Det skulle ikke forundre meg om dette var kilden:
“If we can’t win the war, then maybe we should withdraw from it,” Strelkov-Girkin writes, stating the deadlock of the SWO and demanding responsibility for mistakes.

Det skulle ikke forundre meg om dette var kilden:
“If we can’t win the war, then maybe we should withdraw from it,” Strelkov-Girkin writes, stating the deadlock of the SWO and demanding responsibility for mistakes.
Kan noe kort forklare hva som skjuler seg bak forkortelsene AFU og SWO?
AFU = armed forces of Ukraine
Special Military Operation" (SWO) = russland sin innvasjonskrig
som blir til dette på Twitter?

Denne Visegrad 24-avisen har jeg ikke så mye tiltro til
Som jeg ser det, så har Russland kjørt på maks press i 2025 for å få Ukraina til å gi opp. De har kjørt offensiver som har tømt dem for soldater og tatt land, men nå i september, så har ting snudd på slagmarken. Russland har mistet områder de tok nord for Pokrovsk (men tar fortsatt land lengre sør).
Russland har kjørt på massive drone og missilangrep. Ukraina tar skade av de russiske drone og missilangrepene, men Ukraina har nå klart å svare så Russland også kjenner det.
Ukraina har også satt i gang produksjon av interceptor-droner og cruise missiler. Jeg forventer at vi vil begynne å se effekten av disse i månedene framover.
Ikke minst, så har retorikken fra USA blitt snudd. Lenge presset jo Trump nærmest ensidig på Ukraina for å få en fredsavtale. Nå er retorikken snudd og mesteparten av skylden legges på Russland. USA gir fortsatt ikke ny støtte til Ukraina, men virker mye mer åpne for å selge støtte. EU på sin side ser ut til å si “fuck it” og har tenkt å finansiere den støtten med russiske penger (via “lån” på frosne russiske ressurser).
På mange måter, så har ikke ting snudd så mye militært, men politisk har det skjedd mye.
Så har Ukraina begynt å bombe raffinerier og strømanlegg som det ser ut som Russland ikke har noe svar på. Raffineriene er redusert med 25 % etter bare to mnd med bombing. Klarer de 25 % til vil det virkelig skape problemer for russland.
Putin vil aldri gi seg uansett, før han blir servert te.
Bare meg som lurer på hva faen dette møtet egentlig handler om?
Man samler vel ikke alle sammen sammen for å diskutere Venezuela liksom?
Skal det purges? Eller er det bare en sånn “se, vi kan kommandere dere!”?
Og hva pokker kan utfallet være for Ukraina?
Og jada, off-topic, og kanskje ekstremt on-topic?
Tipper oppsigelser, “fokus på USA” og tilbake -trekking av tropper fra rundt om i verden. Og antakeligvis veldig negativt for Ukraina og Europa.
Russland bygger jo opp igjen, så Ukraina må fortsette å bombe jevnlig for å opprettholde 25% redusert kapasitet. Hvis Ukraina kan begynne å bruke cruise missiler dog, så vil skadene bli så store at Russland neppe klarer å bygge opp igjen.
Kanskje ikke helt riktig tråd, men nærliggende: nattlige drone-observasjoner i danmark, norge og andre europeiske land som også er fanget på film - kan noen forklare meg hvorfor disse dronene flyr med lys på?
My take:
a) Det er småfly
b) Formålet er å forstyrre trafikken, ikke få fly til å kræsje i dronene
Møtet handler om reduksjon av USA sitt forsvar. Er allerede lekket nye org kart.
Ikke relevant for tråden. Men noe som gir veldig mening.
Senior US military leaders are opposed to Hegseth’s new Pentagon strategy, which shifts the focus to domestic defense, deemphasizes China and overseas commitments, and proposes a significant command restructuring, — WP.
Passer egentlig i kina tråden. Skal lage et innlegg der ikveld.
Hybrid krig, slite ut Europa, sørge for at folk sover dårlig og for å sjekke hvor elendig beredskap vi egentlig har.
Men dette fører jo til at beredskapen blir økt slik at ved en evt krig, så er den ikke lenger elendig.
Hvor mye er beredskapen vår økt siden Ukraina krigen brøt ut? ( hint penger som skulle gå til våpen er brukt på konsulenter).
Skuffende lite er nok sannheten.
Og grunnen til det er vel at eu/nordiske ledere fremdeles egentlig innerst inne ikke tror Rus er noen trussel? Hadde de trodd det hadde de gjort mere.
19 mrd økning fra 2024 til 2025 er brukt på konsulenter?
Fryktet og tror møte er for å at Trump vil ha mer makt over militæret og for å sjekke lojaliteten til de forskjellige generalene. Hva det er lekket utad har jeg ikke særlig tiltro til i dette tilfellet.
Frykter også kupp og digitalt juksing i neste valg. Indisier statistikk analyser som viser at det fantes anomaliteter i vippestatene som er undersøkt. Men alt annet taler mot. Men gjør at en frykter at de kan prøve på noe. Særlig når en ser hvor stort press Trump legger på alt av demokratiske institusjoner.
Skjønner at dette innlegget kommer til å bli slettet.