Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Hadde ukrainerne tenkt som deg, hadde de allerede vært i filtreringsleirer og torturkamre nå.

22 Likes

Og mange hundretusen kunne hatt livet i behold og bodd i et annet europeisk land.

Saken er at kriger vinnes i fredstid. At Ukraina havnet i denne hengemyren skyldes jo et sammensurium av ulike årsake som f.eks. korrupsjon, en svak stat, historisk forhold som kommunismen, en rævva nabo i Russland osv.

Jeg skjønner veldig godt at mange ikke er interessert i å dø for staten Ukraina, samtidig som at jeg også skjønner at noen kan være villig til å dø for landet sitt.

3 Likes

Enkelt. En del av samfunnskontrakten som vi alle nyter godt av.

14 Likes

Årsaken er veldig enkel. Det er bare å høre på hva Putin har sagt. Sovjetunionens oppløsning var historiens verste katastrofe, og Russland skulle gjenopprette sin inflytelsessfære. Putin var veldig klar på at han startet krigen. Alt det andre snakket er bare propaganda.

13 Likes

Det bør være en plikt å forsvare sitt eget land. Men det er noe helt annet om det gjelder å stille opp i en krig der man angriper et annet land slik Russland gjør. Jeg heier på russere som nekter å drepe sine naboer for Putin!

6 Likes

Plz, la han fortsette, så kan Trump bli forbanna på Russland og få ut fingeren og støtte Ukraina direkte.

7 Likes

Absolutt lavmål av en holdning. Hvordan tror du at friheten i den vestlige verden er bygget? Du spytter på minnet av de millioner av allierte unge menn som under 2 verdenskrig ofret sitt liv for at fremtidige generasjoner kunne leve i et fritt Europa.

22 Likes

Inkludert 400 000 amerikanere, om jeg husker rett. Som ofret livet i kampen for å frigjøre et annet kontinent. Uendelig mange mil hjemmefra. Var ikke rent få kanadiere heller som betalte den ultimate prisen for at du og jeg skal kunne ta vår frihet fullstendig for gitt.

16 Likes

Kjenner noen som jobbet med NAV for å ta imot disse flyktningene fra Ukraina. De får både betalt husleie og strøm + 19k utbetalt hver måned. Og det er på toppen til alt de får når de først kommer hit. Det er ganske sykt egentlig. Og flere av disse flyktningene dro på ferie til Ukraina.

2 Likes

Jeg kjenner noen Ukrainere som bor i Norge, de tar de jobbene de kan og leier så billig som de kan. De er vel sånn ca de fattigste jeg kjenner. Ikke lett å flytte til et land hvor du ikke kan språket. De er nå rimelig gode i norsk, med barn på norsk skole osv.

De bodde i Kyiv, i en av høyblokkene. Kanskje en av dem putin har bombet?

18 Likes

Det er vel at de får 25600 kr før skatt. Som en del av introduksjonsprogrammet. Stønaden skal i utgangspunktet dekke absolutt alt. Og så finnes det enkelte kommuner som betaler husleien inkludert strøm.

Pengene vi bruker på ukrainere er basically investering mot Russland, beste roi på markedet

27 Likes

EU vil allokere EURO 2 milliarder til droner til Ukraina

11 Likes

:fire: let it burn :fire:

Fin liten video i linken
Edit: En liten oppdatering som inkluderer ruzzernes forsøk på bortforklaring :sweat_smile:

13 Likes

Dette er gull for Ukraina at de tar ut s-400

10 Likes

Såvidt jeg kan se, så har ikke den raffineriet blitt truffet hittil i 2025.
image

Var ikke på denne listen eller andre jeg sjekket.

9 Likes

Skal være første treff og skadene ser jo ut til å være ganske massive

2 Likes

https://x.com/tatarigami_ua/status/1973269889008943163?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Mer film av brannen

2 Likes

Taiwan has become world’s largest importer of Russian oil

Ivan Diakonov — 1 October, 06:51

Dette er utrolig skuffende.
Kanskje like bra at Kina overtar denne øya av ‘forædere’

1 Like

Det er snakk om oljeprodukter og ikke olje direkte.

Konsekvensene kan jo bli enda mer sekundære sanksjoner/ toll utfordringer med USA.

Edit: Naphta er vel input i oljeprodukter som plast og mer avanserte oljeprodukter i næringskjeden.