Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Dårlige tider i tanks og jernbanebransjen om man skal tro kilden…

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1986555787586466190

12 Likes

Det jeg ikke tenkte på her er at dette mest sannsynlig gir Ukraina litt ekstra tid til å produsere og plassere ut interceptordroner, så effekten kan nok bli enda litt større enn dette.

Btw, så i en post at Russland muligens også hadde fått interceptordroner som kan ta ut Shahed-lignende droner. Spørsmålet blir hvor kjapt de to sidene klarer å få dem i masseproduksjon og utplassert.

1 Like
2 Likes

Russerne er som maur, du ser 1 og så er det et par til, og før du vet ordet av det har du huset fullt av maur.
Du aner ikke hvor de er kommet inn, men du skjønner selvsagt at det er «cracks in the wall», men det er ikke enkelt å identifisere.

2 Likes

Klarer Ukraina å holde Pokrovsk til over jul så må vel det et mirakel til.

Til dere som følger dette tett. Det har vel vært ganske åpenbart i lang tid at Pokrovsk vil falle. Men hvorfor har de ikke trukket seg tilbake for lenge siden? Et det fordi «bytteforholdet» i døde er favør Ukraina i kampene om disse byene, eks Bakhmut, Vuledahr, Jasiv Jar, Advils etc? Og at trekker de seg tilbake herfra, så møter de uansett på russene lenger bak i mindre fordelaktige stillinger?

Militærledelsen har jo fått mye kritikk pga av ressursene som settes inn og tapes i kampen om nevnte byer. Og forkant av alle nevnte slag har vel Ukraina vært spådd til å tape av så å si alle nøytrale medier.

2 Likes

Ja, å innta byer koster veldig, veldig mye mer enn å ta f.eks. et skogholt.

Timingen er dog veldig viktig, for venter Ukraina for lenge, så blir det vanskelig å trekke troppene ut uten å da ta store tap.

Pokrovsk har sett omringet ut siden midten av juli, så de har påført Russland enorme tap i dette området i ca 4 måneder. Jeg tenker Pokrovsk har vært ideel å forsvare fordi den har en relativt stor by rett ved siden av. Det har gjort det vanskelig for Russland å omringe og kutte forsyningslinjer.

Kart fra juli

4 Likes

War never changes. Det er under retrett de store tapene kommer for forsvarerne. Var sånn for romerriket, er sånn for Ukraina.

1 Like

Det må bli ganske vanskelig etterhvert å forsyne Krim med drivstoff. På filmen nedenfor, så tar Ukraina ut to tog med drivstofftanker og ett lager.

Jeg vil tro at strategien til Ukraina for å vinne krigen vil være å kunne gjøre logistikken til Krim og Zaporizhia og det delvis okkuperte Kherson til et mareritt.

4 Likes

Tror du virkelig de tror på «seier»?

Det beste de kan håpe på er vel å få fryst frontlinjen så fort som mulig.

Selvsagt kan mirakler skje, at Putin faller og et demokratisk Russland oppstår i asken. Men det blir vel fort ønsketenkning.

1 Like

For oss sofageneraler er det vanskelig å vurdere motivene, når vi har begrenset med informasjon om situasjonen.

Vi ser på kart, som ikke blir særlig nøyaktige når vi zoomer inn. Jeg tror derfor at vi får nøye oss med å kommentere de litt større bevegelsene.

I den nordre delen av lommen har Russland tapt mye areal i det siste. Det ser heller ikke ut til at de har ressurser til å snu trenden.

Svekkes Russland mer i nord, blir situasjonen i Pokrovsk mer lik en vanlig frontlinje. Da blir det straks viktigere å drive russerne ut av Pokrovsk, så de ikke lengre kan operere droner derifra. (Neste område med kjellere og høye bygninger er mye lengre fra ukrainske forsyningslinjer.)

Edit:
Dette er en av mange måter å tolke en situasjon der vi har begrenset innsikt. Andre forklaringer kan være like plausible.

5 Likes

Russland har satt inn alt de har for å ta en småby. De klarer ikke å skalere opp andre steder. Det er ikke særlig imponerende.

Jeg tror at Russland tapte i 2022, da de ikke oppnådde et raskt regimeskifte i Ukraina. Nå fører de en krig som bryter ned ressursene og legitimiteten til statsmakten i Russland. Dersom ikke Russland oppnår en frossen konflikt i Ukraina, vil de måtte trekke seg ut eller risikere indre kaos.

11 Likes

Jeg tror at Ukraina har en strategi for å vinne krigen. Det er ikke det samme som at jeg tror de har oddsen i sin favør. Jeg tror heller ikke det er umulig. Både Russland og Ukraina har støttespillere de er helt avhengige av. Øker eller minker en av disse partene støtten, så påvirker det balansen.

Der Ukraina har kunnet støtte seg på Europa for import av strøm når Russland tar ut deres egen produksjon og importert enorme mengder transformatorer osv fra Europa, så vil jeg tro Russland står mer isolert. Russland har heller ikke økonomi til å være en importør av drivstoff hvis det kommer til det. Hittil, så er det basically bare Russland som har kunnet angripe med større missiler. Ukraina har endel produksjon som kommer online nå.

Kort sagt, bakrommet til Russland ser ut til å bli mer og mer utsatt. Jeg vil tro det er krigen blir vunnet/tapt for begge parter. Det er logistikken som til sist bestemmer utfallet.

Ta f.eks. Kherson. Ukraina drev dem ikke ut av vest-Kherson med makt. Russland måtte trekke seg tilbake fordi de ikke fikk forsyninger over elven. Tilsvarende kan skje med både Krim og Zaporizhia og det delvis okkuperte Kherson. Ukraina har laget veldig mye mer mellomdistansedroner med type 100kg payload. Disse når hele Zaporizhia / Kherson korridoren til Krim.

5 Likes

Ukraina sliter jo med å mobilisere mannskap. Og så lå legnge Russland rå over større ressurser så tror aldri Ukraina kan komme på offensiven å drive Russland tilbake fra okkuperte områder.

Jeg tror rett og slett ikke Ukraina har nok mannskap og utstyr til å drive angrepskrig.

2 Likes

Og jeg er hovedsakelig enig med deg. For at Ukraina skal klare det, så må de ha svekket frontavsnittet til Russland ved å ta ut bakrommet og logistikken dit. Det er derfor jeg nevner de tre områdene. Det er en lang og smal korridor hvor det holder med billige mellomdistansedroner.

En ting til, og det er jo luftrommet. Hvis Ukraina klarer å kunne bruke fly i større grad, så vil det også kunne påvirke balansen. F.eks. hvis de tar ut det Russland har av mellom og langdistanseluftvern, så sitter Russland igjen med håndholdte SAM som man kan fly over.

2 Likes

Poenget mitt er at de russiske styrkene i Ukraina til slutt vil måtte trekkes tilbake fordi de forbruker ressurser i et tempo som det russiske samfunnet ikke er i stand til å opprettholde. Helt grunnleggende samfunnsfunksjoner som vann, kloakk, halsevesen, og matforsyning har økende problemer. I det siste har forsyning av drivstoff og strøm også blitt et problem.

Om Putin ikke vil ta foten av gassen, så risikerer han kaos i samfunnet. Da vil de ikke kunne opprettholde forsyningene til invasjonshæren i Ukraina.

6 Likes

Ifølge Secretsquirrel, som pleier å ha god kontroll gjør UKR Store push i området nord for Pokrovsk

Også greit å vite at mye av fremrykkingen til RUS er 2-3manns grupper. Som nok forklarer hvorfor UKR bruker SF for å rydde dem bort.

2 Likes

Bra artikkel fra Euromaiden.

https://euromaidanpress.com/2025/11/07/isw-russia-sends-reinforcements-to-consolidate-infiltration-gains-in-pokrovsk-sector/

Jeg ser på det mest som et spørsmål om når mer enn om de tar Pokrovsk.

Dette har ve vært ordlyden så og si etter de 2 første ukene etter fullskala invasjonen startet i 2022.

Bare for å understreke det først som sist siden stemmingen på denne tråden til tider har vært ganske «ladet», jeg håper du får rett, men tror du tar feil.

2 Likes

Velkommen etter

1 Like

Hvor dette ender, er i prinsippet et matematisk spørsmål. Hvor lang tid det tar, avhenger av hvor lenge undertrykkelsesapparatet i Russland klarer å holde kontrollen.

Alle utspillene om våpenhvile fra vestlige land, kan tolkes som en frykt for kaos i Russland om situasjonen får utvikle seg. Det er nok mange som bekymrer seg for hva som vil skje med verdens største atomvåpenarsenal i en slik situasjon.