Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Er ikke akkurat et steinkast fra den ukrainske grensen heller.

Men det stopper tilsynelatende, og foreløpig, ikke russernes bombing. Dersom historien fortsatt står på Ukrainas side og bombing ikke hjelper, så kan man håpe på at Putins bombe-kampanje ebber ut fordi han ser at det ikke hjelper. Men sikker tror jeg ikke vi kan være.

Ukraina kjemper for overlevelse. Gir de opp er de døde, kjemper de har de sjangse for å overleve.

Russland er på piknikk for å ta land for Tsaren, ingen i Russland ønsker krigen hjem.

Det får de med droneangrepene til ukraina. Og nå får de kryssermissiler og balistiske raketter på kjøpet.

Terrorbombing funker aldri mot en land som kjemper med ryggen mot veggen. Det har vi lært av historien.

Og en liten notis er jo at Ukraina blir bedre og bedre til å ta ut drone/rakett angrepene til Putin.

3 Likes

Putin stopper neppe kampanjen - eller krigen for den saks skyld - før han tvinges til det.

Han er så gammel nå, at han er opptatt av ettermelet sitt. Han har ofte henvist til store herskere som utvidet det russiske imperiet, og ser trolig seg selv som den som skal gjenopprette russisk storhet. I det bildet han har beskrevet av Russland og russisk kultur i boken sin, kan ikke Ukraina som land og ukrainere som eget folkeslag eksistere.

Min oppfatning er at det er økonomiske faktorer som stopper Russlands krigføring i Ukraina, men det kan ikke utelukkes at intern maktkamp blusser opp og krever ressurser som nå er bundet opp i krigføring.

2 Likes

Ikke å gi opp. Men tids nog kan man ødelegge så mye at Ukraina rent fysiskt/logistikmessig helt enkelt ikke klarere at fortsette. Uansett befolkningens instillig. Ryssland klarer at ødelegge mer enn Ukraina kan bygge nytt/reperere. Og på den måten kan de vinne. Dette har jeg skrivit om førr.

De enda som kan gå feil, fra rysslands synvinkel, er at ruskisene selv ødelegger sitt eget land (med god og underbar hjelp) fra Ukraina.
Allt mer fungerer dårlig i ryzzland og infrastrukturen var usel allerede før kriget startade. Det blri ikke bedre nå.

3 Likes

«Dagens femmer»

1 Like

Enda en dag med store tap på russisk side, så kampene det ble snakket om her i går holder tydeligvis på.

Litt mer info her bl a.

8 Likes

Ref bombing av mål.

Ukrainian suicide drones just struck one of Russia’s largest oil refineries.

The refinery in the city of Yaroslavl is now in flames.

Yaroslavl ligger da et godt stykke øst for moskva.

3 Likes

og da vet vi hvor de store tapene kommer fra.

https://x.com/secretsqrl123/status/1999350363497828504?s=20

from reports the russians are massing the entire 76th airassault division in a push to take pokrovsk… 5-7000 troops…
they lost 10% today alone from reports…

Vi kan forvente store russiske tap de neste dagene. 76th er også en av de få godt trente avdelingene russland har igjen. Og skal man tolke dronefilmer blir de spist av ukrainske droner.

7 Likes

Det blir ofte snakket om problemer med ukrainske forsyningslinjer til Pokrovsk. Det ser ikke bedre ut for russerne.

Nå når det ikke lenger er blader på trærne, er det heller ikke så mye nytte av trelinjer og annen vegetasjon for soldater til fots. Når dronebeltet er mange kilometer dypt, er det vanskelig å få frem store styrker på kort tid - til fots eller i kjøretøy.

4 Likes

Jeg mistenker det er en hærsjef eller to som står i fare for å falle ut av vinduet fordi pokrovsk skulle vært tatt.

Så da offrer de 76th, noe UKR virker å ha forutsett ville skje, så absurde mengder dronepiloter er i området

4 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Jo, det ser mye letter ut for russerne, de skal ikke inn i en lomme. Spesielt de innerste posisjonene må være et helvete. Hvis Ukraina i det hele tatt har folk der.

1 Like

Kanskje erfaringen til alle Norges titusenvis av jegere kan komme til nytte om krigen skulle komme hit med sine droner

Men det blir kanskje heller den yngre generasjonen av dataspillene gutter og jenter som flyr våre egne droner til forsvar?

5 Likes

Det er ikke målet for forsyningslinjene som er problemet. Det er lengden på linjene, og terrenget de går gjennom.

Formen på frontlinjen har liten betydning når problemet er at droneangrepene starter mer enn 10 km bak frontlinjen.

2 Likes

Trolig begge deler. Og både dronepiloter og skyttere må tilpasse seg en situasjon i stadig utvikling.

Her er en skytter som ser ut til å bruke sporlysammunisjon for lettere å vite hvor egne skudd går.

1 Like

Imponerende å ta transport av våpen så langt unna :ukraine:

9 Likes

Ting skjer i kuppy.

https://x.com/IAPonomarenko/status/1999421932392096202?s=20

ussian forces have been pushed back out of the city’s northeastern outskirts. Smaller enemy pockets remain in the center, the Ukrainian Defense Forces operation continues.

Dette er fortsettelse av nyhetene vi fikk tidligere i uken

8 Likes

Veldig interessant å se hvordan russerne har pushet langt forbi det de egentlig kan og så kollapser. Det får i hvert fall meg til å spørre meg om hvordan det står til lengre bak i rekkene i Russland? Jeg har jo spekulert i at Russland vil pushe alt de kan for å få Ukraina til å kollapse. Når det ikke skjer, så er det de som kollapser og må regruppere.

9 Likes

Helt mulig at de har overextended seg totalt her. Gamble på at de skulle klare å knekke viljen til Ukraina til å fortsette

3 Likes