Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

2 Likes

Kadyrov sine menn er formelt Rosgvardia, men ordrer går åpenbart ikke direkte til dem fra Moskva.

Da Prigozhin gjorde opprør, opplevde Kadyrovittene offisielt så mye plunder og heft at de aldri nådde frem. Det virket som om Kadyrov så an situasjonen, for ikke å komme på kant med en mulig ny leder i Russland.

Blir det opprør i flere regioner, er det ikke sikkert at Putin kan regne med hjelp fra Kadyrov sine minst 60.000.

2 Likes

Ukraina angrep også en node i kraftnettet. Om jeg forstår det rett, så er 750 kV spenning brukt i nettet som de største kraftstasjonene er koblet på. (Det er sikkert noen på forumet som har innsikt i høyspentnett.)

Ser noen skriver at det er en 4010 MVA node, med utgående linjer fra 110 til 750 kV. Dette er store energimengder, så det er kanskje snakk om en relativt sentral node.

2 Likes

Med tanke på hvor godt russerne klarer å forsvare oljeraffineriene sine, så er det neppe lettere for dem med å forsvare transformatorstasjonene. Dog har ikke Ukraina like bra med langdistansedroner som Russland.

Oops! Der smalt det i et raffineri igjen.

6 Likes

Visst, men vi i Europa kan ikke begære att USA hele tiden skall ordne allt før oss. Vi må ta oss i kragen å begynne å rydde opp og lage vår egen sikkerhet. At stole på at “Noen Annen” skall ornda allt er helt enkelt ikke en sikkerhetsløsning.

4 Likes

Helt enig i det du skriver her.
Mitt innlegg om at Trump trekker tropper ut av Europa, var ment kun å fokusere på hvordan Putin-regimet reagerer på det - svakhet.

Selvfølgelig bør/må Europa ta sterkere ansvar for egen sikkerhet.

Trekker han ut eller flytter internt i Europa?

1 Like

Takk for innspillet. Fikk meg til å sjekke kilder igjen.

Det sikre er at antallet U.S. soldater i Romania går kraftig ned.
Som var budskapet i artikkelen jeg lenket til.

Men jeg ser av en 4-5 kilder nå , at det er langt fra klart om de soldatene som trekkes ut av Romania, sendes hjem til USA, eller blir flyttet internt i Europa.
Om de kun flyttes til f eks Tyskland, Polen eller Italia, vil dette vanskelig kunne tolkes som noe særlig svekkelse at U.S. tilstedeværelse i Europa.

2 Likes

En av propagandistene på russisk stats TV innrømmer her at ila 4 år med sanksjoner har Russland kommet opp med absolutt ingenting til erstatning av sanksjonerte produkter som åpenbart savnes sterkt:

Greit å ha med hele bildet. USA flytter ut 3k soldater fra Romania, men utstyr skal står igjen/forhåndslagres.

Samtidig har Romania økt hæren med 10.000 soldater.

Så det gir veldig god mening for USA å rotere.

5 Likes

Økende misnøye mot at stadig flere unge ukrainske menn flykter til EU.

2 Likes

Jeg kan se den. Folk tenker at i stedet for å få beskyttelse i Europa som flyktninger, så burde de forsvart landet sitt? Samtidig skjønner jeg Ukraina sin side. De mener at disse burde bli skånet for krigstjeneste. De er så få (pga demografi) og er framtiden til landet.

1 Like

Jeg tror ikke p00tin eller ryzzland gjenerellt tenker noe om det. De har sett Europa som svagt i +20 år, og på gode grunner.

For 20 år siden, så var Russland veldig, veldig svake. Etter opprustning, så klarte de etterhvert å ta kontroll over Tsjetsjenia i 2000.

2 Likes

Dagens Update – Meget kort :frowning_face:

Heroisk Indsats :partying_face: :partying_face: :partying_face:
Porkrovsk ser ud som frigjort for Ruskiiiiies :partying_face: :partying_face: :partying_face:

Solovyov :rofl: :rofl:

AI forsider kan forekomme — Men Ægte news :partying_face:

Another angle of the fire at the Vladimirskaya 750 kV substation.

Dagens Pollental !!

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

7 Likes

En liten oppfølger til angrepene på det russiske strømnettet:

Evgen Istrebin illusterer hvordan Ukraina ser ut til å gå etter strømforsyningen til Moskva-regionen. Dette er området med desidert høyest befolkningstetthet i Russland - med tilhørende arbeidsplasser, så det er rimelig å anta at strømforbruket er stort og tilførselsnettet omfattende.

Som med så mange aspekt med denne krigen, så ser det ut til at ukrainerne arbeider ut fra langsiktige strategiske planer. Det taktiske er en nødvendighet, mens det er de strategiske målene som skal gi seier i fremtiden.

10 Likes

Hva er det med russere ? De beskylder Ukraina for at de er nazister ,men selv nazistene under krigen var vel ikke i samme liga som russere når det gjelder grusomheter og ondskap.

4 Likes

En gang etter krigen, når Budanov sine karer kommer for å hente krigsforbrytere i Russland, så vil de stadig vekk måtte stille seg i kø bak russere som også har uoppgjort business med russiske offiserer.

6 Likes