Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Stalemate innebær at man førlorar da motstandaren ikke kan gjøre noe drag uten å sette kongen i sjakk.
Dessværre er brgreppet flitigt brukt av politiker og journalister som selve ikke kan sjakk-spillets regler.

Edit: Men korrekt i sak!

1 Like

Russisk propaganda er helt klart på offensiven. Virkeligheten er ikke like bra for Russland.
Russland har hatt enorme tap, uten å ha erobret noe av strategisk verdi.

Siden vi snakker om fredsplaner, må vi forholde oss til det lange bildet her og se på det fundamentale. Både Russland og Ukraina har folk å ta av. Det er bare et spørsmål om hvor harde virkemidler de må bruke. Begge har imidlertid begrenset kapasitet til å utruste og forsyne hærene sine.

Ser vi på Ukraina, så har både Ukraina og Europa økende kapasitet til å produsere både våpen og ammunisjon. Ukraina sliter med angrep på infrastruktur, men har økonomisk vekst. Europa har 10 ganger så stor økonomi som det Russland sier at de har.

Ser vi på Russland, så startet de krigen med enorme sovjetiske lagre av ammunisjon og militært materiell. Disse lagrene tømmes nå. Nord-Korea har begrenset kapasitet til å støtte Russland, siden mesteparten av hjelpen har vært retur av gammel sovjetisk ammunisjon.

Russland må i fremtiden klare seg med færre kanoner, mindre ammunisjon, svært få pansrede kjøretøyer, et dramatisk fall i både innenlandsk økonomi og eksportinntekter. Hvordan noen kan konkludere med at Russland med tiden uansett kommer til å vinne, er for meg en gåte. Russlands eneste mulighet ligger i at Trump kan få fjernet sanksjonene og få stanset hjelpen til Ukraina.

12 Likes

Hvis selv Barth Eide skjønner dette, og også virkelig mener det, så er det jo kanskje håp for en styrket europeisk støtte?
image

11 Likes

Du utelater jo at de har en enorm produksjon av shahed-droner og er vel sånn ca på paritet med Ukraina når det kommer til FPV-droner, godt hjulpet av Kina. Inntil videre, så har Russland også overtaket når det gjelder glidebomber fra fly, men inntrykket mitt der er at presisjonen har gått kraftig ned pga forbedret EW. Russland har også et klart overtak når de kommer til cruise missiler, der kommer det først nå ukrainsk produksjon online. Russland har et overtak når det kommer til ballistiske missiler, men Ukraina får stadig bedre luftforsvar.

Konklusjonen min er dog ganske lik din og den er at mulighetene for Russland å vinne krigen ser ikke spesielt gode ut. Fjerning av sanksjoner ville hjulpet Russland enormt.

6 Likes

Dette er våpenproduksjon. Våpenproduksjon er avhengig av ressursene samfunnet har tilgjengelig. Teknologien utvikler seg raskt, men er ikke en løsning i seg selv. Samfunnet som skaffer ressursene er begrensningen i en krig i denne skalaen.

Et godt eksempel er Tyskland under andre verdenskrig. Våpenteknologi og militær taktikk var på mange områder langt foran motstanderne, men samfunnet hadde ikke ressurser til å opprettholde krigføringen på et høyt intensitetsnivå over tid.

7 Likes

Her er “markedets dom” over sjansen for fred i 2025 :
image

1 Like

Hvordan skal Russland vinne denne krigen? Selv om de tar hele Ukraina. Det vil føre til geriljakrig, dyrt administrativt, måtte ha enorme stryker stasjonert der for å holde styr på 40 mill ekstra som hater dem. De sliter maks allerede og sanksjonene vil neppe lette. Det blir Afghanistan * 100. Eneste sjansen for Russland er å få til en fredsavtale og få oppheve sanksjonene.

11 Likes

Kloke ord fra “idioten”, synes du fortjener ett bedre nick!

Et tilleggspoeng er jo at med den krigføringen som foregår, vil jo en hver by de eventuelt erobrer bare være en haug av ruiner og det er jo som kjent ikke veldig verdifullt. Landbruksområdene er vel også i stor grad minelagt ved frontlinjene, så det er også en enorm jobb og kostnad.

2 Likes

Vet ikke om jeg er så optimistisk. Russland trenger egentlig ikke å vinne, de trenger bare at Ukraina taper. Så vil ikke Ukraina være i en tilstand som er holdbar i lengden.

3 Likes

Huh?

Hvordan er status i de okkuperte områdene da?

Mitt inntrykk er at Ukraina lenge har vært en skjør statsdannelse pga en svak demokratisk tradisjon , massiv korrupsjon, tett bånd til Russland, fattigdom osv.

I lys av dette tenker jeg Russland nødvendigvis ikke kommer til å oppleve så stor motstand hvis de skulle ende opp med å styrte Zelensky og få inn en puppet.

1 Like

Med de tette båndene som Belgias statsminister har til Russland, er det rimelig å anta at Belgia vil benytte alle muligheter for å forsinke eller stanse prosessen.

https://xcancel.com/vic_010100/status/1995960160834257341#m

3 Likes

De siste tre årene har nok gjort en god del når det kommer til å styrke den ukrainske staten og selvfølelsen.

5 Likes

Tja, tenker det kan ha slått begge veier.

Er nok helt sikkert mange som tenker at det hadde vært bedre å stå inne med Russland mtp på lidelsene krigen har medført.

Og den massive korrupsjonen bidrar jo heller ikke til tillit til staten.

1 Like

Har du hørt dette fra ukrainere du kjenner?

Jeg kjenner en del ukrainere, både i Norge og Ukraina. Jeg har aldri hørt noen av dem si noe slikt.

15 Likes

Det finnes få ting mer samlende enn en ekstern trussel.

Synes denne artikkelen var interessant:

2 Likes

Sier jo i grunnen seg selv at de som eventuelt måtte støtte Russland ikke flykter til Norge.

Men ja, jeg mener det er ganske naturlig å tenke seg at et stort antall Ukrainere kunne tenk seg å leves uten krig hvis prisen var å være underlagt Russland.

Men en anekdote om det ene eller andre synet forteller oss fint lite. Og tviler på det finnes god statistikk på dette området.

1 Like

Den setningen passer bedre på amerikanerne jeg kjenner, enn på ukrainerne jeg kjenner. Det skremmende er at holdningen blant ukrainerne er at dette er noe vi jobber med, mens amerikanerne sier at dette kan vi ikke gjøre noe med før neste valg.

16 Likes

Dette er med andre ord bare noe du tenker at andre åpenbart må tenke?

5 Likes

Fra artikkelen over:

Denne viser at ukrainere ser på seg selv som et demokratisk land hvor det å bruke stemmen sin er viktig

Denne viser at tilliten ikke akkurat er høy slik situasjonen er nå.

Som stemmer godt overens med det du sier, at ukrainere ser på demokratiet som noe de jobber med.

5 Likes