Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Det har skjedd noe:

I den nye omgangen nå, så er det snakk om 105 mrd euro.

The EU is now proposing to lend Ukraine about $105 billion over the next two years—down from a previous plan to loan as much as $186 billion. The reduction would leave reserves that the Trump administration has proposed using as part of a potential peace plan.

https://www.msn.com/en-us/money/personalfinance/europe-scales-back-plan-to-make-massive-loans-to-ukraine/ar-AA1REKZV

6 Likes

Hva er planen å bruke midlene til? Det er vel langtrekkende våpensystemer som står øverst på ukrainernes ønskeliste.

Washington Post nylig skrev: “Putin ønsker ikke fred, han vil ha hele Ukraina”, så da må vi på alle mulige måter nekte ham det.

5 Likes

Jeg tenker ønsket fra Europa er at Russland skal stå for en større del av finansieringen av Ukraina i stedet for at de skal gjøre det. Jeg tenker det er et godt trekk. Det øker presset på Russland massivt, for de ser da at Ukraina vil være godt finansiert i minst to år til, selv uten noe støtte fra USA.

Russland sin strategi er jo at de er større, med større finansielle muskler, så de kan drive krig inntil den andre parten er utarmet og bare legger seg ned og dør. Det fungerer ikke så bra når Russlands egne finansielle muskler blir brukt mot dem.

6 Likes

Jaja, så er jeg ihvertfall enig med en russer om noe

4 Likes

Det som skjer er til å spy av!!
Belgia har sagt tydelig nei. Euroclear midlene kan ikke brukes før alle garantier, risiko­deling og juridiske spørsmål er på plass. Det betyr at EUs store plan om et reparasjonslån til Ukraina på titalls milliarder euro nå er satt på pause. Ukraina mister den økonomiske ryggmargen som skulle gi dem styrke til både å forsvare seg og gjenoppbygge landet. Europa viser nok en gang at det ikke klarer å stå samlet når det virkelig gjelder og Russland får indirekte en seier ved at vesten ikke tør å ta risiko. Dette er 100 prosent realitet og ingen spekulasjoner. For Ukraina betyr det at de fortsatt må kjempe med en skrøpelig finansbase mens krigen fortsetter og for Europa er det en brutal påminnelse om hvor sårbart hele systemet er.

4 Likes

Er også helt enig at det går mot krig mot russland . Derfor må vi gire opp beredskapen kraftig,sivilt som militært .Mat beredskap,bomberom og gå delvis over i krigsmodus. Tror ikke de forstår alvoret.

7 Likes

Men er det dette Russland har ønsket? En krig vil jo være ødeleggende for alle parter. Og til og med Trump bør vel bekymre seg for en slik utvikling.

Splittelsen i Europa går langs to forskjellige akser. Den ene er de som mangler kriseforståelse, men den andre er de som har ideologiske eller økonomiske assosiasjoner til Russland.

Det ser også ut til å være en betydelig splittelse mellom Europeiske land og USA.

10 Likes

5 Likes

Virker ikke som om du er særlig bekymret for krig? Er du forberedt på at våre byer bombes til grus? Er du beredt på å dø?

1 Like

Medier: USA prøver å overtale EU til ikke å bruke fryste russiske midler til Ukraina-hjelp

2 Likes

Nå må folk sitte stille i båten. Putin er stormannsgal og 73 år. Selv om etterfølgeren kommer til å være imperialistiske, vil nok galskapen ikke være like stor. Etterfølgerne får nok å slite med når makten skal fordeles eller overtas i et skakkjørt og ruinert land. Nå ser det ut til at krigen vil vare 3-5 år lenger før de kanskje får tatt Dombas. Mye kan skje på den tiden(f.eks gift i teen fra oligarkene eller attentat fra Ukraina), og økonomisk ser det svært dårlig ut for Russland.

Det er viktig å kjøre maks økonomisk press og gi Ukraina alt de trenger og utvikle nye våpen de vil trenge fremover, særlig mot glidebombe og fiberoptiske droner.

17 Likes

Jeg foretrekker at det blir borte noen millioner russere først. Gjerne Putin også. F.eks på den kommende turen til India :airplane::firecracker::coffee:🫖
Og at Europa får rustet opp.

Tror det blir langt større risiko for nukes i en krig mot Europa. Nå kan Putin stoppe krigen når som helst. Mot Europa trues R´s eksistens

1 Like

Da er det offisielt…Trump får FIFAs fredspris…Jeg blir kvalm

1 Like

Klart jeg er bekymret for krig. Men jeg er mer bekymret for en krig vi kommer til å tape om 5 år fra nå fordi Ukraina taper krigen i 2026, enn at vi gjør det som trengs for å stoppe russerne nå.

Du kan ikke gjemme deg fra en agressor hvis det er det du tror. Det funket ikke i Bucha og det funker ikke her.

image

14 Likes

Kanskje han nå kan legge fredsfokuset sitt bort og mure på for all penga?

Nå er katta ut av sekken. Det er jo en katastrofe for den situasjonen Europa er i med russland.

5 Likes

Hybridkrig mot Europa er amerikansk policy. NATO er dødt.

7 Likes

Er jo så ille som det får blitt. Men ikke overraskende akkurat da vi har sett dette komme lenge. Kan jo legge ned Nato imorgen.

4 Likes