Bingo.
Det kjøpes utstyr på kommersielle vilkår.
Det har ingenting med støtten å gjøre 
Bingo.
Det kjøpes utstyr på kommersielle vilkår.
Det har ingenting med støtten å gjøre 
Og hva hvis US setter en stopper for denne handelen?
Og hvis det er sånn at US ikke har noe å si lengre, hvorfor bry seg da med hva US og Trump mener?
Så vil det være krise for US våpenindustri.
Da får man nok en sveits 2.0 situasjon
Så står Europa ende mer alene enn før, og skjønner at de ikke kan basere seg på amerikansk forsvarsindustri. Høres sannsynlig ut at USA dropper sin største næring.
Tror du har drukket for mye Kremlcoolaid.
Det spørsmålet definerer 2026. USA vil nok til slutt oppdage at det hadde en verdi å ha alle de allierte landene likevel.
Igjen, hvorfor prøver US og Trump seg på dette? Hvis de er tom for pressmidler slik dere mener de er.
Da er det jo bare å gi blankt faen i US da vel
Merker meg at du har basert dine resonnementer på at USA pr i dag fortsatt gir støtte til Ukraina.
Det korrekte er at støttepakkene vedtatt av Biden-administrasjonen er blitt fullført.
Dvs at Trump har holdt fingrene av fatet, og ikke stanset gjennomføringen av Bidens pakker.
Men Trump har ikke gitt noen støttepakke(r).
Under Trump selges mil utstyr til markedspris til Ukraina.
Dette har vært omtalt/kritisert flere ganger, og er ikke noen hemmelighet.
Grafisk fremgår dette også av søylediagrammene oppr postet av Christian, inntatt i innlegg nr.3818 ovenfor fra Savepig.
**
Ikke del av noen formell støttepakke:
USA har det meste av krigen delt Intel - etterretningsinformasjon inkl satellitt foto - med ukrainske militære.
Denne støtten er fortsatt av stor verdi for Ukraina.
USA har fjernet restriksjonene søkt pålagt ukrainske militæret i hvor og hvordan bruke enkelte våpentyper. Stikkord: Angrep langt inn i Russland.
Om USA re-introduserer slike restriksjoner på våpen som allerede befinner seg i Ukraina, kan dette sette ukrainerne i klemme.
For da kan de si til Putin at de prøvde. at de nå kutter støtten til UKR.
Høres mer ut som et problem før USA enn noen annen. Og en god mulighet før europeisk våpenindustri.
Den er jo kuttet etter sigende.
Altså, skjønner ikke jazzingen her hvis det det viser seg at US ikk kan stille noe «makt» bak kravet.
Imho særdeles manglende situasjonsforståelse, typ Marie Antonette:
“Qu’ils mangent de la brioche” altså, “La dem spise kake”.
Marie A var altså såpass avsondret fra virkeligheten at da hun hørte at undersåttene ikke hadde brød, så antok hun at de bare kunne spise kake i stedet…
Er (dessverre) en del som tyder på at DJT er akkurat like avsondret fra realitetene også, og med det egentlig er en slags moderne Marie Antoinette-figur (selv om endelikt ved giljotinering seff trolig er for mye å håpe på).
Beklager fra denne kanten, men praktisk, fundamentalt og prinsipielt mener jeg Lurås tar helt feil.
Ok, men da trenger man jo ikke bry seg så mye lengre hva noksagten i US mener da.
Krigen fortsetter for fullt med bare Europa som støttespiller. Et Europa som har nok å stri med fra før
Lurås er helt på bærtur i mine øyne. Ikke fordi jeg ‘misliker fyren’, men fordi hele argumentasjonen hans står på et fundament som rett og slett ikke henger sammen. Han bygger hele resonementet sitt på to ting som er rene myter. For det første at Ukraina egentlig ‘burde gitt seg’ og at de kunne unngått krigen hvis de bare var mer føyelige og for det andre at Vesten på mystisk vis ‘forførte’ dem til å stå imot Russland.
Det er bare piss. Russland invaderte fordi de ville. Ikke fordi Ukraina ba om Nato medlemskap eller sa nei i 2021 til å bli et lydrike. Skal små land plutselig bøye seg hver gang en nabo rasler med sabelen? Da kan vi like godt avskaffe folkeretten da. Og hele ‘kapitulasjon gir fred’ logikken hans? Det er skoleeksempelet på hvordan du får mer krig og ikke mindre. Gi angriperen land … ja da prøver de seg igjen. Ferdig snakka det. Så når han kaller dette ‘realistisk’ så er det bare feighet rapped in som en ræva analyse for min del. Det er derfor jeg sier han er totalt på jordet/bærtur. Man kan være uenig om midler, men å gi angriperen belønning og kalle det realisme… nei takk viv. Derfor mener jeg Lurås tar feil fundamentalt, prinsipielt og praktisk. Slike argumentener holder rett og slett ikke vann.
Spørs om ikke Europa får
a) enda mer å stri med om vi ikke finner en måte å stagge russisk aggresjon på
b) egentlig mest av alt trenger noe å samle seg om som er viktigere enn agurkform m.m
Jupp, men vi mangler et felles narrativ. En historie vi skal leve ut. En (eller flere) felles fiende(r) å mobilisere mot.
Man kan si hva man vil om den kalde krigen, men det overordnede felles narrativet var det liten til ingen tvil om (for folk flest da). Så kan vi sikkert diskutere til døde hva som har hendt 1991-2022 i Europa, men de aller fleste av oss her inne vil sikkert være enige i at det samlende, overordnede [ihvertfall sikkerhetspolitiske!] narrativet som mange av oss vokste i, ihvertfall ble veldig mye mer utydelig etter den kalde krigens slutt.
Men jeg tror at Trump og Putin kommer til å gi oss den historien. Jeg tror at Trump og Putin rett og slett kommer til å kuke det til og servere narrativet rett i europeiske hender. Og Trump kommer til å bli husket som Marie Antoinette. Og Putin? Hideki Tojo er en good bet…
Jeg mistenker at Trump nå er såpass redusert, at han ikke lenger henger skikkelig med i svingene. Dersom det er tilfellet, har vi nå en situasjon der ulike fraksjoner i administrasjonen forsøker å få med Trump på sine opplegg.
Noe som underbygger en slik teori (bortsett fra Trump sin opptreden), er at en amerikansk delegasjon nylig var i Kyiv og velsignet ukrainsk bruk av ATACMS langt inn i Russland. Det spriker veldig i forhold til andre utspill.
You were searching for some answers? - here you have it. From the US security council just now: Ukraine has officially received from the American side a draft plan. We outline the fundamental principles that matter to our people. We agree to work on the plan’s provisions in a way that would bring about a just end to the war. In this context, allow me to make several critical points. 1-First, while Ukraine stands ready to engage in meaningful negotiations to end this war — including at the leaders’ level — our red lines are clear and unwavering. There will never be any recognition, formal or otherwise, of Ukrainian territory temporarily occupied by the Russian Federation as Russian. Our land is not for sale. Ukraine will not accept any limits on its right to self-defense or on the size and capabilities of our Armed Forces. Nor will we tolerate any infringement on our sovereignty, including our sovereign right to choose the alliances we want to join. Any genuine peace process must respect a fundamental principle: nothing about Ukraine without Ukraine, and nothing about Europe without Europe. And let me be equally clear: we will not reward the genocidal intent that underpins Russian aggression by undermining our identity, including our language. 2- Second, support for Ukraine is indispensable. Peace requires strengthened security and sustained financial assistance to Ukraine. Reinforcing Ukraine’s defense capabilities is not an escalation — it is the only path to compelling Russia to engage constructively in international peace efforts. In this regard, we express profound gratitude to all partners and allies. This support is an investment in the rules-based international order and global peace. 3- Third, the Kremlin regime will not stop unless it is stopped through unyielding and concerted pressure. There is only one realistic path to ending this war: Russia must be compelled to retreat — economically, politically, and militarily.
Russiske UD ‘opplyser’ at man der ikke offisielt har mottatt noe fredsforslag fra USA:
Russerne ‘opplyser’ dette for å styrke narrativet om at de 28 punktene kommer fra USA, ikke fra Russland.
Det er absolutt surt, men det er jo realiteten.
For min del koker dette helt enkelt ned til dårlig forarbeid av både UN, US, EU, NATO og Vesten.
Hvis du ønsker fred, forbered deg på krig. Resten av verden forberedte seg på fred, Russland for krig. Prisen betaler alle nå, og i særs grad Ukraina. Dette tenker jeg er den dyrkjøpte lærdommen fra denne krigen.
Ikke umulig at vi er vitne til en Biden 2.0. Fyren er jo gammel og rar. Skjønner ikke at gamle folk klarer et sånt hardkjør et sånt embete medfører uten kognitive skader.
Men det er jo kanskje sånn de holder ut, at de bare kobler av.
Grafen viser allocations, ikke deliveries. Mao, støtten fra USA til Ukraina forsvant ikke over natten i 2025. Den har fortsatt, men den støtten ble vedtatt i 2022, 23 og 24. Jeg vet ikke hvor mye som har blitt levert i 2025.
Godt å se Norge toppe lista.