Putins hybridkrig mot vestlige land, kanskje?
45.000 berlinere uten strøm etter en mystisk brann i natt:
Putins hybridkrig mot vestlige land, kanskje?
45.000 berlinere uten strøm etter en mystisk brann i natt:
1 min og 1 sek med action.
Russiske leiesoldater elimineres:
Rodynske er et tettsted rett nord for Pokrovsk.
Russisk propaganda sier at russerne er herrer der.
Denne videoen tar sikte på å motbevise det:
**
Trykk på linken, og bra kart kommer opp:
Omringet 
Oprøret ulmer !!!
DK
Det har vært mange dager på rad med billige ukrainske droner rundt Moskva.
Jeg har sett en del spekulasjoner rundt årsaken. Noen vektlegger de økonomiske konsekvensene av å stanse flytrafikken, mens andre tror Ukraina forsøker å redusere russiske magasiner med luftvernmissiler rundt Moskva. I så fall som en forberedelse for angrep med større og dyrere droner.

Ser at det spekuleres på Twitter i at Ukraina i det siste har akkumulert Flamingo kryssermissiler og nylig løst et problem knyttet til Flamingos bruk av terrenginfo under flyging…kan jo håpe at dette henger sammen ift noe som kommer.
Jeg reposter denne. Har lagt den ut tidligere, men kommer ikke opp noe når jeg copy-paster inn, så det er vel fort i en gammel tråd da.
Videon er nå ca. 2 mnd gammel. Puck grubler på hvorfor ukrainske ornitologer ser så lite til flamingotrekket nordover.
Tittel er: What is Ukraine saving its missiles for? 12 minutter lang
Vil jo uansett lage mye slitasje på personell med angrep hver natt.
Fornuftig av ukraina.
I krig er også desinformasjon et våpen. Jeg har hatt litt blandede følelser når det gjelder Flamingoen.
Designet til Flamingo gir den en svært stor radarsignatur. Ikke bare på grunn av størrelsen, men mest fordi hele fronten på jetmotoren er synlig. Det gir en veldig sterk radarrefleks forfra.
Den angitte produksjonstakten virker også overdreven. Rettere sagt opptrappingskurven for produksjonen virker urealistisk bratt - spesielt med tanke på at de har så lite brukserfaring å tilbakekoble ennå.
Når jeg ser på hvor seriøst oppgraderingen av Neptune, både med hensyn til sensorhode og rekkevidde blir gjort, virker dette som Ukrainas seriøse kryssermissilprosjekt. Missilet brukes stadig vekk, men i mindre mengder. Det virker som en del av utviklingsarbeidet.
For meg virker flamingoen som en slags avlednig fra Neptun. Den har samme fart og rikelig rekkevidde. Samtidig har den med seg så mye sprengstoff at russerne ikke kan ta risken på å la være å skyte den ned.
Flamingoen er nok billigere og gjør mer skade hvis den treffer.
Det er nevnt over her at de hadde utbedret styringen. Vi har vel tidligere sett noe som kan ha vært flamingoer som har bommet med type 30+ meter. Det er for dårlig, da blir skaden vesentlig redusert.
Helt enig at produksjonstakten har virket overdreven.
Jeg håper at ukrainsk luftvernpersonell er uthvilt og utsyret i orden, for det er tegn som tyder på at et større missil- og droneangrep fra Russland er under oppsiling.
Er vel ikke tilfeldig hvis det kommer et stort angrep inatt. Skal ikke spekulere mere i det, men USA vil vel mene at dem har nok med Venezuela. Hvor trygg er egentlig Zelensky i Ukraina? Helt utenkelig at noe kan skje med ham?
Zelensky er absolutt ikke trygg i Ukraina. Russland har prøvd å ta livet av Zelensky i fire år, og vil neppe trappe ned forsøkene.
Ja, det virker som flere over her tenker at Putin ikke har forsøkt på dette gjentatte ganger allerede. Men det stemmer jo overhodet ikke.
Har lest noe lignende. Men det skal være realitet og ikke spekulasjon.
Konkret har Trump/Hegseth tydeligvis ikke vært villig til å gi Ukraina tilgang til databasene over terrenginfo i Russland som Flamingo våpenet er avhengig av. Med hjelp av motstandsbevegelsen Atesh, samt egne spioner på russisk territorium har ukrainerne nå bygget opp sin egne databaser med russisk terrenginfo. Det har tatt tid. Men man skal nå ha tilstrekkelig dekning i aktuelle mål-områder i Russland til å la Flamingoene fly. Avgjørende for presisjon og treffsikkerhet.
Ukrainerne har (enda en gang) erfart at å stole på Trump er problematisk.
Ikke nødvendigvis i natt, men sannsynlig med omfattende russiske angrep på Ukraina i nær fremtid.
Denne kilden er russisk (med link til russiske myndigheter såvidt jeg forstår).
Det interessante er at den detaljerer styrkeoppbygging før ny angrepsbølge, noe AMK mapping tydelig er stolte av:
Antar vi hadde blitt særs skremt hvis vi visste alt Russerne holdt på med i Norge og utenfor kysten.
Pokrovsk:
Russerne søkte å samle tropper og mil utstyr til forberedelse av et større angrep. Ble oppdaget. Hvordan det gikk med russerne er dokumentert her over 1 min 49 sek:
Begynner det ikke å bli ganske lenge siden russerne hevdet å ha erobret Pokrovsk?
Pussig.