https://x.com/euromaidanpress/status/1984563082153054509?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw
Denne er bra. Viser hvilket press russiske militære ledere har på og levere
https://x.com/euromaidanpress/status/1984563082153054509?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw
Denne er bra. Viser hvilket press russiske militære ledere har på og levere
Vi visste at Budanov er (evt har vært) i Pokrovsk i dag.
Også Syrsky har vært i Pokrovsk i dag.
(Budanov i mørk uniform langt til venstre, Syrsky gestikulerer til høyre):
Meldingen fra Ukrainas militære ledersjikt er klart:
«Pokrovsk- we hold. Mirnograd - we hold, - there is no encirclement or blokade of the the cities, we are doing everything to implement logistics.»
Kan ikke huske at meldinger fra Ukrainas militære ledere har vært løgn/falskt under denne krigen. Jeg stoler på at den siterte meldingen i det vesentlige er korrekt.
Dmitri / War Translated har melding med samme budskap:
Også Ukrainske Pravda har lengre melding med samme essens:
Rodynske er en liten by som ligger ca 10 km NNØ for Pokrovsk, og ca 7 km NNV for Myrnograd.
Julian Röpcke har jeg fulgt i ca 2 år. Han har dekning for sine rapporter.
Her melder han at russerne i dag har begynt å bombe Rodynske. For 5 dager siden hadde russerne kontroll med denne byen. Men altså ikke pr i dag,
https://x.com/JulianRoepcke/status/1984647624440627296?s=19
Trykk på Wiki linken - et bra kart kommer automatisk opp:
Samtidig som kampene ved Pokrovsk pågår, truer propagandistene på russisk stats TV med ett omfattende angrep på USA. Håper noen av Trumps rådgivere viser Donald denne videosnutten:
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1984661122427842574?s=19
A high-ranking Ukrainian officer in the Pokrovsk direction says that Russia controls approximately 60% of Pokrovsk and that the grey zone from Deep State’s map should be marked as Russian-controlled.
Pokrovsk — we hold. Myrnohrad — we hold. There is no encirclement or blockade of the cities, — Commander-in-Chief Syrskyi.
Jeg vil tro situasjonen er presset i Pokrovsk, så jeg er spent på hva UKR gjør fremover.
Har googlet Rob Lee. Tidigere U.S. Marine med solid utdannelse etter tjenestegjøring. Har tilbrakt atskillig tid ved frontlinjen i Ukraina. En rask gj gang av hans meldinger fra 24 02 2022 gir solid inntrykk.
Så tar han på alvor, hvilket indikerer litt ulike oppfatninger blant ukrainske offiserer ved Pokrovsk fronten.
Tar med resten av sitatet fra Syrsky:
«We Are doing everything to implement logistics.»
Innebærer at forsyningsveiene er truet av russerne pr i dag.
Men UKR gjør alt for å gjenvinne full ktrl med forsyningsveiene.
Så ja, selvfølgelig er situasjonen presset.
Jeg tror de er mer enn truet, jeg tror logistikken til byen er delvis eller helt nedstengt.
Ja, kan ikke utelukkes.
Har en følelse av veldig dynamisk situasjon.
Med mye prestisje involvert fra begge sider.
For 2-3 dager siden foreslo Putin en midlertidig våpenhvile i Pokrovsk sektoren, med det formål at ukrainske og utenlandske journalister skulle kunne reise inn og skrive om situasjonen, som ifølge russerne var/er at de ukrainske styrkene er omringet og står overfor tilintetgjørelse:
Av en eller annen grunn har ikke Putin fulgt opp sitt initiativ.
De truer med ny Cuba krise også.
Situasjonen rundt Pokrovsk virker svært dynamisk akkurat nå. Flere pålitelige observatører melder at Russland nå kontrollerer store deler av byen, mens ukrainske kilder understreker at Pokrovsk og Myrnohrad fortsatt holdes, men dog under sterkt press.
At forsyningslinjene omtales som «truet» av general Syrsky tyder på at logistikken er delvis svekket. Muligens tidvis avbrutt, men ikke fullstendig tapt slik jeg leser bildet. Rapportene om bombingen av Rodynske styrker inntrykket av at fronten beveger seg hurtig i små sprang med gjenerobring og motangrep innenfor få dager. Samtidig viser russiske forsøk på å iscenesette «våpenhvile for journalister» hvordan informasjonskrigen fortsetter parallelt med kampene. På propagandasiden er det verdt å merke seg at russisk statlig TV nå truer med angrep på USA og omtaler en mulig ny «Cuba-krise» som du nevner over her. Det vitner jo bare om en økende desperasjon i retorikken, men også et forsøk på å skape frykt og presse Vesten til å trekke seg tilbake politisk så i kjappe trekk er Pokrovsk fortsatt på vippen. Begge sider kjemper med høy innsats og store tap. Informasjonsbildet er rimelig drøyt fragmentert, men tendensen peker mot hardere kamper, svekket logistikk og økt russisk propaganda rettet mot Vesten. Dette er så absolutt ikke slutten på slaget for Ukraina i nevnte byer, men heller i midtfasen av en kamp som trolig vil definere vinterens frontlinjer.
Informasjonsrommet har blitt et svært viktig domene i moderne krigføring. Dette er et av få områder der Russland er en virkelig stormakt. Nettopp derfor kan man få en spesiell effekt på enkelte kampområder.
Et område kan få vesentlig større militær verdi enn det rent strategisk skulle hatt, fordi Russland har investert så mye prestisje i propagande om å ta området. Da får forsvaret av området plutselig en ekstra dimensjon i å undergrave russisk propaganda.
I dette tilfellet mistenker jeg at det også er et annet element som den ukrainske overkomandoen er interessert i:
I tidligere byslag har Russland brukt mange fra fengslene til å overvelde forsvaret. Denne gangen må de bruke vervede og mobiliserte til angrepene. Jeg tror ukrainerne er interessert i å se om disse soldatene har en lavere terskel for desertering eller opprør.
Russiske soldater ved fronten melder at det er nesten umulig å evakuere skadde derifra. Når sykehusene langt innover i landet oversvømmes med soldater, så virker det sannsynlig at disse har blitt skadet et stykke bak fronten.
Dette kan være en indikasjon på økende ukrainsk kapasitet til angrep i områdene bakover fra fronten.
Slår meg at det blir vanskelig for Donald å spille refrenget fra siste 6 måneder; at han har hatt en
‘veldig positiv samtale med min venn Putin, og jeg tror vi er veldig nær en avtale nå’
WSJ:
Zelensky øker gradvis støtte blant de som stemte Trump.
Blant republikanerne er det nå 64 % som mener Putin er største hindringen for fred.
Mens 13 % mener det er Zelensky:
VG artikkel i dag om stemningen i lokalbefolkningen og hos grensevaktene ved grensen mellom Polen/Litauen og Belarus/Kaliningrad.
Suwalki-korridorens betydning forklares på en god måte:
Hvis Pokrovsk faller er det så å forstå at de fleste tror resten av Donbas vil falle i russiske hender etter «kort» tid?
I så tilfelle kan man jo skjønne hvorfor Putin og Russland prøver å ta byen og området for en hver pris. En russisk seier og okkupasjon vil kunne gi Putin en mulighet for be om våpenhvile og få en territoriell seier uten å tape for for mye ansikt. Da har de oppnådd en slag delseier.
Utifra hva jeg leser på denne tråden, så skulle en tro at Russland ser etter muligheter for avslutte eller eventuelt pause krigen, uten å se svake ut. Og en okkupasjon om Donbas vil være en gyllen mulighet for det.
For Ukraina sin del vil jo også et tap av Donbas i bytte mot fred eller våpenhvile fremstå ganske attraktivt. Men ved å slite russerne ut maksimalt i dette slaget, så håper de vel også på en viss krigstretthet på russiske side som gjør det fristende for Putin å sette seg ned ved forhandlingsborde.
«In occupied Alchevsk, Luhansk, a massive drone attack is under way»
…
…
…
«Alchevsk is completely without electricity now»