Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Helt enig i det du skriver her.
Mitt innlegg om at Trump trekker tropper ut av Europa, var ment kun å fokusere på hvordan Putin-regimet reagerer på det - svakhet.

Selvfølgelig bør/må Europa ta sterkere ansvar for egen sikkerhet.

Trekker han ut eller flytter internt i Europa?

1 Like

Takk for innspillet. Fikk meg til å sjekke kilder igjen.

Det sikre er at antallet U.S. soldater i Romania går kraftig ned.
Som var budskapet i artikkelen jeg lenket til.

Men jeg ser av en 4-5 kilder nå , at det er langt fra klart om de soldatene som trekkes ut av Romania, sendes hjem til USA, eller blir flyttet internt i Europa.
Om de kun flyttes til f eks Tyskland, Polen eller Italia, vil dette vanskelig kunne tolkes som noe særlig svekkelse at U.S. tilstedeværelse i Europa.

2 Likes

En av propagandistene på russisk stats TV innrømmer her at ila 4 år med sanksjoner har Russland kommet opp med absolutt ingenting til erstatning av sanksjonerte produkter som åpenbart savnes sterkt:

Greit å ha med hele bildet. USA flytter ut 3k soldater fra Romania, men utstyr skal står igjen/forhåndslagres.

Samtidig har Romania økt hæren med 10.000 soldater.

Så det gir veldig god mening for USA å rotere.

5 Likes

Økende misnøye mot at stadig flere unge ukrainske menn flykter til EU.

2 Likes

Jeg kan se den. Folk tenker at i stedet for å få beskyttelse i Europa som flyktninger, så burde de forsvart landet sitt? Samtidig skjønner jeg Ukraina sin side. De mener at disse burde bli skånet for krigstjeneste. De er så få (pga demografi) og er framtiden til landet.

1 Like

Jeg tror ikke p00tin eller ryzzland gjenerellt tenker noe om det. De har sett Europa som svagt i +20 år, og på gode grunner.

For 20 år siden, så var Russland veldig, veldig svake. Etter opprustning, så klarte de etterhvert å ta kontroll over Tsjetsjenia i 2000.

2 Likes

Dagens Update – Meget kort :frowning_face:

Heroisk Indsats :partying_face: :partying_face: :partying_face:
Porkrovsk ser ud som frigjort for Ruskiiiiies :partying_face: :partying_face: :partying_face:

Solovyov :rofl: :rofl:

AI forsider kan forekomme — Men Ægte news :partying_face:

Another angle of the fire at the Vladimirskaya 750 kV substation.

Dagens Pollental !!

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

7 Likes

En liten oppfølger til angrepene på det russiske strømnettet:

Evgen Istrebin illusterer hvordan Ukraina ser ut til å gå etter strømforsyningen til Moskva-regionen. Dette er området med desidert høyest befolkningstetthet i Russland - med tilhørende arbeidsplasser, så det er rimelig å anta at strømforbruket er stort og tilførselsnettet omfattende.

Som med så mange aspekt med denne krigen, så ser det ut til at ukrainerne arbeider ut fra langsiktige strategiske planer. Det taktiske er en nødvendighet, mens det er de strategiske målene som skal gi seier i fremtiden.

10 Likes

Hva er det med russere ? De beskylder Ukraina for at de er nazister ,men selv nazistene under krigen var vel ikke i samme liga som russere når det gjelder grusomheter og ondskap.

4 Likes

En gang etter krigen, når Budanov sine karer kommer for å hente krigsforbrytere i Russland, så vil de stadig vekk måtte stille seg i kø bak russere som også har uoppgjort business med russiske offiserer.

6 Likes

Pentagon gir grønt lys for og gi Ukraina Tomahawk missiler ,den endelige avgjørelsen gjør trump. Så det logger fortsatt i det blå,men det kan være at han ombestemmer seg nå og gir klarsignal.

2 Likes

https://x.com/DrnBmbr/status/1984345446027002176

3 Likes

Uvanlig konsentrert.
Med forbehold om at de russiske kanalene som Dronebomber baserer kartet på er riktige, så ser dette ut som et forsøk på å overvelde luftvernet i et område.

Det kan være nærliggende å tenke at siden dette er et nytt mønster, så er det kanskje også et nytt våpen involvert. Flamingo er veldig stor, og godt synlig på radar fra til jagerfly. Med så mange droner i luften, er jeg rimelig sikker på at russiske jagerfly holder seg langt unna. Det vil øke sannsynligheten for at noen flamingoer når målet - dersom målet ikke er så langt unna at jagerfly kan operere trygt.

4 Likes

Trump ringer vel p00tin og spør om det er OK…

5 Likes

https://x.com/front_ukrainian/status/1984344375619457424?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Ser ut som ukr SF ble deployert bak russiske linjer i Pokrovsk

https://x.com/bielitzling/status/1984341099947675730?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

5 Likes

Hvis man ser på hvor det er “fortifications” (gule streker), så gir det (kanskje) noen viktige innblikk av hvor man står hen i krigen i Ukraina, og hva som er utfordringer og problemer, og hva som gir muligheter og er styrker, for begge sider. Feks ser Zaporizija veldig annerledes ut enn Donetsk.

2 Likes