Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Kreml har lagt opp til at Russland skal importere drivstoff fra Belarus, Kina, Singapore og Sør-Korea:

Ca 40 % av den russiske statens inntekter har kommet fra eksport av hydrokarboner.
Nå går Russland over til import av hydrokarboner. Som ikke gir inntekt, men kostnad.

Stusser litt over Sør-Korea.

8 Likes

Vilka priser er det på dette?
Ettersom Syd-Korea skall selge brensle til sin ærke-fiendes alierte så jeg antar jeg at det er dyrt. Riktigt dyrt.

2 Likes

Også Singapore, for så vidt. Har ansett dem som Vest-vennlig.

Mye frem og tilbake som vanlig, men blir det Tomahawks eller ikke?

https://x.com/visegrad24/status/1975317709043966109

1 Like

https://x.com/jeff21461/status/1975235435400962439?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Mer info om 155mm vognene til ukraina

1 Like

Ukrainske fallskjermjegere har vunnet en sjelden seier på krigens teknologiske front. Innenfor ansvarsområdet til det 7. hurtigreaksjonskorpset i luftangrepsstyrkene ødela militæret for første gang et fiendens bakkebaserte robotkampanlegg. Målet var den russiske Kurier, en beltebasert robotplattform utstyrt med den automatiske granatkasteren AGS-17. Google oversatt.

6 Likes

Russlands venner og de som er avhengige av moskvas penger sliter nå

15 Likes

Jeg vil si denne artikkelen legger vekt på noe veldig vesentlig, nemlig at russerne i stor grad truer med å avfolke et 20-30 km belte fra frontlinjene med droner som angriper sivile.

4 Likes

Det er jo greit å sjekke denne litt jevnlig for å se anslag på hvor mye av materiellet til ruzzland som har gått tapt.

Edit:
Brannen i Fedosia brenner fremdeles godt.

12 Likes

Tanks, APC og IFV blir vel knapt brukt langs fronten av russerne, rett og slett fordi lagrene der er skrapte. Russland har fortsatt artilleri, jeg er litt mer usikker på hvordan det ligger an der. Utenom det, så produserer Russland nok FPV-droner, langdistansedroner og missiler for å opprettholde angrepene som de kjører nå.

Det kan være de hadde lagret opp langdistansedroner/missiler for å kjøre en kampanje nå, men produksjonen er relativt høy, så et angrep med 600 langdistansedroner hver 3. dag er sannsynlig. Russland har som mål å doble denne produksjonen.

På forsvarssiden, så er målet til Ukraina å komme opp i 1000 interceptor-droner om dagen. Disse kan ta ut langdistansedronene med en hitrate på 70%, til rundt 10-15% av kosten av en langdistansedrone. Hvis Ukraina får dette på plass, så vil kost/nytten for Russland av drone-angrep falle betraktelig.

På angrepssiden, så har Ukraina fått opp takten på sine angrep med langdistansedroner og tar nå jevnlig ut mål i Russland. Da snakker jeg om mål som har stor økonomisk eller militær verdi. Her vil Ukraina få på plass økte evner framover med cruise missiler og potensielt ballistiske missiler. Muligheter for at USA vil forsyne Ukraina med Tomahawk cruise missiler også.

7 Likes

Jeg leser dette som at for at du som ukrainsk mann som søker beskyttelse i Canada, så må du ha tjent militærtjenesten din? Burde det vært tilsvarende for Norge?

3 Likes

Lurer på hvor mye hold det er i denne? :thinking:

Bedre å øke støtten til Ukraina, slik at Russland er opptatt der?

Postet denne tidligere, men syntes denne biten var veldig interessant:
image

image

Hvis noen lurte, uten kinesisk samarbeid, så vil den russiske krigen mot Ukraina kollapse. De importerer veldig mye helt nødvendig utstyr fra Kina. Alt fra ingrediensene til sprengstoff til droner.

12 Likes

Statistikken for falne i krigen skulle kanskje også inkludert alle disse ulykkene som skjer når folk vasker vinduer :man_shrugging:

7 Likes

Apropos Tomahawks, jeg har sett disse to nyhetene i dag:

Tror Nederland sin sterke støtte til krigen er preget av passasjerflyet som ble skutt ned av russere for en del år tilbake. :+1:

Høres jo ut som en litt feig innføring av cruise missiler dette, og trump vil vel la det drøye ett halvt år med mange “in 14 days we wil see:man_shrugging:

9 Likes

Jeg har ikke sett noen bilder som indikerer treff her, men interessant at russerne altså stopper biler dit. Evt treff vil vel vises på FIRMS etterhvert (varmesøkende satelitt).

3 Likes

Putin fyller 73 år i dag:

Han kommer til å fortsette krigen til han mener han har “seiret”, evt dør.

Ble vist treff

13 Likes

Russernes offisielle informasjon for 20 timer siden, vedr samme angrepet var altså helt feil:

Hej Norge

Dagens !!!

:partying_face: :partying_face:

:coffin: :coffin: :smoking: :smoking: S-400 kaput ski !!

Mere fra Tyumen !
https://militarnyi.com/en/news/record-range-ukrainian-drones-damaged-the-cooling-tower-at-the-tyumen-oil-refinery/

:thinking: :thinking: :thinking: :thinking: :thinking: :thinking:

Russia’s bombardment undermines diplomacy. The US is ready to send Tomahawks — Ukraine needs long-range precision strikes on Russian hubs to stop new attacks.

Dagens Pollental: se

Dansken

8 Likes

https://x.com/osinttechnical/status/1975543792083345700?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Blir kald russisk vinter

1 Like