Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

70% av nasjonen stemte vel for IKKE å oppløse USSR i sin tid, selv om rundt 90% stemte for selvstendighet året etter eller noe sånt.

Ja, jeg mener det er en naturlig tanke mtp på kultur, etnisitet og språk.

Hvordan går det i de okkuperte områdene da? Har ikke inntrykk av at det er store folkelig opprør og at russerne sliter med å ha kontroll der?

Flertallet har vel gått fra at de vil sloss til de vinner til og heller forhandle seg til fred. Men ja, ikke for en hver pris. Krigen tærer, forståelig nok.

1 Like

Russland har kjørt befolkningen i de okkuperte områdene gjennom filtreringsleirer med tortur, massedrap og deportasjon, nettopp for å unngå folkelig opprør. (Russland har høy kompetanse på etnisk rensing og folkemord.)

Når det gjelder holdninger i disse områdene, så har vi bare det anekdotiske å basere oss på. Jeg velger å legger vekt på det anekdotiske, mens du velger å legge vekt på det du tror andre må tenke. Ingen av tilnærmingene gir fullgode svar, men jeg kaster i alle fall ikke ankeret i egen båt.

10 Likes

Altså, det er sikkert over 500k russiske soldater i Ukraina, så da klarer de jo å holde kontroll på 20% av Ukraina. Hvis de skal ha like mange soldater etter å ha tatt hele Ukraina, så trenger de 2,5 millioner.

I tillegg, så er områdene Russland har tatt etter 2022 er jo i stor grad rimelig ødelagte. Mariupol ligger i ruiner, den eneste store byen de har tatt og holdt.

8 Likes

De har 700 000-800 000 militære og militærpoliti der. , og annekterer eiendom etter forgodtbefinnende. Vann er blitt mangelvare. Det er likevel en del sabotasje.

6 Likes

En annen tanke er også det massive antallet som har flyktet fra Ukraina. Er det ca 7 millioner?

Og strømmen av unge menn som flykter i frykt for militærtjeneste og desertører.

Jeg mener dette også kan tolkes som en svak tro på staten og nasjonen.

1 Like

En ser vel nå virkningen av det fatale utkastet til fredsavtale som ble gjort mellom USA og Russland
Putin fikk bekreftet at han me reller mindre har Trump på sin side når han stiller sine ganske urimelige krav
Og han spiller selvsagt på dette så godt han kan
Men for å være litt optimist så kan ikke Putin være helt sikker på hva denne værhanen Trup vil gjøre
Så får enhver gjøre seg opp en mening hva som er best. Å forsette krigen med tilhørende tap av liv eller å finne seg i en urettferdig avtale en kan håpe å få forandret innen noen år

Sjansen for krig med Russland har økt drastisk etter at USA gjorde dette.

5 Likes

Du tenker da at Russland angriper et EU eller NATO land?

1 Like

https://www.youtube.com/shorts/ZeZj7pW4Gy0

““Trump is a deeply unreliable ally”. Why Europe needs to step up against Putin (and even Trump).”

Fra en mye mye lenger “The Rest is History”-episode som kom ut nylig. Oppsummerer situasjonen ganske greit, imho.

4 Likes

Evnen til å huse flere millioner internt fordrevne i et land der Russland bomber boligblokker er selvsagt begrenset. I det første krigsåret var også evnen til å forsyne befolkningen begrenset.

Strømmen av unge menn er ikke så veldig stor, men representerer nok en typisk del av befolkningen. Jeg husker godt andelen i Norge som sa “heller rød enn død” i forhold til en mulig invasjon fra Sovjetunionen.

Når det gjelder ukrainernes tro på nasjonen og staten, så er det verdt å merke seg hvordan folk reagerer når et gravfølge med falne passerer. De går ned på kne, og takker for at de ofret livet. De står ikke og rister på hodet og sier at dette var bortkastet. Denne holdningen har russiske bloggere merket seg, og er veldig kritiske til likegyldigheten som russiske falne og skadde møter i Russland.

7 Likes

Ja, 100%.

Men er det noe å bekymre seg over?

Inntrykket jeg får av å lese denne tråden er at russerne er en gjeng amatører som ikke vet hvordan de ska føre krig og at Europa hadde hatt null problemer med å knekke Russland.

1 Like

Nei jeg ønsker egentlig bare å få det overstått tbh. Men det krever jo at vi får en krig.

Alternativet er at Ukraina taper nå og at vi får en krig om 4-6 år og styrkeforholdet ikke lenger er så til vår fordel.

7 Likes

Heldigvis så gjør han ikke det. For da hadde jo krigen vært over og russland vært seierherre.
Om noe så har jo det siste året vist at Ukraina lever ganske fint med at de amerikanske leveransene er null.

3 Likes

USA kan ikke stoles på lenger, og det nye Vesten og Nato er Europa, Japan, Canada, Sør Korea og noen få andre Asiatiske land og Australia og New Zealand. Dette gjelder også økonomisk. Det vil ta noen tiår, men allerede legges handelsruter om og Våpenproduksjonen i Vesten (uten USA) er i kraftig vekst.

Den andre blokken er Russland, Kina, Nord korea, Iran og noen land i Afrika og mellom Amerika.

USA har isolert seg, og driver med sin egen greie.

Alt takket være inkompetente og korrupte Trump og hans administrasjon.

14 Likes

Alt er relativt.

Men drepte ukrainere lever jo ikke fint med det, sikkert ikke de etterlatte heller.

At US ikke vil involvere seg er et stort problem for Ukraina og Europa.

3 Likes

Det hadde gjort en ukrainsk seier mye enklere og raskere. men USA har jo egentlig vært ganske tydelige på at de ikke ønsker en rask ukrainsk seier.

USA lever ganske fint med at Russland bløs tomt.

1 Like

Et av de største problemene med bortfallet av amerikansk støtte er at Putin ikke lenger har den outen at han kan si “vi er jo i praksis i krig med hele NATO, det kan vi ikke klare”.

Nå sier han heller, “hvis Europa vil ha krig så skal de få det”.

8 Likes

Hadde USA opprettholdt støtten, så hadde situasjonen vært mye bedre ja

På en måte enig.

Men samtidig virker det som at både Russland og Europa er veldig fornøyd med situasjonen slik det er i dag.

Sånn sett tenker jeg det ikke er noen grunn til bekymring