Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Men ikke seriøs nok til å unngå villedende Ai-genererte clickbait-bilder for å få inn seere.

4 Likes

Så lad være at åbne Kanal 13
Mangler din indsigt !!

DK

Ser av din lenke at Ungarn trakk seg fra ICC i juni 2025.
Takk for info, det hadde jeg ikke fått med meg.

Orban fremstår mer og mer som en alliert av Putin / Russland.
Uholdbart for NATO. Heller ikke bra for EU, der Ungarn også er medlem.

5 Likes

Oljeprisen og Russland sine inntekter faller. Snittet for siste måned er nå 65$ og prisen i dag 60$. Dette kan bli smertefullt for Russland.

5 Likes

Nå har storavisen Financial Times fått innsyn i hva som foregikk bak de lukkende dørene i Anchorage 15. august, og kan avsløre saftige detaljer fra hva som ble sagt på toppmøtet straks kameraene var borte.

1 Like

Ad Kanal 13

Er 100 % enig med Christian her.

For egen del oppdaget jeg vedr en større hendelse nær årsskiftet 2023/24 at Kanal 13 hadde inkludert rene fantasi-billedmateriale vedr en større hendelse i krigen.

Ble diskutert i kommentarfeltet om billedmaterialet var hentet fra en annen virkelig hendelse og inkorporert i materialet vedr den nye hendelsen. Eller om materialet var ren ‘tegnefilm’ / AI-generert.

Fulgte kanalen noen måneder til. Men da kanalens ansvarlige fortsatte med samme praksis, bestemte jeg meg for aldri mer å åpne en video fra Kanal 13. Det løftet til meg selv har jeg holdt.

Men for all del - folk er ulike.
De som liker å både se og poste materiale som inkluderer tegnefilm fra krigen, er frie til å gjøre det. Vi som ikke liker å blande reelle bilder med tegnefilm i en lapskaus, holder oss unna.

**

Edit ca kl.16.45:

Mens vi i dag diskuterte bruken av kunstig intelligens / ‘tegnefilm’ i videoene fra Kanal 13, har reglene for TekInvestor blitt endret:

5 Likes

Handler nok bare om økt antall click & økte annonseinntekter.
Ikke seriøs nyhetsdekning.

According to Central Bank estimates, one in six major companies — 13 out of 78 — is now struggling to manage its debt.

Såvidt jeg har forstått, så kunne små businesser i Russland tidligere betale et fast beløp i stedet for å beregne VAT. Som iflg russerne selv krever masse papirarbeid, gjerne med en regnskapsfører som også koster penger.

2 Likes

Jeg har flere ganger med ironisk snert skrevet at russisk luftvern på Krym og andre steder ikke fungerer.

Dette må jeg korrigere, ad Krym.

Nyheten nedenfor eksponerer at russisk luftvern på Krym faktisk fungerer; russerne skyter ned jagerfly over Krym.

Men ikke ukrainske jagerfly:

11 Likes

En mulig forklaring kan være at bensinmangelen på Krim har redusert tilførselen av Vodka til luftvernet, men de har ikke tørket helt opp ennå.

4 Likes

Konstantin – Inside Russia fri for BS og AI ---- MÅSKE (kanske) :rofl:
Putins endeligt og Russisk Collaps !!

ADVARSEL !!! Forbundet med livsfare hvis man ser disse Podcast, da det er ægte News !!!

Dansken

3 Likes

Russisk Våpenindustri som brenner

9 Likes

Avangard plant ligger altså i Moskva.
Ifølge Wiki er de eneste leverandør av raketter til luftvernsystemet S-400:

Ukraina søker å bombe i stykker viktige deler av Russlands militære kapasiteter.
Russland søker å bombe i stykker ukrainernes boliger, strømnett, sykehus, barnehager.

7 Likes

Orban / Ungarn blir verre og verre. Om man ikke visste bedre, kunne man nesten tro at Orban sto på FSBs lønningsliste:

https://x.com/PM_ViktorOrban/status/1978902075930009888

2 Likes

Fra ene kommentaren, så ta det med en klype salt

Furthermore, the Court ridiculed the scant justification for the GER’s request (half a sheet of A4 paper

1 Like

Såvidt jeg skjønner, så har dette firmaet flere fabrikker og det ser ikke ut som det er den i Moskva som brenner.

1 Like

Ikke så mye positivt fra dagens møte med Trumph. Ingen Tomahawks selvfølgelig. Krigen MÅ stoppes (no shit Sherlock) og Russland burde selvfølgelig bare få beholde det de har tatt (hvorfor ikke liksom). Er til å bli helt matt av!

2 Likes

Ingen offisielle fellesuttalelser etter møtet i White House.

Journalister og kommentatorer spekulerer en hel del basert på Hegseths slips (rødt-hvitt-blått, som også er fargene i det russiske flagget) og en utveksling av blikk mellom Vance og Trump i det øyeblikket Zelensky la frem sitt forslag om ukrainske droner til U.S., i bytte for U.S. Tomahawks til Ukraina. Blikkene blir tolket negativt for Zelensky.

BBC baserer ikke sin oppsummering på disse enkelthetene. Fremholder i stedet Trumps uttalte ønske om at Russland og Ukraina fryser nåværende posisjoner på bakken. Altså en våpenhvile basert på status quo:

NRKs oppsummering:

1 Like

Trump & Co deltar egentlig aktivt i å forlenge krigslidelsene på begge sider… stadig lydhør ovenfor Putin og mange unnskyldninger for ikke supplere Ukrainas fortjente behov.

Trump håper på en slutt på krigen - sender ikke missiler

12 Likes

Jeg tror ukrainerne forstår at de må gjøre jobben selv. Det viktigste er å unngå at Trump stopper tilgangen på luftvernmissiler og deler til F16.

Ukraina har alltid langsiktige planer, og Trump kan skape problemer på flere måter.

19 Likes