Forsåvidt 2 dagsferke kart fra Russiske kilder. Men UKR film fra plasser i byen hvor RU kart hevder RU kontrollerer setter jo sannhetsgehalten til disse to ganske lavt.
Dette er litt mer, det finnes håp. Siden vi ikke vet hvor, når osv. Men gøy hvis folk internt i Russland er lei og vil sabotere.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1986355246298194001
Enemy logistics are on fire: the “Freedom of Russia” resistance movement burned dozens of locomotives in Russia.
The targets of the strikes were locomotives that Russians use to supply weapons, ammunition, and equipment during the fighting against Ukraine.
Ok siste fra meg på en stund!.
Euromaiden skriver litt om noe som forklarer hvor brutalt det er på Russisk side.
Russian commanders turn Myrnohrad battle into extortion scheme.
As 27,000 Russian soldiers attack Myrnohrad from multiple directions, investigations reveal systematic extortion behind the casualties. Ordinary Russian troops face a grim choice: pay their commanders or be “reset” - sent on suicidal assaults.
Ukrainian forces continue holding the town despite being outnumbered eight to one, destroying Russian armor at the gates. But Ukrainian resistance isn’t the only reason for massive Russian losses.
Commanders force soldiers to pay bribes for protection, decent food, or basic leave. Those who can’t pay are deliberately sent to expose Ukrainian firing positions without body armor, communication, or fire support. The reasons for being “reset” range from refusing suicidal orders to minor arguments with superiors.
Since Russia’s 2022 invasion, over 12,000 complaints about extortion and extrajudicial killings have been filed with Russian military prosecutors. Only ten criminal cases opened. Five convictions issued.
Each meter of ground around Myrnohrad costs Russia hundreds of dead - not only from Ukrainian resistance but from a corrupt system that treats soldiers as expendable commodities.
https://euromaidanpress.com/2025/11/06/frontline-report-2025-11-04/
De kjører også et langt mer nøytralt kart.
Ok siste! jeg lover.
Mer info om dronebasen som ble tatt. Virker å være mye bedre enn kun 1 uke stopp i angrep.
Well-informed channel Dosye Shpiona confirms: On the evening of Nov 5, Ukraine struck a major Geran-2 (Shahed) drone base at Donetsk airport with cruise missiles and drones. An ammo depot, fuel storage, and pre-launch prep site were destroyed. Power and comms nodes damaged. Up to 1,000 drones and 1,500 warheads were reportedly on site.

Synes han her hadde en god take.
I was looking at satellite imagery of the new Russian drone base at Donetsk airport a few months ago with a friend; we both came to the conclusion Ukraine was deliberately not shelling the installation until it was full of drones.
Last night, apparently, it was full of drones.
Ad Evilfreud & ulike kart fra Pokrovsk området:
Har i dag skummet meg gjennom 10-12 kart, alle postet i dag.
Det samlede bildet er kaotisk, og rimelige umulig å ta stilling til hva virkeligheten er i dag i Pokrovsk.
Kjenner meg igjen i Evil’s beskrivelser.
Men jeg endte altså opp med å poste - ingen kart.
Ift Evilfreuds innlegg i dag ad Pokrovsk har jeg et lite tillegg:
Ifølge ikke-redaktørtstyrt kanal/nettsted har ukrainske spesialstyrker (Budanovs gutter) ila dagen rykket sørover fra Dobropillia området, i retning Pokrovsk. Langsom fremrykking med noen få hundre meter/24 t.
Men altså konsolidert fremrykking nordfra mot Pokrovsk.
Jeg blir veldig overrasket hvis Ukraina holder Pokrovsk over nyttår. Såpass utsatte forsyningslinjer koster å holde på. Venter de for lenge blir det dyrt å trekke seg ut også.
Tre dager forsinket viser at Russland rykket fram i sørøst og utvidet gråsonen i nordvest.
EDIT jeg skriver over at Deepstatemap er tre dager forsinket, så det kan godt være situasjonen er enda mer presset. Samtidig, hvis Ukraina har brukt mer ressurser, så kan de midlertidig presse Russland tilbake, men jeg tror det må veldig store ressurser til for å gjøre noe mer. Tviler på at Ukraina vil bruke dem på denne biten av fronten. Det vil koste Ukraina i form av mer tapt terreng å miste byen, men det er fortsatt bedre enn å miste mange soldater.
Jeg heller mot deg, ser også kilder jeg mener er pålitelige sier at lommen er i ferd med å evakueres og at det kun er 250-500 ukrainere igjen der.
Det gir også mening at de nå kjører en ryddig evakuering av lommen, så får vi se hvor lenge de holder byen før de trekker seg tilbake.
Det jeg er spent på er hvordan det går videre. Etter at Ukraina mistet Bakhmut, så har Russland klart å komme seg 13 km vestover. På 2-3 år…

Etter at Ukraina mistet Vuhledar for litt over et år siden, så har russerne kommet seg et godt stykke videre.

Forskjellen her er vel at etter Bakhmut, så var russerne “tømt”, de hadde ikke reserver igjen.
the observed frequency of Shahed drone launches in October amounted to approximately 171 per day
1000/171 = 6 dager
1500/171 = 9 dager
Mao, Ukraina tok ut 6-9 dagers lager med droner.
De tok jo også ut en logistikk- og utskytningsbase, men jeg vil jo tro Russland har flere av disse, så nyproduserte droner vil bli sendt fra disse i stedet inntil de har fått inn nytt utstyr.
EDIT
If we take the value of 58%, then in October, approximately 3, 063 Shahed/Geran drones were launched
Resten antar jeg er andre mindre droner/decoys.
Det blir 98 om dagen, i så fall blir det:
1000/98 = 10 dager
1500/98 = 15 dager
Det høres jo straks mye bedre ut.
- India’s US oil imports surged to 593,000 bpd, highest since March 2021.
- Russian crude purchases stayed robust at 1.61 million bpd, slightly below average.
- Rise driven by strong arbitrage, wider Brent-WTI spread, weak Chinese demand.
- US sanctions on Rosneft, Lukoil may curb Russian flows post-November 21.
India’s monthly crude oil imports from America witnessed a rise in October to their highest level since March 2021 even as purchases of Russian oil stayed robust at 1.61 million barrels per day (bpd) but slightly below the year-to-date average of 1.73 million bpd, data from maritime intelligence firm Kpler said.
In October, Indian refiners imported 593,000 bpd of crude oil from the US, showing a sharp rise from 207,000 bpd in September and well above the year-to-date average of 305,000 bpd. This growing share of US oil in India’s crude basket highlights the strong energy ties between the two countries and reflects India’s strategy to balance supply security, economics and geopolitics.
Så, økende import kommer fra USA i stedet for Russland, men den russiske importen har ikke falt.
Men ser ut til å kunne falle framover.
Det er ting som tyder på at kamerat Lavrov synger på siste verset som utenriksminister. Han er nok ikke den som e r mest diplomatisk i sine uttalelser, Og det passer dårlig nå hvis Putin kanskje har innsett at denne krigen koster for mye
Sanksjonene kom 22 10. Da var det kun 9 dager igjen av oktober.
Forventer helt andre tall for november.
Ukrainas spesialstyrker slapp en video fra en av sine enheter («Alpha») i kveld.
Videoen er fra kampene ved Pokrovsk.
Den er 1 m 52 sek lang, og dokumenterer elimineringen av ca 40 stk russiske soldater:
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1986471929235317153
Situasjonen ved Pokrovsk er vanskelig for Ukraina. Men er ikke så sikker på at vi kommer til å se en snarlig tilbaketrekning av ukrainske soldater fra området.
Det var en grunn til at jeg sjekket dataene for både oktober og november. Så en post av Trump hateren PhillipsPOBrien og lurte på om det han sa ha et riktig bilde av virkeligheten. Svaret var nei. Jeg er ikke en Trump fan selv, men litt objektivitet bør man ha. Det blir interessant å se hva de faktiske resultatet for november og desember blir.
Det er et hint om hvor presset situasjonen er når de bruker dem ved fronten på den måten. Så jeg tolker det ganske anderledes enn deg…
Spesialstyrker brukes ikke til rutine, men for å redde en situasjon eller skape et gjennombrudd.
«Situasjonen ved Pokrovsk er vanskelig for Ukraina. Men er ikke så sikker på at vi kommer til å se en snarlig tilbaketrekning av ukrainske soldater fra området.»
Spesialstyrkene ble vel sendt inn for få dager siden - for å redde situasjonen?
Er ikke noe rutineoppdrag dette.
Apropos
Bildet er 3år gammelt, så tar det som copium frem til det er en faktisk kilde.
Og azov pleier ikke slippe info før en operasjon er ferdig.
Azov har vært aktive i området nord for Pokrovsk. Det er noen lommer med russere der. Om en slik lomme har klappet sammen, så kan det dreie seg om flere kilometer - uten at man kommer bak fronten til den russiske hovedstyrken.
Skal man kalle noe slikt et gjennombrudd i tradisjonell forstand, må de treng gjennom til de kan manøvrere bak de russiske linjene.
Bildet var vel mest en illustrasjon enn noe som er ment fra aksjonen det vises til.