7 ganger så mange i kategorien menn 18-22 år, som var den største økningen, sammenliknet med tidligere . Rimelig å anta at det er en stor økning i gruppen 23-25 år også.
Nei, det er ikke rimelig å anta. Grunnen til at det kommer 18-22 år gamle menn fra Ukraina er at de endret lovverket slik at disse kunne dra inn og ut av Ukraina som de ville. Tidligere var det forbudt. 23-25 år gamle menn kan ikke dra fra Ukraina.
Sjekka, og du har rett, gutter i alderen 18-22 år kan fritt reise ut av Ukraina, og til Norge.
Når så mange ukrainske gutter i alderen 18-22 år kommer til Norge skaper jo det et politisk spenningsfelt hvis Norge må sende av gårde norske soldater , i Norge kvinner og menn, i samme aldersgruppe i en væpnet konflikt i Europa.
Kina forhandler på pris og Russland har ikke noe valg.
Dette kan jo bli interessant.
Et resultat av dette tror jeg vil være at den midlertidige beskyttelsen ukrainere har fått i store deler av Europa vil bli trukket tilbake. Ettersom den delen av Ukraina vil bli sett på som trygt.
På den andre siden, hvor sannsynlig er det at dette blir virkelighet? For det norske forsvaret sin del, så hadde det gitt mening å fått trent på å stoppe slike angrep. Det ville gjort oss uendelig mye bedre klare hvis Russland skulle finne på å trappe opp.
Synes nå det stolpediagrammet var nokså flatt jeg… 
Ganske stor forskjell på Kina og EU/Tyrkia eller? 
Ca 375 vs 275, eller ~27% rabatt for Kina.
ja, ok, jeg trodde det var endring over tid som var poenget (blir nødt til å forhandle). Forskjellen er vel ikke så mye større i f.eks. 2027 sammenliknet med 2024?
Nei, det så ikke sånn ut nei, men antar det er en projeksjon. Grafen starter i 2024, så hvis man hadde sett tilbake til f.eks. 2021, så hadde man kanskje sett større endringer.
Litt usikker på Kina sine utenrikspolitiske intensjoner. Kina tjener stort på et svekket Russland økonomisk, utenrikspolitisk og militært. De øker innflytelsen stort allerede i kaukasus, Mongolia, Kazakhstan m.v., billig olje og kan fokusere mer på Taiwan. På sikt burde nok Putin være mer bekymret for Kina enn Europa. Tviler på han stoler helt på Xi, men han håper vel i det lengste.
Det burde ikke være verre for Norge og Europa,
enn at Ukrainske menn mellom 18 og 22 år som har flyktet/reist fra Ukraina,
må delta i militær trening i regi av oppholdslandet,
slik at når de blir 23, så er de svært godt opptrent,
og kan brukes i strid nesten umiddelbart.
Hvorfor skal man tvinge folk i strid?
Er det et lurespørsmål?!?
Nei!
Hvorfor skal man tvinge folk i strid?
Du vet hva våre egne lover sier om militærtjeneste i krig?
Alle norske statsborgere (kvinner født etter 1997 og menn) mellom 18 og 55 år kan bli innkalt til tjeneste dersom Stortinget erklærer krig.
Absolutt!
Men jeg trenger ikke være enig i lovene. For min egen del så kommer det til å være situasjonsbetinget om jeg hadde valgt å melde meg (og mine barn) for tjeneste.
Jeg setter pris på å leve i frihet og dermed innser jeg at jeg må være villig til å delta i å forsvare friheten. Hvem skal ellers gjøre det hvis ikke vi nordmenn?
Jeg hadde stemt for å gjeninnføre verneplikt for alle. De som ikke kan krige i felten kan operere droner.
Hvorfor skal vi finansiere et tilnærmet luksusliv for noen som ikke er villige til å forsvare sine egne hjemland?
og dette gjelder ikke bare Ukrainere.
En ting som har vært lagt for lite vekt på er hvor viktig det er med rullering av styrker, og også erfaringsoverføring, ved at veteraner kan hjelpe til med opplæringen av nye soldater.
Samtidig, er også nytten av å ha solid trente grønnskollinger stor, og det reduserer sjansene drastisk for at de dør av nybegynnerfeil.
Norge burde begynne å produsere infanterisoldater i store mengder. for vi kan trenge de veldig snart.
Enig, frihet er bra!
Men som nevnt, om jeg vil stille til strid vil være situasjonsbetinget. Gidder ikke send meg selv og familien i døden for noe jeg hadde ansett som en tapt sak.