Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Jauda!

Den europeiske planen sier at det ikke skal være noen begrensninger på tilstedeværelsen av utenlandske tropper på ukrainsk jord. Det amerikanske forslaget, som er utarbeidet sammen med Russland, krever et forbud mot vennlige styrker i landet.

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2025/11/24/ukraine-europe-peace-plan-in-full-how-trump-compares/

Men også fra The Thelegraph. Owen Mathew’s har tidligere sjef for Moskva og Istanbul kontoret til Newsweek. Det kan jo brukes som argument for at han er russervenlig me også at han vet hva ha snakker om.

https://www.telegraph.co.uk/news/2025/11/22/delusional-europe-cannot-keep-ukraine-in-fight/

1 Like

Jeg kjenner ikke videre til

Det amerikanske forslaget er jo bare en de facto pustepause for Russland.

Enkelte av punktene er jo nærmest laget for å kunne stage en false flag-operasjon for å bare kicke SMO 2.0 igang.

Altså “Hvis Ukraina gjør dette eller dette eller dette, så gjelder ikke sikkerhetsgarantien, som kun gis av USA”…

Ta f.eks punktet om “skyte en rakett på Moskva eller St. Petersburg”. Hvor vanskelig er det for Ru. å skyte en rakett på seg selv (tilsynelatende) fra Ukraina, og lage en public outrage?

6 Likes

Det var også min første tanke!

Et slags free pass til alltid å kunne angripe Ukraina.

1 Like

Og dette free pass’et er nok unnfanget i Russland, snarere enn i USA!

Men har vært viktig for russerne å få amerikanere til fronte forslaget, og erklære at forslaget er amerikansk. Mens realiteten er at Witkoff kun fått oversatt fra russisk orginaltekst til engelsk.

1 Like

Synes Matthews artikkel er interessant, men den handler også om alt inntil nå.

Headeren i artikkelen er:

" Here’s why delusional Europe won’t keep Ukraine in the fight

The continent long ago surrendered the ability to play a role in great power politics "

Og det han snakker om er penger og vilje. Jeg vil ikke kalle ham russervennlig (for det er han ikke), men en smule defaitistisk er han (og mange andre også forsåvidt).

En generell feilslutning som mange kommentatorer gjør er å projisere status quo og nær fortid inn i fremtiden. Og hvis det er noe historien viser oss så er det at akkurat det er ganske fåfengt i situasjoner hvor realitetene på bakken forandrer seg på kort tid (det er en grunn til at jeg kommer tilbake til Pearl Harbor og RMS Lusitania igjen og igjen). Alt kan forandre seg på timer, dager.

Det jeg mener er at i nær fremtid kan det oppstå en situasjon hvor det blir lettere for europeiske ledere å bruke penger. Situasjoner hvor “den manglende viljen får litt hjelp”.

EUs ledere er har til nå og er tilsynelatende pdd fortsatt happy med ett enkelt øsekar, fordi det er ca. den mengden vann som kommer inn i båten. Hvis vannmengden som kommer inn øker betraktelig, så vil viljen til å skaffe seg flere øsekar også tilta. Få mennesker sulter ihjel ved siden av brødboksen. Men man må bli passe sulten for å trø i seg gamle brødrester også…

Det kan også oppstå situasjoner hvor det blir umulig for USA å ikke gripe inn / la Europa seile sin egen sjø uten å nærmest rive seg selv i fillebiter.

5 Likes

Eller for å si det sånn @InVivo : Se for deg at europeiske ledere til slutt ender opp med å måtte la Ukraina seile sin egen sjø og gjøre kowtow for Trump og Putin, samt forklare for sin egne velgere / befolkning hvorfor det bare helt uunngåelig måtte bli sånn (når den samme befolkningen opplever at det resulatet ikke akkurat var skrevet i stein på forhånd)…

Er det et gangbart resultat for dem?

1 Like

Hvem kan klandre han og andre for det?

Folk blir jo defatistisk innstilt når det er såpass langt mellom ord og handling fra europeiske ledere.
Det er blitt gjentatt til det kjedsommelige at Ukraina sloss for «oss». Hvis europeiske ledere faktisk mente det de sa så burde lagt handling bak ordene og gitt Ukraina det de trengte for å vinne, eller i det minste stå i mot.

Sånn jeg leser situasjonen, så er ikke Europa og Vesten veldig opptatt av lidelsene til ukrainerne. Det er den brutale sannheten sånn jeg ser det. Hadde «vi» vært opptatt av det så hadde innsatsen blitt lagt langt høyere.

Jeg frykter av Vesten og Europa ikke kommer til reagerer før det eventuelt er for seint å redde Ukraina. Men som du sier, alt KAN skje. Løpet er ikke kjørt, men jeg frykter det verste på vegne av Ukraina.

5 Likes

Alle som vil tenker jeg. Inkludert deg og meg. Om folk er “in the know” eller har en grad fra et norsk universitet forhindrer ikke oss fra å mene noe om standpunktene og ideene deres. Det er det fine med å leve i et åpent samfunn med ytringsfrihet.

Imho: Dette er en kamp om narrativ / diskurs [i Vesten/Europa] enn så lenge.

Og da blir det litt til å at alle som fronter et “dette går ikke / blir for kostbart / blir for vanskelig”-narrativ, også bidrar til at det fort kan bli sluttresultatet av dette overfallet.

Spør du meg, så er det fremstår det som relativt mulig at Europa og Ukraina på egen hånd kan gjøre situasjonen ganske uholdbar for Russland + tvinge USA inn i en situasjon hvor USA har lite til annet valg enn å støtte Europa. Men det kan være at man må trykke på “dirty tricks”-knappen.

Og det er narrativet jeg synes man kan fronte. For da er det opp til oss. Og vår skyld, vår skyld alene, om dette ender i en europeisk fadese.

Eller for å si det sånn: Ender det i fadese, så fortjener vi ikke bedre. Ansvaret er på våre skuldre.

En defaitistisk holdning er også å fraskrive seg ansvar.

5 Likes

USA skal ha overlevert teksten til en sikkerhetsgaranti fra USA til Ukraina:

https://x.com/UkrReview/status/1992862722833170581

Min vurdering er at dette ikke er en garanti.

Første tankeboble omtaler kun en mulighet/opsjon som USA hele tiden har.
Og det er dette som skal være ‘garantien’ fra USA.

Annen tankeboble binder de eurpoeiske makter samt NATO til (kun) å opptre synkront med USA.
Så hvis USA vil gjøre lite/ingenting for å hjelpe Ukraina i en gitt situasjon, står ikke de europeiske makter fritt til å gjøre mye.

Garantiens varighet er 10 år, jfr tredje tankeboble.

9 Likes

Absolutt!

Vi er oss selv nærmest og klarer ikke innse at solidaritet med Ukraina til syvende og sist er solidaritet med oss selv, og derav vårt eget beste.

Men vi får den verden vi fortjener.

For å sette det på spissen, vi vil heller handle kinesisk ræl fra Jysk, Rusta, Biltema, Jula, elbiler, ja u name it kontra å hjelpe de som virkelig lider.

4 Likes

Enten forstår US. forhandlere ikke at:

Ukraina kun vil legge ned våpnene om de føler seg trygge på at de ikke vil bli angrepet av Russland igjen

Eller så er dette en brutal måte å lage en situasjon hvor Ukraina ikke kan si “ja” til forslaget, for å så skyve Ukraina og Europa fra seg.

Det siste alternativet fordrer jo at man har en klar agenda fra begynnelsen av, og det er jeg litt tvilende til å man kan tro at US adm. har. Men de som har utarbeidet US. forslaget har selvfølgelig det, og ser seg nok tjent med at Ukraina må si nei.

2 Likes

Bingo!

3 Likes

Resten av det Republikanske partiet er nok engstelige for at de med dette også vil skyve flere velgere fra seg. Trump er allerede et stort nok problem foran mellomvalget i 26.

9 Likes

Tidligere Generalløyntnat Mood med betraktninger om Ukraina og Forsvaret. Meg med flere på denne tråden er veldig på linje med Mood sine synspunkter

5 Likes

Kunne tatt med et par punkter til der

• hvorfor Russland er 100% avhengige av Kina
  • Hvordan Russland er 100% avhengig av olje/gass/kulleksporten sin for å finansiere krigen
  • Hvordan Russland er avhengige av komponenter fra vesten til missilene sine
  • Hvordan russiske penger kunne finansiert Ukraina
  • Hvordan Russland ser ut til å ikke kunne forsvare sitt luftrom mot ukrainske droner og neppe kunne forsvart det mot NATOs luftvåpen som helt klart kunne slått hardt ut mo russiske produksjon av droner, missiler og logistikk.
  • Hvorfor russisk logistikk med tog har gått ned 13-14% fra toppen før krigen. (En sterk makro-indikator på hvordan det går med russisk økonomi)

Det er ikke som om den er enveiskjørt når det kommer til svakheter.

Bare så det er sagt, så er ikke Russland “tomme for penger”. De har fortsatt deler av velferdsfondet sitt igjen, men landet som helhet er stadig mer forgjeldet internt.

4 Likes

" – Det pågår ingen reelle fredsforhandlinger om Ukraina, og det har det aldri gjort. Dette dreier seg verken om fred eller Ukraina. Dette dreier seg om Donald Trump i likhet med alt annet den mannen foretar seg, sier tidligere forsvarssjef og sjefsforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), Sverre Diesen, til Nettavisen.

– Trump har en personlig agenda. Han ønsker å bli kvitt det amerikanske engasjementet i Ukraina av politiske årsaker. Han avskyr Europa og europeerne og han ønsker å bli kvitt den belastningen Ukraina-støtten er på det amerikanske budsjettet, sier Diesen."

"– Men hva skal til for å få på plass en varig fred i Ukraina?

– Da må Russland forstå at de ikke kommer til å kunne erobre Ukraina verken i denne eller noen fremtidig krig. Det er den eneste varige freden som er akseptabel og den eneste realiteten russerne kommer til å bøye seg for. Greier ikke Vesten å støtte Ukraina slik at det blir klart for dem, vil de fortsette krigen, sier Diesen."

13 Likes

Det interessante her er hvem som kjøper russiske statsobligasjoner. Kjøperne er russiske banker (statskontrollerte gjennom eierposter fra velferdsfondet).

Disse bankene er allerede sentralbanken bekymret for (se nedenfor), og nå kjøper de i tillegg statsobligasjoner som de finansierer ved å stille tidligere kjøpte statsobligasjoner som sikkerhet i en repo hos sentralbanken.

4 Likes

Almost three-quarters of Russian coal companies are operating at a loss. This data was cited by Dmitry Lopatin, Acting Director of the Coal Industry Department at the Ministry of Energy, at a State Council meeting on energy. According to him, 74% of companies in the industry are currently unprofitable, and 23 companies have already suspended operations.

To support the industry, the Russian government approved a package of measures on May 30, including a deferral of mineral extraction tax and insurance premiums until December 1, targeted subsidies to offset logistics costs for coal exports, and the possibility of restructuring credit debt.

De skattene, som de nok har tatt med i budsjettet sitt vil jo da ikke bli betalt 1. desember

5 Likes

8 Likes

https://www.nytimes.com/2025/11/24/world/europe/ukraine-zelensky-rubio-russia-peace-plan.html?unlocked_article_code=1.3k8.tRHe.bOYPowq5xl1b&smid=url-share

Fra NY Times:

U.S. and Ukraine Hail ‘Meaningful Progress’ on Peace Plan

Washington and Kyiv said that “highly productive” discussions over a proposal to end the war with Russia would continue. But details remained unclear.

Artikkel kort oppsummert:

USA sier det går bra, Ukraina sier det går bra (for å tekkes USA).

Stubb – som må forholde seg på helt samme måte – skriver på sosiale medier at “det er et passe stort gap”

US og Ukr har gjort en joint statement hvor det bl. a sies:

“As a result of the discussions, the parties drafted an updated and refined peace framework,” og “Ukraine and the United States agreed to continue intensive work on joint proposals in the coming days,” without saying where or in what format.

Ukraina gjør det de må gjøre, nemlig “play along” med US i at dette er et reellt fredsinitiativ. Målet er trolig å få inn nok punkter til at forslaget blir uspiselig for Russland, og med det få skiftet skylden over på hvorfor det ikke blir fred på dem [for ordens skyld: grunnen til at det ikke er fred er jo at Russland invaderte, jeg snakker her om optikken for den amerikanske administrasjonen]

7 Likes