Over hele verden har folk sett konsekvensene av krigen til Trump på oljeprisene. Når dette nå har sunket inn, drukner Ukraina sine nye tiltak litt i bakgrunnsstøyen.
For noen uker siden ville mange trolig sett annerledes på Ukraina sine oljesanksjoner.
Den britiske regjeringen har gitt de britiske væpnede styrker fullmakt til å borde skip fra den russiske skyggeflåten, dersom skipet seiler i britisk farvann, inkl den britiske kanalen:
Hva gjør Støre? Følger utviklingen nøye?
For ca 3 uker siden bordet svenske politi og kystvakt et skip fra russiske skyggeflåten rett utenfor Trelleborg, mistenkt for å frakte stjålet ukrainsk korn:
Det aktuelle skipet står på Ukrainas sansksjonsliste, men seilte uriktig under Guineas flagg.
Russerne har i årevis eksportert råolje fra Murmansk.
Senest den 10 mars 2026 siden seilte et tankskip tilhørende skyggeflåten under falsk flagg fra Murmansk til Kanariøyene og videre. Det fulgte hele norskekysten.
Barentshavet Observer skrev om dette for 2 dager siden:
Det er ikke små mengder olje som er utskipet fra Murmansk siden 2008. En artikkel fra august 2021 beskriver at det pr det tidspunktet var utskipet 80 millioner tonn råolje fra Murmansk i regi av Lukoil:
**
Ad svenskene skrev jeg uttrykkelig at svenskene bordet skipet «rett utenfor Trelleborg»
Altså i svensk farvann. Så begrenset behov for å gjenta at svenskene bordet i svensk farvann. Om svensk kystvakt og politi hadde bordet i internasjonalt farvann, ville nok nyheten fått langt videre dekning enn det aksjonen utenfor Trelleborg fikk.
**
Hovedpoenget er dette:
Dersom kystvakten/marinen/politet i de europeiske landene fulgte felles retningslinjer med overvåking, agering og evt bording av skip fra den russiske skyggeflåten der det er grunnlag for det, ville det kunne øke presset på Putins Russland i betydelig grad.
Jeg tror det er for å sende et signal, er også litt desperasjon.
Men USA er ikke UKR sin venn lengre, så da må tyngre skyts til.
Russland kunne fåt en stor opptur, men hvis 40% av oljeeksporten forsvinner, så er nytten Russland har for øvrige land mye mindre.
Hvorfor lette sanksjoner på russland når de alikevell ikke kan selge mer olje.
Russlands største shippingselskap er det statskontrollerte «Sowcomflot».
For året 2024 gikk Sowcomflot med + $ 424 millioner.
For året gikk selskapet med - $ 648 millioner:
Den russiske sentralbanken solgte i årets 2 første måneder 15 tonn med gull.
Ingen premie for å gjette at salget har sammmeheng med Russlands budsjettunderskudd:
Assisterende russiske statsministeren, Novak, innkaller til møte med lederne for de russiske oljeselskapene den 27 03 for mulig innføring av et eksportforbud for bensin:
Forholdsvis lite salg, men det stemmer jo godt med ryktene at de må betale med gull for varer og tjenster fra blant annet Kina og Nord Korea, fordi Russland har lite valutareserver og rubel ikke er noe folk ønsker.
Hadde vært interessant å å fått en kommentar fra @Evilfreud på hva han mener om Trump sin holdning her?
" – Totalt forræderi
Russland-kjenner Aage Storm Borchgrevink reagerer på det som kommer frem i saken.
– Vanskelig å lese dette som annet enn totalt forræderi av amerikanerne mot Europa, som legger seg flate for Putin, skriver Borchgrevink i et innlegg på X."
Hadde kun vært interessant fordi jeg oppfatter deg som en som sterkt støtter Ukraina, samtidig som du har sans for Trump. Om jeg har rett, så kan jeg ikke skjønne at det er mulig.
Ofte farlig å tilegne andre meninger. Det blir skjeldent riktig.
Jeg har dog sansen for mye Trump gjør, selv om fyren er rimelig avskyelig. Politikken hans ovenfor Ukraina derimot har vært dårlig fra dag en. Og svært lite har endret seg der.
Det er ofte to sider av samme sak.
Og det skjer jo ofte når man ikke klarer å se nyanser. Et problem rundt Trump er at mange ikke klarer å skille sak og person, og mange sliter også med å skille saker.
Så da lever disse personene i en boble hvor alt trump gjør er bæd fordi trump er bæd. og dersom noen mener noe positivt om trump eller noen av tingene han gjør så må de mene alt trump gjør er bra.
Ser desverre at dette blir vanligere og vanligere. Det gjør også at mye av debatten dør, fordi man ikke kan diskutere enkeltsaker lengre.