Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

The Kremlin could strike Ukraine with a “nuke” to force it to surrender.

This could include demonstration strikes on water, uninhabited objects or military infrastructure.

En på forumet her, som nå ikke er aktiv sa i 2022 at et klart tegn på at Russland gjør seg klare til å bruke atomvåpen er at de fyrer av en varslet test på åpent hav e.l. Det blir neppe noen overraskelse. Russland er lite keen på at USA trykker på atom knappen fordi de ikke vet hvor missilet er på vei.

Btw, prat om atomvåpen kommer gjerne når ting er på vei til å bli verre for Russland. Feks at Trump går lei og faktisk gjør noe.

9 Likes

Russland terror om er Ukraina. Ukraina bomber finansieringen av terrorbombingen.

13 Likes

Ukrainsk angrep i natt, kraftige branner i oljedepot ved flyplassen i Sochi:

Ca kl.09.50 har NRK plukket opp saken:

Ukrainske droner angrep også i Voronesh oblast:

Også russerne har angrepet i natt, og som vanlig fokuserte de på sivile mål. Som bolighus i Mykolaiv:

8 Likes

Kina og India har vært de klart største kjøperne av russisk olje under krigen.
Ting er iferd med å endre seg i India nå:

21 Likes

Olje- og drivstoffdepotene ved flyplassen i Sochi brant fortsatt kraftig mer enn 18 timer etter angrepet:

https://x.com/visegrad24/status/1952065116767490099?s=19

18 Likes
18 Likes

Ukrainas antikorrupsjonsenhet NABU skal ha avslørt en korrupsjonsring omfattende 1 stk medlem av nasjonalforsamlingen, 2 stk tjenestpersoner, flere i nasjonalgarden samt 1 stk direktør i et droneselskap skal ha deltatt i korrupsjonen.

De samarbeidet om å skru opp prisen på statlige kjøp av droner, og splittet seg imellom (deler av) prisøkningen:

3 Likes

Jeg er spent på hvordan Washington Post kommer til å presentere denne saken. Med tanke på hvordan de har gitt Ukraina skylden for et russisk angrep på et sykehus, så regner jeg ikke med at vinklingen blir suksess i antikorrupsjonsarbeidet.

3 Likes

All den tid Russland angriper sykehus for fødende osv, så skjønner man at Russland driver med terror mot sivile. At Washington Post legger ut en slik artikkel er mao drøyt. Russland har angrepet hundrevis av ukrainske sykehus, skal liksom alt det være militært? Hva var motivasjonen til WP å poste noe slikt? :thinking:

8 Likes

Korrupsjon og kameraderi er dessverre mye mer utbredt enn en skulle tro, også i Norge. Særlig det siste. Hadde ikke tenkt så mye på det før jeg var involvert i en kollisjon mellom meg som syklist og en bil
Politiets vurdering var åpenbart feil, men politiadvokaten fikk solid støtte av advokat i Statadvokatembetet
Frustrerende…
(Uten sammenligning med denne saken forøvrig)

2 Likes

Det ser ut til at det har gått med noen fly også.

(På en annen flyplass.)

Edit:
Jeg tror dette er en indikasjon på hvordan det står til med russisk luftvern. Ikke bare at dronene ikke ble skutt ned før de nådde flyplassen, men også at de ikke ble varslet tidlig nok til å få flyene på vingene.

18 Likes

1 Like

Tallene for EU etter 01.01.2025 er ganske anderledes, ettersom Ukraina ikke fornyet avtalen for russisk gass som gikk gjennom deres territorie. Det var da bare gassen som gikk til Tyrkia som fortsatte i rør. Resten måtte gå som LNG.

3 Likes

Jeg tror at Russland får solgt sin olje uansett, selv om den er litt rabattert. Før krigen lå Urals på omtrent samme pris som Brent, mens den nå ligger på 2-3 dollar under.

Mao viktigste måte å få senket inntektene på er at oljeprisen faller ned til 50$, og helst 40$, problemet er da at US shale oil forsvinner, og man får en rekyl i oljeprisen.

Under er en oversikt på Russlands inntekt fra hydrokarboner. Merk at 2022 var helt spesilet med oljepriser over 100$, og viktigere priser på gass som tilsvarte i perioder 300 dollar fatet olje

Jeg tror derfor at på lang sikt er en pris på 60-tallet det aller beste for utfallet med minst inntekter “in the long run” til Russland. Og vi er der omtrent nå.

2 Likes

Kommentaren min handlet først og fremst om gassen - den får ikke Russland uten videre solgt, noe som synes klart i regnskapene til de russiske gass-selskapene.

Sanksjonene med pristak for russisk olje har til tider fungert svært bra. EU har tenkt å prøve seg på en ny en hvor tankere med russisk olje kun skal kunne forsikres hvis oljen selges med 15% rabatt. Vi får se hva som skjer videre der.

Også har man denne da: MSN EU prepares package to attack products made from Russian oil from 2026

Jeg tror også olje til 60-70$ fatet er det som på lengst sikt vil gi lave inntekter til Russland. Det er jo også interessant hvis OPEC fortsetter å øke produksjonen sin. Gir muligens Ukraina rom til å gradvis ta ut russisk oljeproduksjon uten å sende prisene i været?

Dette handler om penger fra EU, ikke fra EU land.

3 Likes

Dette viser at Putin går i samme fotspor som Stalin i forhold til sine nærmeste også:

En mann uten livets rett for å si det slik

1 Like

SBU drones hit 5 Russian fighter jets at Saky airfield in Crimea, !BAVOVNA at railway junction in Volgograd region

Lite info om hvilke fly enda.

8 Likes

Postet av Mvalen i tråden for ca 6 timer siden.
Samme hendelse:

7 Likes

Ad russisk salg av gass:
Gazproms salg av gass har i 2025 falt til det laveste nivået på 50 år:

12 Likes