Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Godt nytår Norge !!

Hermed 2026’s første update
Tak til Australien :partying_face:

Mye at glæde sig til i 2026 !!!
AI generet forside !!!

https://militarnyi.com/en/news/on-the-night-of-january-1-drone-strikes-set-fire-to-the-northern-commodity-park-an-oil-refinery-and-an-oil-depot-in-russia/

Dagens Pollental – god afslutning på 2025 – bemærk 795 UAV’er :fire:

OG – årets første OlieBingo er i gang ---- bemærk Julemanden og Rensdyrkanen :joy:
Klik på billedet for at forstørre !

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

8 Likes

Putin ‘lives in a bubble’ as generals are too scared to tell him the facts | Christopher Steele

Siste 2 minuttene handler om hva som kan skje i 2026.

6 Likes

Fire store militære fraktfly har landet i Iran ila 24 timer:

https://x.com/IranObserver0/status/2006340835714249044?s=20

2 Likes

Spørsmålet er jo hvas som hadde blitt bedre hvis p00tin hadde fått høre Sannheten?
Kanskje hadde han gått inn med mer trupp raskere?

2 Likes

Familien til russiske soldater MIA vil i praksis ikke (lenger) motta penger:

https://x.com/JayinKyiv/status/2006277861338976558?s=20

8 Likes

Spekulasjoner om hvorfor?

Scroll ned til siste avsnitt i denne lange artikkelen (avsnittet med heading ‘MIA to court’).
Vet ikke om jeg fikk det fullstendige bildet. Men ble litt klokere:

3 Likes

Ukrainsk droneangrep i dag mot oljelager / oljedepot i Tatarstan i Russland:

Flere branner rapportert i oljefasiliteter i hhv Kaluga oblast og Krasnodar krai i natt:

Angrepet i Krasnodar krai gjelder Ilsky oljeraffineri (rett øst for Krym).
Dette blir da det første russiske raffineriet som fikk gleden av ukrainsk besøk i 2026:

7 Likes

Den prisen Russland faktisk oppnår for sin olje er berørt flere ganger på tråden de siste dagene.

Denne faktiske oljeprisen er så viktig for finansieringen av den russiske krigsmaskinen og driften av AS Russland at det tåler å bli påpekt at mens det russiske statsbudsjettet for 2026 opererer med snitt oljepris på $ 56/fatet, er den faktisk oljepris oppnådd ved inngangen til 2026 $ 33/fatet:

11 Likes
11 Likes

Ikke akkurat bærekraftig for økonomien i ruzzland å holde denne krigen gående. Vi får krysse fingrene for at det kollapser snart :crossed_fingers:

2 Likes

Hur mye av disse pengene har flyttets til p00tin og hans venner via Det Militærindustrielle Komplexet? Noen få%? 10%? 25? 50?

2 Likes

Jeg tenkte på flyene til Iran @John8

Leverer de noe? Henter de noe? Vet vi noe?

Dette er jo litt av en story:

:+1: :ukraine:

8 Likes

Jeg vet ingen ting,
så dette er ren synsing,
men på bakgrunn av situasjonen innad i Iran nå, og avhengig av hva som skjer de neste dagene;

Men jeg ville ikke være forbauset om russland sender sikkerhetsstyrker for å støtte opp om regimet.

Og at de flyr i retur med iranske ledere og familiene deres.

Det kan også være luftvern, og da kan vi regne med at Israel angripes snart, for å endre fokuset til befolkningen…

4 Likes

Det ville faktisk forbause meg mye.

1. Russland har ikke mye spesialstyrker å unnvære.
  2. Iran er svært, og vi snakker ikke om opptøyer i en by.

Men jeg tror det er sansynlig at de evakuerer VIPs, utstyr og annet.

4 Likes

Jeg vet ikke. Flytypen indikerer stor/tung last.
Men dette skjedde for ca 2 måneder siden:

**

I denne spekuleres det i forflytning av Su-35 og/eller S-400:

2 Likes

russland har flere sikkerhetsstyrker. Her tenker jeg type OMON eller lignende paramilitære politistyrker. Som ikke er spesielt opptatt innad i russland per nå.

Grunnen til at man evt sender inn styrker er for å kunne ta over eller forsterke oppgavene til lokale sikkerhetsstyrker på en lokasjon, slik at de lokale kan brukes til å forsterke eller aksjonere andre steder. For lokale styrker som blir flyttet på, er da ikke “lokale” lengre, noe som vil redusere deres moralske skrupler betydelig…

1 Like

De er godt nok sure i Rusland :laughing:
Og hvad med Kadyrov ??

Og Solovoyv :face_vomiting: :face_vomiting: :face_vomiting:

DK

Ja de har de som ligger under nasjonalgarden som er direkte underlagt putin.

Men det er ekstremt press innad i Russland, så de er definitivt opptatt.

Ser dog at det er hviterussiske fly, så kan godt være at det er hviterussisk spetnaz som er sendt.

Men jeg tror mer på evakuering.