Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Russerne har i årevis eksportert råolje fra Murmansk.

Senest den 10 mars 2026 siden seilte et tankskip tilhørende skyggeflåten under falsk flagg fra Murmansk til Kanariøyene og videre. Det fulgte hele norskekysten.

Barentshavet Observer skrev om dette for 2 dager siden:

Det er ikke små mengder olje som er utskipet fra Murmansk siden 2008. En artikkel fra august 2021 beskriver at det pr det tidspunktet var utskipet 80 millioner tonn råolje fra Murmansk i regi av Lukoil:

**
Ad svenskene skrev jeg uttrykkelig at svenskene bordet skipet
«rett utenfor Trelleborg»

Altså i svensk farvann. Så begrenset behov for å gjenta at svenskene bordet i svensk farvann. Om svensk kystvakt og politi hadde bordet i internasjonalt farvann, ville nok nyheten fått langt videre dekning enn det aksjonen utenfor Trelleborg fikk.

**

Hovedpoenget er dette:

Dersom kystvakten/marinen/politet i de europeiske landene fulgte felles retningslinjer med overvåking, agering og evt bording av skip fra den russiske skyggeflåten der det er grunnlag for det, ville det kunne øke presset på Putins Russland i betydelig grad.

2 Likes

Dette var grunnen til at jeg postet det jeg gjorde. Det er ingen skyggeflåteskip å snakke om i norsk farvann.

Jeg tror det er for å sende et signal, er også litt desperasjon.
Men USA er ikke UKR sin venn lengre, så da må tyngre skyts til.

Russland kunne fåt en stor opptur, men hvis 40% av oljeeksporten forsvinner, så er nytten Russland har for øvrige land mye mindre.
Hvorfor lette sanksjoner på russland når de alikevell ikke kan selge mer olje.

4 Likes

Russlands største shippingselskap er det statskontrollerte «Sowcomflot».
For året 2024 gikk Sowcomflot med + $ 424 millioner.
For året gikk selskapet med - $ 648 millioner:

4 Likes

Den russiske sentralbanken solgte i årets 2 første måneder 15 tonn med gull.
Ingen premie for å gjette at salget har sammmeheng med Russlands budsjettunderskudd:

3 Likes

Assisterende russiske statsministeren, Novak, innkaller til møte med lederne for de russiske oljeselskapene den 27 03 for mulig innføring av et eksportforbud for bensin:

https://x.com/delfoo/status/2037127606840033611?s=20

I perioden 31 08 2025 - 31 01 2026 gjaldt et fullstendig forbud mot eksport av bensin i Russland.

Kommersant (russiske DN) skal ha meldt om bensinmangel i Murmansk-området.

2 Likes

Forholdsvis lite salg, men det stemmer jo godt med ryktene at de må betale med gull for varer og tjenster fra blant annet Kina og Nord Korea, fordi Russland har lite valutareserver og rubel ikke er noe folk ønsker.

3 Likes

Lurer på om dette er populært i hjemlandet nå før valget.

1 Like

Hadde vært interessant å å fått en kommentar fra @Evilfreud på hva han mener om Trump sin holdning her?

" – Totalt forræderi

Russland-kjenner Aage Storm Borchgrevink reagerer på det som kommer frem i saken.

– Vanskelig å lese dette som annet enn totalt forræderi av amerikanerne mot Europa, som legger seg flate for Putin, skriver Borchgrevink i et innlegg på X."

3 Likes

Er det noe å mene? Er lite støtte å hente i USA, det vet de fleste og det har Ukraina forstått for lenge siden.

1 Like

Hadde kun vært interessant fordi jeg oppfatter deg som en som sterkt støtter Ukraina, samtidig som du har sans for Trump. Om jeg har rett, så kan jeg ikke skjønne at det er mulig.

1 Like

Ofte farlig å tilegne andre meninger. Det blir skjeldent riktig.

Jeg har dog sansen for mye Trump gjør, selv om fyren er rimelig avskyelig. Politikken hans ovenfor Ukraina derimot har vært dårlig fra dag en. Og svært lite har endret seg der.

Å personlig oppfatte noe, er ikke det samme som å tilegne.

1 Like

Det er ofte to sider av samme sak.
Og det skjer jo ofte når man ikke klarer å se nyanser. Et problem rundt Trump er at mange ikke klarer å skille sak og person, og mange sliter også med å skille saker.

Så da lever disse personene i en boble hvor alt trump gjør er bæd fordi trump er bæd. og dersom noen mener noe positivt om trump eller noen av tingene han gjør så må de mene alt trump gjør er bra.

Ser desverre at dette blir vanligere og vanligere. Det gjør også at mye av debatten dør, fordi man ikke kan diskutere enkeltsaker lengre.

1 Like

Problemet er vel at tingene han ikke gjør så bra totalt drukner ut det positive.

ICE
Ukraina
Grønland
Epstein
Handelskrig
Schedule F
osv…

Det var lettere å se de positive tingene i den forrige perioden hans. Nå er det så mye som skjer på en gang at man kan begynne å lure på om mannen er ved sine fulle fem, eller om det er noen som sitter på “skulderen” og hvisker han i øret.

Bare å se på klipp fra forrige periode kontra nå på hvordan han prater og ordlegger seg. Mannen er nærmere 80 år, og det merkes!

6 Likes

Vel det er en diskusjon for en annen tråd.

-USA-ekspert Sofie Høgestøl mener Donald Trump denne gangen har vist seg mer handlekraftig sammenlignet med forrige gang han var president. Og at man burde ta det han sier, på alvor. :wink:

Interessant at det var et fjernstyrt lite fly som skal ha angrepet Vyborg og at det kan være gjenbrukbart :ukraine:

4 Likes

På videoen fra i natt, ligner fasongen på de ukrainske dronene mer på Shaheed.

image

(Litt komisk at Ukraina har laget en etterligning av en russisk drone som Russland fikk fra Iran, som Iran reverse-enginerte fra en israelsk drone som Israel kjøpte designet fra Tyskland, som arvet den fra Vest-Tyskland.)

7 Likes

Jeg tror Israel stjal den fra tyskland :stuck_out_tongue:
Men det er faktisk sykt morsomt.

Lurer litt på hva pris og byggkvalitet på de ulike dronene er sett opp mot hverandre.
Siden de deler mange grunnprinsipper.

2 Likes