Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Kupiansk frigivet !!! 8:20 ca

Transnitrien :grimacing:

DK

6 Likes

Hackere har hacket seg inn i kommunikasjonsplattformen «Max» (snart den eneste som er tillatt i Russland).

Hackerne skal ha lastet ned data fra ca 15 millioner brukere. Blant disse noen av medlemmene i Dumaen - og disse har hackerne offentliggjort for å bevise at de snakker sant.

Det er nesten så jeg synes synd på de aktuelle medlemmene i Dumaen - nesten.

9 Likes

Hvilket motiv har Medvedev for å blande seg opp i Grønland-spørsmålet?

Putin har vært litt usikker - og brukt noe tid - på å finne en passende syndebukk for russernes ikke-så-vellykede innsats på Pokrovsk fronten.

Ventetiden er over! Syndebukken er funnet - det ble generalløytnant Akhmedov:

I og med at Ukrainakrigen har gjort meg synsk, kan jeg varsle at Akhmedov i nær fremtid kommer til å bli overfalt av en u-imotståelig trang til å prøve om han kan fly mens han står ved siden av et åpent vindu i 6 etg.

7 Likes

Grønland-spørsmålet komemr vel fra Moskva? Trump er ikke intressert i Grønland, i hvert fall ikke primært. Det som er intressant er at skapa kaos, splittre NATO og eruopa gjenerellt.

6 Likes

Hei litt off topic
Men interrissant. er det noen som vet noe om hva som var ombord den tankeren som Trump bordet så russerene ikke fekk tak i den. litt rart om det skulle vere olje når det er so mange andre å kapre også.

1 Like

** Russerne protesterte først høylytt.
** Etter at 2 stk russiske besetningsmedlemmer (evt «besetningsmedlemmer» fra GRU) ble satt i land og sluppet fri, stoppet protestene øyeblikkelig.
** Ikke bare det - russisk UDs talskvinne Maria Zakharova sendte en takk til Wash DC.

Så jeg holder en knapp på 2 stk «besetningsmedlemmer» som var av vital interesse for den russiske staten. Tipper 2 stk fra GRU (mil etterretningen).

https://thehill.com/policy/international/5681217-trump-russian-crew-bella-1/

6 Likes

Ok. Takk for svar. Det virka no litt innlysende i grunn.

1 Like

Azot er et av Russlands største kjemiske fabrikkanlegg.
Storleverandør av ingredienser til eksplosiver og rakett drivstoff.
Det ligger i Nevinnomyssk, Tula oblast.

Nå i natt står det i flammer:

Samme anlegg angrepet juni 2025, og da måtte det midlertidig stenge pga skadene:

https://militarnyi.com/en/news/one-of-russia-s-largest-chemical-plants-shuts-down-after-a-uav-attack/

10 Likes

Hestene kom uskadet fra det.
De russiske soldatene - vel en overlevde og den andre så veldig død ut:

https://www.reuters.com/world/europe/trump-says-zelenskiy-not-putin-is-holding-up-ukraine-peace-deal-2026-01-15/

I tilfelle man var i tvil om hvor lojaliteten til det oransje rævhølet lå.

4 Likes

Ukrainsk brigade går målrettet etter, og ødelegger, russisk radar- og luftvernsystemer den 12-14 januar. Imponerende «fangst». Videodokumentasjon (1 min 50 sek) på fangsten:

8 Likes
1 Like

God artikkel som gir håp, selv om det opptegnes ett scenario med flere år med krig

Fokuseres mye på økonomi, bl a disse poengene fra NUPI forsker Smidt:

15 Likes

Dette må være en nyhet som gir stort håp om seier for Ukraina.

Forutsatt at politisk uro ikke stopper Russland fra å krige, så tror jeg nok han dessverre har rett i at selv om tiden nå jobber mot Russland, så vil de holde det gående i flere år til. Samtidig, jeg tror nok de må redusere intensiteten. På den andre siden, de bomber ukrainsk infrastruktur og sivile relativt “billig”. Det tror jeg de vil fortsette med.

På den andre siden, Ukraina har trappet opp angrepene på russisk infrastruktur, men det er relativt langt til Moskva og St. Petersburg, hvor de fleste av de som har noe å si bor. Det blir da regioner som grenser til Ukraina som rammes hardest.

Det kan få stor betydning for den russiske krigsmaskinen. Russlands evne til å produsere nytt militærmateriell er på vei ned og vil trolig bli ytterligere svekket i år, opplyste Smidt på et Nupi-seminar onsdag.

Man ser jo det i at de bruker hester til transport. Det logiske å bruke er APC osv som tåler å bli truffet av en FPV uten at de inni blir drept. Materielltapene til Ukraina har vært relativt jevne med de fra Russland, men det antar jeg er fordi Ukraina faktisk har materiell å tape og de taper heller det enn soldater.

3 Likes

Og hva gjør den ryggesløse Lindsey Graham nå? Skulle ikke en «bill» om sanksjoner mot land som handlet russisk olje fremmes i senatet denne uka?

Hej Norge

Dagens Update !!

Kadyrov ligger på dødsleje — stakkels Putskiiiiiiiie :rofl:

Konstantin – ægte news inside Russssssssia :+1:

:partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face:

Dagens Pollental !!

Nok en heftig dag — 84 Artilleri systemer +++

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

9 Likes

Det e r klart at detikke kan fortsette at Ukraina må bruke dyre missiler for å skyte ned billige russiske droner
Dette er vissnok på vei til å forandre seg
Ukrainerne har utviklet s.k interceptdroner som ikke koster så mye
Å skyte ned en drone med et missil som koste 100x så mye er naturligvis ikke levedyktig
Hvis en da kan produsere en forsvarsdrone som koster mye mindre enn angrepsdronen e r gull verdt

6 Likes

Britisk etterretning bør vel være en kilde som er verdt å lese:

Og her grafisk fremstilling (men de kune gjerne brukt tydeligere kontraster)

7 Likes