Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Jeg tror Trump har lyst å lage en deal med Putin som løsner litt på båndene til Kina. Trump har ikke lyst til å gjøre i konflikt med både Kina og Russland samtidig.

Jeg tenker at å knekke Russland slik at samarbeidet med Kina kollapser kunne vært nyttigere. Samtidig, kunne Kina da tatt et stort jafs av østlige Russland?

2 Likes

Det ser ut til at jeg tok feil. Her er ser det ut til at forklaringen blir teknisk feil.

1 Like

Trump vingler stadig vekk i utenrikspolitikken, så det er mulig at du tillegger han vel mye strategisk tenkning.

11 Likes

Altså, han har vel hittil nærmest fra stått som Putin’s talerør. Kravene han kommer med til Ukraina høres likt ut som de Russland kommer med selv.

Hittil har Trump ikke latt noen av trusselene mot Russland faktisk resultert i økt støtte til Ukraina.

Zelensky kommenterar “Ukrainas långräckviddiga sanktioner mot Ryssland” i kvällens tal:

“There has been an increase both in the range and in the accuracy of our long-range sanctions against Russia. Practically every day or two, Russian oil refineries are being hit. And this contributes to bringing Russia back to reality.

Fra cornucopia. Må si at mitt inntrykk er at dette stemmer. Tror fortsatt ikke Ukraina har brukt cruise missiler? Hvis de ikke har skrytt på seg noe burde de ha et tredvetalls på lager nå? :thinking:

4 Likes

Nei. Forenklet geopolitisk fantasi.
Kina og Russland er ikke et tilfeldig bekjentskap. De er bundet sammen av hundrevis av milliarder i handel, gigantiske energistrømmer og et felles mål om å svekke vestlig dominans. Det er ikke “vennskap” Det er interesse og den typen bånd løses ikke av en «deal» på en golfbane i Florida.
Å tro at Trump kan “pitche” Putin mot Kina og samtidig unngå geopolitiske kostnader vitner om en grunnleggende misforståelse av realitetene.
Russland er i praksis økonomisk avhengig av Kina etter sanksjonene. Kina bruker Russland som strategisk buffer og råvareleverandør. Begge vet at Trump er en mann som snakker hardt, men handler for egen vinning og ikke for amerikanske eller vestlige interesser.
I en metafor så er dette ikke sjakk. Det er monopol og Trump spiller alltid med egne brikker.
Kina og Russland spiller derimot langsiktig realpolitikk. Så å tro at han skal klare å splitte dem er ikke strategi, men heller en ønsketenkning forkledd som analyse.

10 Likes

Så, har krigen ført Russland mer eller mindre inn i Kina sin interessesphære?

Ja krigen har gjort Russland langt mer avhengig av Kina, men ikke underlagt Kina.
Russland selger nå energi, råvarer og teknologi til Kina på kinesiske vilkår i yuan og rubel og med kraftig rabatt, men geopolitisk er forholdet asymmetrisk. Russland trenger Kina mer enn Kina trenger Russland og Kina utnytter det.
Det er et partnerskap av nødvendighet og ikke av tillit. Så ja de står nærmere enn før, men ikke fordi Kina har “slukt” Russland. Det er mer som en økonomisk lenke enn en allianse.

5 Likes

Hadde Orban mannet seg opp og arrestert Putin skulle jeg tilgitt ham alt tullet han har hatt for seg tidligere. Han ville blitt en respektert hstorisk person
Jeg tror nesten alle russere ville blitt glade for å bli kvitt djevelen, selv hans aller nærmeste

6 Likes

Hvordan skal putin komme seg dit?

Slipp han gjennom men ikke hjem igjen?

3 Likes
1 Like

Kompisen Trumph ordner han sikkert fri passasje gjennom NATO land med trussel om 10 000% straffetoll hvis ikke :sweat_smile:

1 Like

19 Likes

Polen vet hva som er på spill, faktisk tror jeg de heller vil intervenere i Ukraina alene heller enn å la Ukraina tape

12 Likes

Ja nå kan det være at Vesten vil vise litt styrke mot russland,og det var på tide.

13 Likes

Sett med australske øyne:

While it remains a fundamental interest for Australia to retain a close security and economic relationship with the United States, nothing can be taken for granted. A commitment today from the President can be thoughtlessly eschewed tomorrow.

6 Likes

Samme lærdom gjelder vel for europeiske NATO-land:
Ingen vet hvor haren (Trump) hopper imorgen.

ingen vet om USA faktisk vil stå ved sine NATO-forpliktelser imorgen, særlig hvis det innebærer at Trump må ofre sitt vennskap (eller hva det nå enn er) med Putin.

6 Likes

Hej Norge

Dagens bette Update :smiley:
Stadig mange Russiske :coffin: :syringe: :stethoscope:

:partying_face: :partying_face: :uk: :uk:

Vores venner fra Kanal 13 – AI generet forsider kan forekomme !!!

:partying_face: :partying_face: :thinking: :thinking:
Har Putskii en klemme på Trump :thinking: :thinking: :thinking:

Dagens Pollental !!

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

7 Likes

Med video, Ukraina fortsetter å ta ut russisk olje/gass.

Video som viser en drone som tar ut en radar. Hvordan det er mulig 50km+ fra havet og lengre enn det fra områder holdt av Ukraina er for meg en gåte. Infiltrering?

Og Russland prøver å ta ut strømmen i Ukraina

7 Likes

Novokuibyshevsk raffineriet ble angrepet av ukrainske droner 02 08 2025, og ble midlertidig stengt for reparasjoner. Det ligger i Samara oblast.

Inatt ble raffineriet angrepet påny, vi må regne at årsaken var at raffineriet var satt i drift igjen etter 1-2 måneders reparasjoner.

Angrepet 02 08 2025:

Angrepet 20 10 2025:

**

Angrepet kommer i tillegg til angrepet på det enorme gassanlegget i Orenburg inatt (jfr Christians innlegg rett over - første link)

Ukraina fortsetter definitivt å ta ut russisk olje og gass kapasitet.

8 Likes

På tide å skyte ned droner i alle fall ved militære installasjoner.
UK med klarsignal til å skyte de ned:

6 Likes