar for å forhandle og planlegger/ytrer deretter, har ikke mye tro på at det kommer noe ut av det. Men at forhandlinger starter kan vel ikke skade??
Får de til noe før eller senere kommer Putin til å gi Trump mye av æren, så han kan få sin etterlengtede Fredspris.
Verden vil bedras, har liksom fått ny betydning de siste årene.
Alternativene er vel omtrent følgende:
- EU kjøper mer fra Midt-Østen (Qatar etc).
- EU kjøper mer LNG fra USA.
- EU kjøper mer fra Norge og øvrige Nordsjø-land som har forutsetninger for å produsere gass.
Merk at samlet miljøpåvirkning/utslipp fra produksjon, nedkjøling, avdamping, transport m.m. av LNG kan være opptil flere titalls ganger høyere enn for naturgass produsert i Nordsjøen og transportert i rørledning.
Svaret gir seg selv. Her bør det bygges ut gassproduksjon der det er mulig i Europa. Fasttrack.
Norge produserer for fullt og toppen er nådd. Det vil bare gå nedover fremover.