Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt

Jeg tolker dette mest som om Russland prøver å tvinge ukraina til å angripe transnistria for å så kunne påberope seg noe.

Ukrainian intelligence says Russia is quietly building drone hubs and deploying operatives in Moldova’s Russian-controlled enclave of Transnistria.

The strategy: stir unrest in Moldova, stretch Ukrainian defenses in the south, and quietly prepare for a possible escalation near Odesa.

https://euromaidanpress.com/2025/12/11/russia-eyes-moldovas-transnistria-as-new-threat-axis-toward-odesa-says-ukrainian-intelligence/

Mengden våpen og soldater i transnistria er såpass lite at strategisk er det ikke noe poeng for russland å dra dem inn i krigen.

2 Likes

Men kan man tenke seg at ukrainirne lar dem pushe så langt nettopp fordi det kan føre til kollaps hos de russiske styrkene. Når man ikke har fiendens kvantiteter, så må man ta dem på kvalitet: Outsmarting the enemy.

5 Likes

Strategien (hvis man da kan kalle det “strategi” da) er å eskalere, eskalere, eskalere. Det er òg derfor man fort kan få et eller annet tvilstilfelle av aggresjon med et NATO-land. Russerne skrur bare med klokka. Til slutt så går gjengene.

Historien (hvis den er noe å se til da) indikerer at du meget godt kan få rett i denne spekulasjonen.

Transdniestria er jo like lite russisk som Donetsk er det. Eller Estland. Men jeg tror antagelsen din er rett. Russland tenker jo åpenbart på det som “sitt”. Kan være at det slår tilbake på dem selv, og at Moldova ihvertfall får kontroll over hele territoriet som landet dekker på papiret. Vi får bare vente og se. Spør du meg så er det en gylden mulighet for europeiske land til å involvere seg i et land som ikke er med i krigen. Men det er nok alt for mye å håpe på.

2 Likes

Nei, vi er ikke der enda.

Europa har hodet i sanden og håper at krigen går over uten at det skal koste oss så veldig mye utover kroner og øre.

Lurer på hvorfor man ikke ser mer hagler i bruk mot droner. Hadde hvertfall følt meg litt tryggere med det på ryggen.

Hagle er jo laget for å ta ut flygende/bevegelige mål.

3 Likes

Føler jeg har sett en god del av det, men er jo ikke enkelt å drasse rundt på flere våpen heller

3 Likes

Historisk har det vært lagret SVÆRE mengder våpen og ammo der, men jeg tipper de lagrene er tømt til svartebørs og lignenede. Så strategisk liten verdi. De fleste “russiske” soldatene der er lokale med russiske pass.

Men kan være målet er å få ukr til å fremstå som den aggresive parten

2 Likes

The Kremlin has responded to Zelensky’s comments about holding a referendum on territorial issues

“Donbas is Russian. All of it. It’s in the Constitution,” said Putin’s aide Yuriy Ushakov.

“Zelensky has until now opposed withdrawing his troops from Donbas, and this is one of the demands the Americans are presenting to him. […] In any case, whatever the situation may be, this territory is part of the Russian Federation and will be governed by our administrations, sooner or later,” he told journalists.

According to Ushakov, the entire territory of Donbas will come under full Russian control, “if not through negotiations, then by military means.”

Så må vi tro at ukrainerne er smarte nok til å holde seg unna. Men på den annen side, har russerne nok ressurser til å åpne en ny front?

Jeg tror heller at dette dreier seg om destabilisering av Moldova. Sovjetunionen skilte Moldova ut fra Romania, og endret blant annet skriftspråket. Relasjonene er nok fremdeles mange og sterke til Romania.

Mens Moldova har endt opp som Europas fattigste land, har Romania vokst til en av de største økonomiene i regionen. Det har trolig bidratt til den økte oppslutningen om gjenforening.

Russisk propaganda er sterk og effektiv, men den klarer ikke å prate vekk store forskjeller i levestandard. Da blir destabilisering det neste grepet for å hindre tettere integrering.

8 Likes

Er ikke snakk om å åpne ny front, er snakk om å ukraina til å måtte bruke ressurser på å angripe transnistria. Transnistria er idag en mafiastat, og noen må “okkupere” området i lengre tid for å rydde opp og bringe sivilisasjonen dit.

Det er tilsynelante flere glør rundt om i randsonen til Ukraina-krigen som kan blusse opp til konfrontasjoner.

Nei dette er egentlig det eneste. Fordi det er russisk okkupert land. Samtidig vil det ikke bli en krig, men noen må ta ansvar for lov og orden i området frem til det kan innlemmes i Moldova.

Og det vil være en ekstra belastning for Ukraina om det er de som ender opp med den oppgaven.

1 Like

Hej Norge

Dagens update, vi starter i Indien :thinking: !!

:+1: :+1: :+1: :+1:

:partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face:

Moscow :fire: :fire: :fire: :fire:

Er Putski på vej til Nord Korea :thinking: :thinking: :thinking:

Konstantin :partying_face: :partying_face:

Slava Ukraini :ukraine:
Slava Zelensky :ukraine:

Dansken

4 Likes

Blir spennende å se hva dette kan medføre.

Hvis avhending av det lille Ukraina nå kontrollerer av Donbas også innebærer en reell sikkerhetsgaranti så mener jeg de burde slå til på det.

1 Like

Fra Trump? Hvor mye hadde du stolt på det?

6 Likes

Om den er reel må jo vurderes utifra det som blir forlagt. EU, NATO, US etc. man må jo vurdere hva som blir tilbudt.

Tenker at en eventuell avstemning vil være en demokratisk seier for Ukraina da folket får en reell mulighet til å vise om det fortsatt er en reell vilje til å fortsette krigen til en eventuelt seier eller nederlag.

1 Like

Jeg tenker det var for å få Trump til å legge press på Ukraina for å “gi opp den håpløse kampen”. Må framstå sterke da. Hvis Russland hadde blitt slått tilbake, så hadde det ikke sett så bra ut. Sånn som nå, fordi de ikke har klart å få den suksessen de trodde på. Det vil være upopulært hvis Trump presser en kjip avtale på Ukraina når de ser ut til å klare seg bra.

9 Likes

Hva tenker du om hvem som skal ha stemmerett? De som er i de okkuperte områdene har vel ikke anledning selv om de har ukrainske pass fremdeles og kanskje også eier eiendom og virksomheter i disse områdene.

Blir ikke lett å ha en troverdig og rettferdig avstemning så lenge krigen pågår og mange lever i områder hvor det ikke vil være lett å drive valgkamp.

9 Likes

https://x.com/IAPonomarenko/status/1999461281007567163?s=20

Zelensky er i kupiansk

6 Likes