Vet ikke helt hvem denne er myntet på, men kan jo svare den ut, åkkesom:
Å ønske at Russland skal slutte å utgjøre en trussel mot oss er ikke det samme som å ønske full krig.
Problemet med dagens Russland er at en fredelig sameksistens dessverre har vist seg nærmest umulig å få til. Altså, vi i Europa gav dem noenogtredveår med ettergivenhet etter av Sovjet kollapset. Og det har ført oss ca. hvor? Hva fikk vi for det? Fint lite, imho.
Videre: Hvorfor er fredelig sameksistens ikke mulig med dagens Russland? Spørs du meg så er dagens Russland er historisk relikvie fra en annen tid (imperier, kolonier, great power games), som i sin nåværende form rett og slett ikke lenger er kompatibel med nabolandene sine. På samme måte som jeg og du ikke kan seile over til England og plyndre vilkårlige landsbyer lenger. Den tiden er forbi. Vi kan heller ikke hive oss i bilen og kjøre over Svinesundbroa og begynner å slakte svensker for fote fordi Bohuslän “rettmessig” og “historisk” er norsk. Og tenk litt på dette: Når de russiske soldatene i Ukraina plyndrer, sender vaskemaskiner hjem, forgriper seg på lokalbefolking, hva er det de egentlig holder på med? Shit som resten av Europa sluttet med for en god stund siden.
Problemet er:
Hvordan får vi dratt Russland inn i samtiden på en minst mulig smertefull måte for oss selv?
Klart vi kan – som du sier – bygge opp tilstrekkelig med avskrekking. Det fungerte jo gjennom hele den kalde krigen (med USA i ryggen). Men hvis vi stryker sosiopaten Stalin, hva kan man si om Khrutsjov, Bresjnev, Andropov, Tjernenko, og Gorby (som altså var på toppen i Sovjetunionen 1953-1991)? De var – sammenlignet med Putin – relativt “normale” folk. Ingen av dem kan ihvertfall karakteriseres som direkte stormannsgale diktatoremner, slik sistnevnte helt obviously kan.
Reagan kunne sette seg ned med Gorbatsjov, og de kunne ha en samtale som to ganske vanlige mennesker som riktignok var uenige om en del ting, men samtidig også ville medmenneskene sine godt.
Man kan ikke sette seg ned meg Putin (eller Trump for den saks skyld) og appellere til dem slik man kunne med de to over. Dessverre.
Det man kan håpe på er at ved å utøve tilstrekkelig press, og spille kortene våre best mulig, klare å lage situasjoner hvor det blir interne backlash mot det VP og DJT representerer og at mer normale mennesker igjen kommer i maktposisjon i landene deres.