Det forstår han nok bra. Og han liker det. Han har fått mye støtte av ryzzland gjenom åren og ser opp til p00tin liksom han ser opp till andre diktatorer. p00tin har absolut makt, noe som Trump også vill ha, og prøver at skaffe seg.
Og ingen er vel egentlig veldig overrasket, selv om man kunne håpet på noe bedre 
Men dette er litt gode nyheter:
Mer gode nyheter.
Fersk tråd om hvorfor forhandlingene strandet :
(men egentlige er det vel så enkelt som at Putin vil ha mer krig?)
Helt enig med Garry her.
Det er på tide å forlate disse “fake” forhandlingene med Rus. De vil ikke føre til noe som helst annet en økt mulighetsrom for nettopp Rus.
Det er også nytteløst “vente” på handling fra USA, det kommer heller ikke til å skje.
Og disse sanksjonene - nr. ørten i rekken - svekker økonomien - ja vel - men vil ikke endre Rus sin holdning.
Det er ingen vei utenom en handling fra Europa nå, hvis denne krigen skal ta slutt.
Alternativet er å vente ut Rus å håpe på et eller annet mirakel som ikke kommer til å skje.
I går fikk putin 1.200 nye grunner til å ønske seg fred, men han bryr seg neppe om alle de som blir skadet eller drept.
Trump sitter jo med nøkkelen til løsning på denne krigen! Dermed er det umulig å diskutere krigens gang uten at Trump sin rolle står i sentrum.
Vi skjønner samtidig at dette ikke er så enkelt for dem som liker Trump…
Nettopp!
Men US vil ikke, og Europa verken evner eller ønsker det nok.
Og da står vi her, og håper på et mirakel, dvs at Russland plutselig skal kollapse.
Greit nok, men å poste at Trump er en dust for 100. gang bidrar ikke til noe interessant her.
… og nei, jeg er ikke en Trump fan. Russland/Ukraina debatt - #4589 av Christian
Jeg vil påstå du tar feil der. Trump kommer ikke til å komme med noen løsning på denne krigen. Han virker gammel og svak og blir dratt fram og tilbake av forskjellige krefter innad i det hvite hus. Den er det Europa som må stå for og måten er mest sannsynlig å gi Ukraina “a big stick”. Så kommer Russland til forhandlingsbordet.
Eller, jeg har mer troen på at Trump fucker til ting for Ukraina enn at han hjelper dem. Nok en gang så vil løsningen være at Europa trår til.
Som en illustrasjon på faksjonene i USA:
- Noe våpenstøtte fjernet fra Ukraina.
- Amerikanske sanksjoner mot Russlands største oljeselskap
… hintet: det er ikke samme faksjon i USA som har fått ordnet disse to punktene. Det er ikke noe “master plan” fra Trump som står bak dette.
Trodde du skjønte hva jeg mente? Trump kan velge å støtte Putin 100%. Han kan vende seg mot Ukraina, eller velge å gi dem hjelp. Han kan innføre flere sanksjoner mot Russland, eller avslutte de som allerede er innført. M.a.o. har han en svært avgjørende rolle for krigens gang.
Joda, han kan gjøre ditt eller datt, men mer sannsynlig kommer han til å gjøre både ditt og datt, om hverandre, slik han har gjort de siste 11 månedene. Trump har ikke noen stor plan her, han vil framstå som en stor statsmann og vinne Nobels fredspris, men evner ikke lenger å gjennomføre noe. Han har altfor mange Russland-vennlige i administrasjonen sin, men samtidig, så har han ikke støtte til å gjøre hva som helst i senatet.
Det er i hvert fall min tanke.
Det verste her er vel kanskje at jeg klarer ikke helt se at Trump kan sitte i 3,5 år til og da har vi Vance som amerikansk president. Det kommer til å gå dritt. Derfor må Europa ta saken i egne hender før USA ender opp med å hjelpe Russland.
Natos generalsekretær, mister godeste Rutte himself, uttaler jo selv offentlig så genialt at krigen ikke er mulig avslutte uten USA eller Trump.
(Good job Rutte).
Må?
Tror du Europa evner det? Og om vi i det hele tatt ønsker det, å eventuelt måtte dø for Ukraina?
Jeg tviler sterkt utifra det vi har sett så langt.
Så da gjenstår bare håpet om at Russland brått skal kollapse.
Vinner Russland så må NATO og Europa sette seg sammen og finn opp seg selv på nytt. Fordi det kan se ut som at US er ferdig med Europa for godt.
Det handler om vilje og hittil, så er jo svaret nei.
Inntil videre, så svekkes Russland og Ukraina gradvis. Jo lengre det varer, jo verre for begge parter.
Ja, det skrev jeg over .
Og det vel det jeg med flere tror. At i dette sceneariet som utspiller seg nå, så kommer Russland til å vinne. Rett og slett fordi US ikke vil hjelpe mer og Europa ikke evner eller ønsker det nok.
Nato og Europa har nå en god dekning for å si at Putin utgjør en fare for Europas eksistens . Så ingen kan si at at de ikke kan gripe mer inn i konflikten. Til og med ved hjelp at styrker på Ukrainsk territorium.
En kan kalle det fredsstyrker
Det er ikke tvil om at russerne driver angrepskrig
Det e r klart at Trump er blitt et problem mer enn en hjelp slik det ser ut nå
På den annen side er denne 28, punktsplanen bedre enn at dette bare fortsetter slik det gjør nå.
Russerne e r helt klart i framgang og på offensiven
Ukraina gir seg ikke så lenge Europa fortsetter støtten på dagens nivå. Russland evner ikke å vinne så lenge ikke sanksjonene blir lettet eller f.eks. Kina øker støtten.
Jeg tror Ukraina heller vil ha dagens stalemate enn en dårlig fredsløsning hvor de ikke har noen garantier og Russland ikke lenger er under sanksjoner. De ser da for seg at Russland får et par års pause hvor de får store inntekter og kan bygge seg opp igjen, mens støtten til Ukraina vil svekkes (fordi det ikke føles like viktig når det er “fred”).
Europa kommer ikke til å gjøre en dritt mot Russland før de evt får opp et droneforsvar som har noe som helst kredibilitet. Så om 1-2 år?
Åpenbart bedre for Ukraina med dagens ‘stalemate’, enn en ‘fredsløsning’ der Russland har fått løftet sanksjonene og Ukraina står uten sikkerhetsgarantier.