Synes Matthews artikkel er interessant, men den handler også om alt inntil nå.
Headeren i artikkelen er:
" Here’s why delusional Europe won’t keep Ukraine in the fight
The continent long ago surrendered the ability to play a role in great power politics "
Og det han snakker om er penger og vilje. Jeg vil ikke kalle ham russervennlig (for det er han ikke), men en smule defaitistisk er han (og mange andre også forsåvidt).
En generell feilslutning som mange kommentatorer gjør er å projisere status quo og nær fortid inn i fremtiden. Og hvis det er noe historien viser oss så er det at akkurat det er ganske fåfengt i situasjoner hvor realitetene på bakken forandrer seg på kort tid (det er en grunn til at jeg kommer tilbake til Pearl Harbor og RMS Lusitania igjen og igjen). Alt kan forandre seg på timer, dager.
Det jeg mener er at i nær fremtid kan det oppstå en situasjon hvor det blir lettere for europeiske ledere å bruke penger. Situasjoner hvor “den manglende viljen får litt hjelp”.
EUs ledere er har til nå og er tilsynelatende pdd fortsatt happy med ett enkelt øsekar, fordi det er ca. den mengden vann som kommer inn i båten. Hvis vannmengden som kommer inn øker betraktelig, så vil viljen til å skaffe seg flere øsekar også tilta. Få mennesker sulter ihjel ved siden av brødboksen. Men man må bli passe sulten for å trø i seg gamle brødrester også…
Det kan også oppstå situasjoner hvor det blir umulig for USA å ikke gripe inn / la Europa seile sin egen sjø uten å nærmest rive seg selv i fillebiter.